Volkswagen Golf V 2005: Golf 5 automaat hapert bij warme motor

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 FSI

Hallo Allemaal,

Mijn golf 5 hapert met schakelen zodra de motor warm is. (KM stand 120.000)

Het storingslampje brandt ook.

De monteur denkt dat het storingslampje brandt omdat de lambdasonde kapot is.
Nadat hij hem heeft gereset en het lampje uit was, was het haperen veel minder. (het lampje kwam na 500 km weer terug)
Hij vermoedt niet dat het met elkaar te maken heeft.

Heeft iemand hier een verklaring voor?

Alvast bedankt!

rkoerhuis

Geplaatst door rkoerhuis (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

oldford (0) PRO, 9 jaar geleden

Wat was de exacte foutcode? Liefst compleet met nummer.
Als het lampje pas na 500 kilometer weer aan gaat denk ik eerder aan een defecte katalysator dan een lambdasonde.
Mogelijk als een gevolg van het haperen wat de motor doet.

Is er naast het uitlezen van de foutcodes ook nog gekeken naar de live data (sensor waardes, regel waatdes)?
Is er een 4-gas test gedaan?

rkoerhuis (0), 9 jaar geleden

Ik weet helaas de exacter foutcode niet.
Is dat niet een beetje snel (120dkm) voor een katalysator?
De motor hapert niet maar de automaatbak met schakelen.

Er is verder nergens naar gekeken..

primera p11 (0), 9 jaar geleden

Bij de 1.6 FSI is het vaak de NOX sensor.
Deze vervangen inclusief software update en het probleem is opgelost.

rkoerhuis (0), 9 jaar geleden

De nox sensor is toch de regel lambda? (wat me bij de garage werd verteld)

Ik heb de auto sinds kort en heb er vanavond eens onder gekeken.
De uitlaat dicht bij de einddemper ziet er ook niet meer zo netjes uit. Kan het zijn dat hij hier lek is en dat de sensor daardoor in storing valt?

primera p11 (0), 9 jaar geleden

Dat klopt.
Niet bij de einddemper.

oldford (0) PRO, 9 jaar geleden

De nox-sensor is de laatste sensor (verste van de motor weg) in de uitlaat en is NIET de traditionele regel lambda sonde.
De regel lambda sonde (voor de kat) is gewoon een (breedband) lambda sonde.

Overigens wordt er aan de hand van de signalen van de nox-sensor wel bij geregeld - om te beginnen wordt hiermee het verbranden van nox in de nox opslag katalysator mee gestuurd.

De nox sensor is wel een duur onderdeel, dus zonder foutcode zou ik die nit op de gok gaan vervangen.

primera p11 (0), 9 jaar geleden

Nee,niet zomaar vervangen.
Uitlezen en dan kijken welke storing er in staat.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.