Volkswagen Golf: Golf 3 Diesel 1Y: Auto schakelt niet meer! drukgroep of kopp

Bouwjaar: 1996

Hallo mensen,

Mijn auto heeft het vandaag begeven, Hij schakelt niet meer.
ik voel dat mijn koppelingsplaat goed is want als ik mijn motor afzet, in z'n 1 schakel en start; rij ik gewoon goed (trekt ook lekker) ik kan ook stroef (door heel weinig gas te geven) ook schakelen naar 2, 3 enz. maar als ik stil sta moet ik de motor weer afzetten. Ik dacht meteen aan de drukgroep die niet loslaat
maar wanneer ik mijn auto in z'n 1 schakel en probeer te starten
terwijl het kopp.pedaal is ingedrukt start het goed.
Kan het aan mijn koppelingskabel liggen????? naar mijn mening is de stelmechanisme kapot, ik kan het niet meer aanspannen.
koppelingsplaat was vorige jaar vervangen zonder de druklager
(nog geen 60000 km mee gereden)
Toen had ik de druklager niet vervangen maar als de koppeling weer eruit moet wil ik de druklager en al samen vervangen.
Waar is het nou te vinden??? (druklager)
En een standaard probleem met deze bak: ratelen bij het intrappen van de koppelingspedaal, en als ik het weer indruk gaat het ratelen stoppen.
Nou mensen, ik hoop dat jullie wat tijd en suggesties hebben en
dat zal ik echt waarderen want z'n korte lijst is het niet.
Bedankt voor alle suggesties...

Murat uit Rotterdam

TDIPower11276

Geplaatst door TDIPower11276 (0) PRO , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

caddy1492 (0) PRO, 19 jaar geleden

koppeling komt niet vrij zo te lezen. dit zit meestal bij deze auto's in de drukgroep/koppeling combinatie. vervangen is de enige optie. controleer de stelinrichting als volgd: de koppelingskabel zit aan de hefboom aan de achterzijde van de versnellingsbak. trap enkele malen de koppeling in. vervolgens los laten. nu moet je de hefboom naar beneden kunnen drukken (let op dit geld voor de zelfstellende kabel). als dit kan is het goed. zo niet kan de kabel defect zijn. het ratelen is na de demontage van de versnellingsbak eenvoudig te verhelpen. in de prise-as zit eerst een keerring en dan een messing bus. vervang deze twee delen en het rammelen is over. het geluid wat je hoort is namelijk de speling van de as die in de prise as loopt voor het bedienen van de koppeling. druklager lekker laten zitten, deze zit op het eind in de versnellingsbak en kan vervangen worden zonder demontage van deze bak. loopt in de versnellingsbakolie en gaat zelden stuk. verdere problemen met deze 020 chd bak is het afbreken van de hevel van de koppelingsbedieningshefboom (lang woord) maar dan is geen bediening meer mogelijk, het pedaal ligt dan op de vloer en de kabel is in orde.

succes

TDIPower11276 (0) PRO, 19 jaar geleden

Hallo Caddy,
vanochtend kon ik toevallig (heel moeilijk) schakelen, ook tijdens stilstand (stoplichten) en het is nog steeds zo.
Ik heb effe gedaan wat je zei: de koppeling 5 keer
intrappen en loslaten en de koppelingshefboom omlaag duwen.
Het lukt allemaal wel. maar ik kan alleen 1 keer de hefboom omlaag duwen, daarna gaat het niet meer. ik moet dan opnieuw de koppeling indrukken. het is idd een zelfstellende kabel.
Is de stelmechanisme in te stellen?? want de auto trekt pas op de laatste moment op als ik de koppelingspedaal tot het uiterst loslaat???? dit probleem zat na het vervangen van de koppelingsplaat/drukgroep enal ook. wat zou dit kunnen zijn??
maar bij het hoofdprobleem: is nou naar jouw denken, de koppeling/drukgroep kapot of de kabel??
ik wacht met spoed op je antwoord.

vanzanten (0) PRO, 19 jaar geleden

het stelmechanisme gaan veel kapot bij deze kabels. zelf stellen kan nie bij deze kabels.

caddy1492 (0) PRO, 19 jaar geleden

stelmechanisme werkt dus wel, want er is vrije slag aanwezig. ze gaan wel eens stuk maar dan ratelen ze veel bij het intrappen. de koppelingsplaat kan ook nog wel eens vet zijn, omdat het keerringetje voor het messing busje ook vaak lek is door de speling tussen bus en as. hiervoor hoeft de plaat niet te slippen maar kan wel blijven plakken. versnellingsbak demonteren is de enige optie. dan kun je zien wat er loos is. ook een gebroken veer van de drukgroep is een mogelijkheid. zoals je ziet eerst de bak demonteren dan moet je iets kunnen vinden.

