Hallo,
Ik heb een VW Golf 3, 1.4 van 1996.
Heeft altijd perfect gelopen. Rijdend op de oprit weggezet, maar wil nu niet meer starten.
Startmotor joekelt hem prima rond, maar hij geeft geen enkele plof, zo dood als een pier.
Zelf als je tijdens het starten, met gasklep open beetje remreiniger in de inlaat spuit, geeft hij nog geen plof of knal.
Feiten:
Brandstoftoevoer: Retourleiding van brandstofgallerij losgetrokken, en bij starten spuit het eruit. Dus OK.
Injectoren: Eerst signaal gemeten, daarna nog eruit getrokken en gekeken, maar ze spuiten alle 4 netjes in. Dus: OK
Compressie: prima op alle 4 cilinders. Dus, OK
Distributie: OK
Bougies: Zien er mooi caramelbruin uit. OK
Ontsteking: Bougie eruit gedraaid, en vonkt prima als ik hem om de kleppendeksel leg en start.
Hallgever: Heeft 12v inkomende voeding, en tijdens starten 6v uitgaand op middelste signaaldraad. (gemeten met multimeter. heb geen LED tester, dus heb niet kunnen meten of het wel een pulssignaal is)
Rotor: Heeft 0.9 K Ohm weerstand (zou goed moeten zijn)
Verdelerkap: Is wel behoorlijk ingebrand op de punten, maar ik vind het niet aannemelijk dat hij hierdoor (ná alijd perfect lopen) van het één op andere moment totaal geen leven meer zou geven.
Mijn eerste vermoeden was dat de bobine slecht zou zijn, en hij waarschijnlijk onder druk niet zou vonken.
Nu heb ik de bobine vervangen. Dit was niet de oplossing, maar, nu geeft hij na lang starten wél de neiging om aan te willen slaan, pakt alleen nét niet door.
Nu zijn mijn eigen opties/vermoedens nog:
Hallgever testen met led, om zeker te weten dat hij een puls geeft.
Temperatuursensor en voeding koude start injector controleren. (alhoewel als dat de oorzaak was hij dan toch wel íets beter aan zou moeten willen slaan, en reageren op spuitje remreiniger in inlaat)
Contactblokje in contactslot kapot, verstoord signaal naar ECU? (Is dit te meten, testen?)
Zie ik opties over het hoofd, heeft er iemand tips??
Bij voorbaat dank!
Gr, Guus
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Controleer de timing van onsteking eens met een stroboscoop.
Verdelerkap meten met een ohm meter heeft geen zin (net als bougiekabels e.d.). Stel je hebt nog net een verbinding dan meet je gewoon goed maar als er een hoge stroom doorheen moet dan laat de kap het afweten.
Contactblokje zou kunnen maar je hebt een vonk en brandstof dus die denk ik eigenlijk niet.
Controleer even of de rotoras van stroomverdeler geen speling heeft (op en neer).
En ik zou gewoon de verdelerkap en rotor vervangen, ik heb vaker gehad dat deze van het een op andere moment het laat afweten, ook bij andere merken.
Wat ook nog zou kunnen kwa klacht maar niet echt logisch van het ene op andere moment is een verstopte uitlaat.
Temperatuursensor zou idd kunnen maar dan zou hij wel wat meer leven geven.
Een kapot gasklephuis zou wel kunnen dat deze hele verkeerde waardes doorgeeft, trek eens de stekker hiervan eraf en dan proberen.
@Ricky:
Timing kan toch niet van één op andere moment verlopen zijn? Of bedoel je dit om de Hallgever te controleren?
Ik heb de verdelerkap niet doorgemeten met ohm meter, maar de Rotor. Hier zit namelijk een gegoten weerstandje in en die wil ook nog wel eens een haarscheurtje hebben.
Gisteren de stekker van de temperatuursensor eraf getrokken, maar geen effect. (nog niet doorgemeten, had niet veel tijd gister)
De Rotoras ook nog even gecontroleerd, maar deze is OK.
Wat bedoel je met" stekker gasklephuis? Dit gasklephuis is nog gewoon gaskabel bediend. Of bedoel je de stekker van een potmeter die er evt erop zit?
Verstopte uitlaat lijkt me niet aannemelijk. Ik heb dit wel eens meegemaakt, dan start hij prima maar pas als hij druk op gaat bouwen komen de problemen.
Sinds de nieuwe bobine erin zit geeft hij na lang starten wel de neiging aan te slaan. Een paar keer sloeg hij na lang starten ook aan, liep even paar seconde tot 1000rmp en sloeg toen weer af.
Ik kreeg de tip van het kapotte contactblokje omdat het signaal naar de computer mogelijk hierdoor te zwak zou zijn en/of zou wegvallen. (??)
Weet iemand of het zin heeft om deze auto uit te lezen? (is natuurlijk een ouwtje)
Ik ga morgenavond:
* hallgever testen met LED / mogelijk timing met stroboscooplamp.
*Temperatuursensor doormeten / koude start voedingsignaal meten.
* (Mogelijk?) proberen met stekker van gasklephuis eraf.
* Contactblokje vervangen...
Iemand nog tips??
Guus; Controleer of de rotortiming ; groef op de rotor met groefje aan de omtrek van het ontstekinghuis overeen komt met het BDP. van zuiger 1 of 4.
Kleine akwijking is normaal omdat immers de ontsteking iets voor dat bdp heeft plaatsgevonden.
Ook een te lage compressie waarde(n) laat zien dat de kleptiming niet meer klopt. Misschien heeft de snaar wat tanden verloren.
Succes.
Ja klopt om te testen idd, gewoon kijken of de timing nog wel klopt. Hij kan wel vonken e.d. maar als de hall gever toch stuk is kan hij ook vonken op een moment dat dat niet mag.
Idd de stekker van de potmeter. Dit is toch de multiepoint versie?
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar