Goedemiddag,
Ik hoop dat iemand hier mij wat verder kan helpen, want ik kom er niet uit.
Ik rij sinds een tijdje in een mooie originele Golf 3 GTi 8 klepper, met 1 hele grote doorn in het oog.
Zoals de titel al doet vermoeden slaat hij bij 5000 toeren in een begrenzer. Nu is dit geen ontzettend groot probleem want voor de rest loopt hij als een zonnetje, maar ik ben van mening dat deze auto gewoon 100% in orde moet zijn. Nu heb ik zelf uitgezocht wat de oorzaken zouden kunnen zijn van dit probleem, en na aanleiding daarvan heb ik de Hallgever vervangen, de ontsteking opnieuw afgesteld, en de bobine vervangen omdat die ook de geest had gegeven. Nu loopt hij mooier dan ooit tevoren, maar die begrenzer zit er nog steeds.
Nu heb ik vernomen dat het ook nog wel eens aan de krukaspositiesensor kan liggen, valt deze door te meten, en zo ja, kan iemand mij misschien vertellen hoe?
Heeft iemand meer ervaring dan ik met dit probleem? en zouden er meer oorzaken kunnen zijn?
In ieder geval alvast bedankt voor jullie inspanning.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
How-to: Oplossen van het 5000 tpm probleem bij de mk3 2.0 8v
door leongti » zo mei 17, 2009 6:57 pm
Het 2 liter 8 klepper blok van de golf mk3 (motorcode ADY en AGG) wordt vaak geteisterd met een onduidelijk probleem. De motor lijkt begrenst te zijn op 5000 toeren. Normaliter hoort het toerental zeker tot het rode gedeelte te gaan (6200+). Ik ben er ondertussen achtergekomen waar de knelpunten bij dit probleem liggen. Ik schrijf deze info met het doel andere mensen van dit probleem af te helpen. Ik zal kort omschrijven wat je er allemaal aan kan doen en hoe het wordt veroorzaakt.
Hoe wordt het veroorzaakt:
1) Motor draait in noodloop, daardoor toerental begrenst op 5000 toeren.
2) Defecte of niet goed gepositioneerde hall sensor. De motor heeft geen eerste cilinder herkenning en zet de begrenzing naar 5000 toeren.
3) De krukaspositiesensor (ADY en AGG) is niet goed op het triggerwheel gericht (valt origineel weinig aan af te stellen), of de krukaspositiesensor zelf is niet in orde.
Hoe kan het probleem worden opgelost?
1) Motor uit noodloop krijgen: Laat eerst de auto uitlezen op fouten, als er fouten in staan die invloed hebben op het motormanagement systeem, laat deze fouten dan verhelpen. Wellicht is de motor nu al uit noodloop en is het probleem al weg. Als dit niet voldoende is, controleer alle meetwaarden op juistheid (indien onjuist, probleem verhelpen. Niet elke fout komt in het storingsgeheugen namelijk) en ga vervolgens naar stap 2.
2) De ontsteking moet op de goede waarde staan. Om dit te doen heb je een laptop met vagcom nodig
3) Sommige mensen laten een 2E motor lopen op ADY management (zoals ik). Ik heb het triggerwheel vastgelast aan de multiriem poulie en de krukaspositie sensor uitgelijnd op de 14e tand na de 'gap' op bdp (OT) cil 1 (met de draairichting mee). Het triggerwheel zit bij een ADY/AGG op de krukas. In een gat in het onderblok zit een vr sensor gemonteerd die op het wiel is gericht. Een 2E blok heeft GEEN triggerwheel cq krukaspositiesensor. De digifant van de 2E heeft alleen de ontsteking als referentiepunt.
Wanneer je de sensor zelf op het triggerwheel hebt gericht, kan het zijn dat hij niet goed in het midden van het wiel staat. Als de sensor verkeerd is uitgelijnd, wil de motor niet verder dan 5000 toeren gaan, en bij het bereiken van dit toerental zal een hele harde begrenzer worden ondervonden (duidelijk geen fabrieks begrenzing maar een dikke fout in het management, en de begrenzing voelt aan als het rijden tegen een muur). Probeer de sensor goed op het wiel te richten. Goed in het midden, en zeker 2mm afstand van het wiel naar de sensor. Nu moet het probleem zijn verholpen.
Als je er na het voorgaande nog niet uitkomt, en de motor nog steeds bij 5000 toeren in de begrenzing vliegt dan hoor ik dat graag.
zie: http://www.vwforum.nl/how-to-info-f39/ho...
succes!
Duidelijker kan haast niet, bedankt voor je snelle reactie!
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar