Van mijn Golf 5 GTI LTD Edition ging van de week het uitlaatgas waarschuwingslampje branden. Even bij de dealer langs gegaan en die heeft de computer uitgelezen en komt met de opmerkelijke mededeling dat de motor op enig moment 8500!! toeren gedraaid zou moeten hebben (volgens de dealer alleen mogelijk door een terugschakel fout). De timing was niet in orde. Ook maakte de motor een tikkend geluid.
Na demontage blijken de kleppen krom te zijn.
De Golf heeft 2 weken geleden nog een grote beurt (50.000 km) gehad en heeft tot ik de auto bij de dealer heb gebracht (voor het brandende lampje) prima en normaal gefunctioneerd. Van een terugschakel fout kan geen sprake zijn. Ik ben de enige die in de auto rijdt en dit is zeker niet gebeurd. Toch zegt de dealer, dat een terugschakel fout de enige verklaring is. Volgens mij is het bovendien praktisch gezien onmogelijk om met een terugschakel fout 8500 toeren te bereiken. Dan zou er m.i. wel brute kracht aan te pas moeten komen om bijvoorbeeld vanuit de 6e versnelling met hoge snelheid terug te schakelen naar bijvoorbeeld de 3e. Dealer houdt vol en zegt ook, dat gezien de computeruitdraai van 8500 toeren van coulance geen sprake zal zijn!
Kan iemand mij a.u.b. adviseren.
Vriendelijke groet,
Bento
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ja dat is lastig want de computer onthoud deze gegevens en die lees je dan uit.
zo gaat het ook bij storingen dan kunnen we zien wanneer de laatste optredeing geweest is.
dus is het zo dat ze daar van uit gaan dat dat gebeurt is.
groetjes jan.
wat adviseren? het is u woord tegen dat van de dealer en die heeft bewijzen van die 8500 toeren dus u staat zeer zwak en dan zeker geen coulance.
weet haast wel zeker dat u moet gaan betalen, helaas
Ik begrijp dat het "woord tegen woord" is en dat de dealer afgaat op die uitdraai. Maar er is 100% zeker geen schakelfout gemaakt. Dus of de computer geeft een foutieve melding of het toerental is op een andere wijze op 8500 toeren uitgekomen (niets van gemerkt, maar dit terzijde). Daarnaast kan een dergelijke schakelfout toch alleen met brute kracht tot stand gebracht worden? Dit heb ik de dealer ook geprobeerd duidelijk te maken.
12 jaar
nou brute kracht is daar niet voor nodig hoor stel je gaat van 6 naar 3 dan gaat dat vrij normaal.
groetjes jan.
De computer slaat dit soort storingen niet zomaar op, het moet wel echt gebeurd zijn (wel vaker gehad en vooral bij huurauto's) en de mechanische schade aan de motor is vaak het bewijs. Kleppen en tuimelaars gaan dan zweven (door de te hoge snelheid) en worden ertussenuit geploft en dan kan het ook zijn dat de kleppen de zuigers raken of als je geluk hebt heb alleen schade aan de tuimelaars/stoters/nokkenassen e.d. Weet je zeker dat je niet iets fout hebt gedaan? 1x een foute terugschakeling naar een te lage versnelling met een te hoge snelheid oid?
Ik weet echt zeker, dat dit niet gebeurd is. Een dergelijke schakelfout zou je toch echt bemerken. Wat ook vreemd is, dat ik bij het rijden niets heb gemerkt. Ik ben alleen voor het brandende uitlaatgas lampje naar de dealer gegaan. Ik lees op het internet wel, dat de distributieketting van Golf 2009 soms oprekt?? Kan deze soms het probleem hebben veroorzaakt en dat wellicht daardoor het toerental kortstondig omhoog is geschoten? Je merkt wel, ik ben een leek maar er moet iets anders zijn gebeurd want een schakelfout is uitgesloten.