TDIPower11276 (0) PRO, 19 jaar geleden

Ik zal denk ik de bak toch moeten openmaken, een heel nieuw koppelingsset erin. Is de keerring in de prise as + de messing
bus makkelijk te vervangen nadat ik de bak heb geopend of is dat ingewikkeld? Ik denk dat ik ook gelijk (voor de zekerheid) de kopp.kabel gaat vernieuwen want bij de locale garage hebben ze mij geadviseerd om dat ook te doen.
bedankt voor al uw suggesties, en is er ook een mogelijkheid om iemand live te kunnen spreken over dit probleem? Het irriteert me om vaak te wachten met zo'n spoedig probleem.
Murat

caddy1492 (0) PRO, 19 jaar geleden

met een grote plate schroevendraaier de oude keerring uit prise-as trekken. vervolgens de messing bus met een hamer en dezelfde grote schroevendraaier doormidden slaan en eruit schrapen. dit gewoon doen zoals hier letterlijk staat. nieuwe bus erin tikken met een dopsleuteltje 9 tot aan de aanslag, en het nieuwe keeringetje ook tot aan de aanslag erint tikken met deze dop.
onderdeelnummers zijn 020 311 108A 020 311 107D en vervang gelijk de grote keerring die om de prise-as zit 020 311 113.

TDIPower11276 (0) PRO, 19 jaar geleden

Ik heb even naar de prijzen gekeken op etka,
ze kosten bijelkaar 12.90 euro + 2.5 euro + 12.70 euro.
dus 28.10 euro. Het is wel te doen, maar moet de de bak daarna
ook open (dus de versnellingsbakhuis van de koppelinghuis losmaken?) is dit moeilijk werk? Wat nou als er allemaal tanwieltjes uitschieten als ik het loshaal? of hoeft dit niet?
aangezien dat de onderdelen aan de uiteinde van de prise as zitten? Ik wil het wel openmaken maar wat als ik er niet uitkom?

020 311 107D komt niet voor in onderdelenlijst maar
020 311 107C wel. Ik denk dat het een typfout was.

Bedankt Caddy, je hebt me veel geholpen.

caddy1492 (0) PRO, 19 jaar geleden

versnellingsbak op de werkbank leggen en mijn vorig verhaal met die grote schroevendraaier uitvoeren. hij hoeft dus niet uit elkaar. ik weet natuurlijk niet je technische kennis en vaardigheden, maar dit is echt goed te doen. nu moet ik er wel bijzeggen dat ik deze bakken wel eens repareer. inderdaad het nummer moet c zijn. de prijzen kloppen ook.

TDIPower11276 (0) PRO, 19 jaar geleden

Hallo allemaal,

Het is me gelukt. Versnellingsbak naar beneden en wat blijkt?
drukgroep is goed , koppeling is goed maar: drukschijf is kapot.
De drukstang heeft de drukschijf doorboord. Ik kon het niet geloven. Ik heb de set toch vervangen met orig. want de eerdere was een imitatie. Ik moest de set wel vervangen omdat
de vliegwiel en koppeling waren verbrand. Ik heb de vliegwiel ook laten draaien aan de draaibank.
En caddy: Ik heb de onderdelen vervangen: messing bus en 2 keerringen, Het ratelen is gestopt!!! Ik wilde je hiervoor bedanken. Geen iriterende geluiden meer. (ik heb trouwens ook de druklager vervangen) Alles is weer soepel en prachtig.
naast alles heb ik mijn koppelingskabel ook vervangen, want die
was ook aan vervanging toe. Er is niets veranderd kwa optrekken
want mijn koppeling grijpt aan het einde van koppelingspedaal.
Wat is hier nou de oorzaak van??

Ik dank aan alle mensen voor de suggesties.
Groet,

Murat

caddy1492 (0) PRO, 19 jaar geleden

dat kan inderdaad ook nog met die drukplaat. ik heb het zelf maar 2 keer meegemaakt. zo zie je maar weer dat er meer mogelijk is. mooi dat het met het busje en de keerringen gelukt is. ik heb zelf een golf variant met 217000 km die al vanaf het begin hoog aangrijpt. dit is dus geen enkel probleem.

groetjes caddy

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.