Volkswagen Golf IV: GolfIV: zijraam 'vastzetten' na afbreken clipjes?

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Na door een gat in de weg te zijn gereden is het zijraam (bijrijderskant) van mijn Golf IV naar beneden geklapt. Het raam ligt nu 'los' in het deurpaneel, je kunt het horen bewegen als je rijdt. Het gaat om een electrisch raam: ik heb begrepen dat reparatie van zo'n probleem (raammechaniek, motortje, clipjes etc) zo'n 350 euro kan kosten.

Omdat ik binnen afzienbare tijd (drie maanden) een andere auto wil kopen vind ik het nogal zonde om deze reparatie uit te voeren. Ik heb ook gelezen elders op dit forum dat het openen/sluiten van ramen geen APK afkeurpunt is, dus wellicht is er een houtje-touwtje oplossing te bedenken? Ik zit te denken aan het 'vastzetten' van het raam in de omhoog-positie. Het raam kan niet meer open, maar het zit in ieder geval dicht. Ik heb al wat video's gevonden online om me te helpen (zoals deze: http://www.youtube.com/watch?v=y-dQoBTQ2... maar ik kan wel wat hulp gebruiken!

Heeft iemand ervaring met het loshalen van deurpanelen en het 'vastzetten' van het raam zoals ik hierboven beschrijf? Alle tips zijn welkom!

PS: dit is mijn eerste post hier op dit forum, als dit onderwerp al een keer is besproken excuses voor de re-post!

iammaceo

Geplaatst door iammaceo (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

ricky (0) PRO, 10 jaar geleden

Als het je alleen daar om gaat dan zou ik het raam goed vastpakken (eventueel bovenkant deurpaneel iets oplichten en opzij duwen) en hem met een flinke ruk omhoog trekken met de hand dus geen tang oid (heb het gezien hahah) en gewoon door trekken, lekker ruw dus, gewoon hard omhoog beuken en mocht ruit dan nog aan 1 houder vastzitten dan breekt deze vanzelf af maar is toch al stuk dus dan kan je ruit tot max boven krijgen en dan met 2 schuin oplopende rubbertjes klemmen tussen ruitgeleider onderaan of gewoon met ducktape.
Dat is de beun nood manier..
Of je haalt een revisiesetje bij de dealer of automaterialenzaak en monteerd deze en kost echt geen 350 euro, denk setje iets van tussen 50-80 euro. De info voor monteren zal vast wel te vinden zijn hier op forum.

Je zou gewoon voor de gein ook ff de dealer kunnen bellen om te vragen of hier nog coulance op zit maar dat lijkt me wel onwaarschijnlijk maar volgens mij tot voor kort zat dat er nog wel op maar denk dat dat bij de nieuwere bouwjaren was maar je kan het proberen.

iammaceo (0), 10 jaar geleden

Wat bedoel je precies met coulance? Voor de APK? Of financieel gezien? Ik ga morgen wel naar de garage om een diagnose te laten stellen, dan weet ik ook direct wat er precies aan de hand is. Aan de hand van die nieuwe informatie zal ik je suggesties dan zeker meenemen!

Al zie ik nog niet helemaal voor me hoe ik dit met ducktape zou kunnen oplossen (ik tape het raam dan onderaan vast aan het portier? Gaat de tape dat houden?)

iammaceo (0), 10 jaar geleden

UPDATE: Garage geeft aan dat alleen het mechaniek vervangen moet worden, electromotortje lijkt nog goed te zijn. Heb via een demontagebedrijf voor 50 euro een raammechaniek besteld. Een beun/prof via werkspot vraagt 70 euro voor het werk zelf. Ik laat nog wel even weten hoe het afloopt, en of er toch nog onverwachte kinken in de kabel komen!

ricky (0) PRO, 10 jaar geleden

Ja gewoon met tape langs de randen dat houdt het raam makkelijk maar blijft natuurlijk altijd tijdelijk oplossing totdat je repareert.
In princiepe hoef je niet eens het mechaniek te vervangen, alleen de kabelset en de 2 ruitbevestigingsdelen (dat is die reparatieset die ik zei) waar ruit aan vast zit.
De vraag is nu of je wel de verbeterde versie krijgt (dus zonder witte plastieke houders maar moeten van alluminium zijn). Als je ze met die witte hebt dan krijg je dit gezeur geheid weer op den duur.
Met coulance bedoel ik dat je reparatie deels vergoed krijgt omdat dit een heel zwak punt is van de golf 4, maar wat ik al zei je auto is waarschijnlijk veel te oud hiervoor.

http://www.google.nl/imgres?q=ruit+repar...

Deze 2 beugels moet je hebben en dit is die set.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.