12 jaar
Die opgerekte ketting is idd een bekend iets maar dan alleen bij de 1.4 TSI en 1.4 TFSI motoren en de 1.2 turbo blokken, maar jouw motor heeft een tandriem en een kleine ketting die de andere nokkenas aandrijft en die heb ik bij deze motor nog nooit stuk gezien.
klopt precies wat richard zegt.
groetjes jan.
@ Bento1
Ik begrijp het volgende:
U zei:
"De Golf heeft 2 weken geleden nog een grote beurt (50.000 km) gehad".
Dus DAARNA werd de mededeling geconstateerd dat de motor op enig moment 8500 toeren gedraaid zou moeten hebben?
Nee, ik beschuldig niemand, maar soms gaan mensen "iets anders" om met een auto die niet hun eigendom is; of wat Ricky zei: een huurauto afraggen.
Of studenten die vol trots wedstrijdjes doen op autoboten wie de langste "gumsporen" kan achterlaten op een autodek met splinternieuwe auto's...
12 jaar
bij de uitlezing van 8500 omw/min staat altijd een datum, wellicht is daarmee de dader ontmaskerd!
12 jaar
Deze auto is mijn eigendom en wordt zeer zorgvuldig bereden. Het klopt dat na de beurt werd geconstateerd, dat de motor op enig moment 8500 toeren gedraaid zou hebben. Datum en tijd heb ik inderdaad aan de dealer gevraagd, maar volgens hen wordt dit niet vastgelegd.
Het heeft geen zin om toch aan te nemen, dat er een schakelfout is gemaakt. Die is niet gemaakt. Dus of de computer geeft een foutieve opgave of de motor heeft 8500 toeren gedraaid zonder dat een terugschakel fout de oorzaak is.
12 jaar
Uw conclusie dat er geen schakelfout is gemaakt begrijp ik niet helemaal... U hoeft die schakelfout toch niet gemaakt te hebben?
Misschien heeft Ted Kroon wel gelijk dat de datum wel wordt weergegeven? Misschien kan een (VW)-professional vertellen of dit WEL of NIET het geval is?
Ik zou het merkwaardig vinden dat die 8500 toeren wel wordt vastgelegd maar de datum (en eventuele tijd) niet... Als de datum toch is vastgelegd dan weet u waarschijnlijk waar u de oorzaak zoeken moet...
12 jaar
auto is ook bij dealer geweest en die hebben er ook mee gereden. Dus zonder datum kan het ook bij hen gebeurt zijn.
Er worden nu meerdere dingen over het hoofd gezien:
1. De motor heeft volgens Bento flinke mechanische schade wat bij hem is gebeurd en niet bij de dealer, anders gaat hij niet naar de dealer toe....
2. En geloof mij maar, als de motor bij de dealer die 8500 toeren zou hebben gedraaid (denk dat hij max iets van 6700 mag draaien) dus 1800 toeren teveel dan had de monteur de kleppen door de motorkap zien komen en dan was het dus bij de monteur gebeurd ipv bij Bento.
En soms staat de datum wel in het geheugen en soms niet, ik weet ook niet hoe dat komt maar soms staat er wel een tijd bij.
P.S. De motor heeft een begrenzer ingebouwd die bij het rode gebied gaat begrenzen, dus motor met volgas op eigen kracht kan je daar nooit overheen komen, de enige manier dat dat kan is toch echt terugschakelen naar een te lage versnelling.
Maar wanneer merkte je dat het fout was e.d.? S'ochtends? Misschien heeft iemand anders er toch daarvoor in gereden als jij zo zeker bent.
Ricky, ik heb helemaal niets gemerkt. Ik ging naar de dealer vanwege een brandend uitlaatgaslampje!!
12 jaar
Oke is toch wel vreemd eigenlijk, je zegt dat de timing niet goed is en dat hij een tikkend geluid maakt. Dat zijn 2 problemen die je gelijk zou moeten merken/horen aan het gedrag van de motor, ik vind het een beetje ongeloofwaardig dat je alleen ging omdat je dat storingslampje zag branden. Je zegt dat de kleppen zijn geraakt en dat merk je meteen want de motor heeft dan zeg maar 100pk minder als normaal. Ik bedoel als je wasmachine een ander geluid maakt als dat hij normaal doet dan valt mij dat wel op. Daarom vroeg ik wanneer je het merkte.
De monteur gaf mij aan, dat de motor een tikkend geluid maakte en dat de timing niet goed was. Wat voor zin, zou het voor mij hebben hier op dit forum onjuiste info te geven?? Ik heb niets gemerkt, zelfs niet bij het laatste ritje naar de dealer. Nogmaals, ik ging alleen naar de dealer vanwege een brandend dashboardlampje. Kan je je voorstellen, dat ik compleet verrast werd door die mededeling van de monteur.
12 jaar
Is inderdaad een zware tegenvaller, kan me voorstellen maar is wel heel vreemd dat je niets hebt gemerkt gezien de motorschade wat je zegt.
En hoe is het nu afgelopen?
Motor blijkt overleden. Nieuwe (ruil)motor inclusief inbouw.. Geen coulance vanwege computeruitdraai 8500 toeren. Heb de computeruitdraai opgevraagd. Die ga ik maandag ophalen. Volgens de dealer is alleen het tijdstip vastgelegd, niet de datum. 2 weken voor dit gebeuren, heeft de auto nog een grote beurt gehad. Dus het zou dan in die periode gebeurd moeten zijn.
Nogmaals, ik weet 100% zeker, dat ik geen schakelfout heb gemaakt. Ik overweeg een derde de motor te laten onderzoeken of de oorzaak inderdaad is terug te leiden naar een te hoog toerental.
12 jaar
als er geen datum is vastgesteld, kan het net zo goed bij de dealer gebeurd zijn, bijvoorbeeld bij de proefrit dus .......
Vaak is het zo, dat; ....... hoe meer iets wordt ontkend, hoe meer de waarheid nabij is ............
Het kàn gewoon niet dat de eigenaar niet merkt dat er kleppen krom zijn. Op zijn voordeligst loopt de motor op 3 cilinders, meestal nog minder. Nou dat is echt geen gehoor, en rijden is een drama. Eén storingslampje is niet het enige symptoom...........
Het tijdstip is volgens de dealer iets van 22.00 uur. Dit komt dus niet overeen met het tijdstip van een mogelijke proefrit. Weet natuurlijk ook niet of die computer de werkelijke tijd weergeeft. Die ruilmotor incl inbouw kost eenenzeventig honderd euro. Geen kattepis en ben er dan ook meer dan ziek van.
12 jaar
Ja, dat begrijp ik, een flinke tegenvaller. Heel erg jammer.
Ralf, je 1e regel van je antwoord is - althans hier - niet van toepassing. Waarom zou ik op dit forum een onjuiste weergave geven? Ik ben een ervaren autorijder en heb echt niets opgemerkt in het laatste ritje naar de dealer of recent daarvoor. Het lampje dat brandde was het uitlaatgaslampje. Volgens de dealer is het gerelateerd aan het geconstateerde probleem. Dus m.a.w. door de motorschade is het bewuste lampje gaan branden, althans volgens de dealer.
12 jaar
Daar kan de dealer toch wel een punt hebben? Of niet dan.....
Laten we erbuiten of jij je verschakeld hebt. Hoe komen die kleppen anders krom ? Verkeerde timing van de riem? Riembreuk? Verlopen van het nokkenastandwiel? Verlopen van krukastandwiel? Loslopen van spanner?
Is er bij die laatste beurt toevallig de riem vervangen.?
Heren,
dit wordt een welles nietes topic.
Het probleem zal toch met de dealer uitgevochten moeten worden.
Op dit forum komen wij niet tot een oplossing, temeer daar dit een consumenten geschil is.
Hoe vervelend ook, sluiten wij dit topic om verdere discussie uit te sluiten.
Mocht er nog iemand nuttige informatie willen verstrekken, dan graag via de mail.
mvg,
moderator problemcar.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar