Ik heb hier een golf met een storing op hall-sensor G40 als de motor draait. De motor draait dan niet meer dan 5000 rpm. Als de storing gewist wordt als de motor draait blijft ie weg en loopt de motor goed. De storing komt er weer terug in als de motor opnieuw gestart wordt (niet als alleen het contact aan staat). De voeding op de sensor is gewoon 12 volt en blijft er ook op staan tijdens het starten. Ook geeft ie netjes een signaal en dit signaal komt ook aan bij de computer.
Wie kan mij verder helpen???? Zelf zit ik nu te denken aan de regeleenheid, maar die is nogal duur om ff te vernieuwen.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
je kan de ontsteking alleen goed afstellen wanneer je de ecu
in de basisafstelling voor ontsteking brengt
daarna pas de verdeler naar het juiste tijdstip brengen
raadpleeg de werkplaatsinstructie
hier ligt ongetwijfeld de oplossing voor je probleem
Wat is de foutcode precies,geen signaal of buiten tolerenaties.
Volgens mij en dat weet ik niet zeker,maar wel bij de sharan en alhambra (ADY motor)is het van belang dat ie afgestelt moet worden en dat doe je niet met een flikkerlamp.In een bepaalde meetblokwaarde moet ie een bepaalde waarde aangeven.Zo niet dan ga je de onsteking verdaaien totdat ie wel in deze waarde valt.Denk dat de distributieriem vervangen is en ze hebben dan niet de onstekingstandwiel gemerkt.
Hier moet je het echt in zoeken,dus nog geen regeleenheid vervangen.
De foutcode geeft aan buiten toleranties.
Weet je toevallig ook in welk meetwaardeblok ik dit kan vinden en wat deze afstelling moet zijn. Want dan ga ik dat gewoon ff checken. Volgens mij is de Distributieriem nog nooit vernieuwd (staat nog maar op 100.000 km). Ik ga ook nog even het electrisch gedeelte van het contactslot vervangen want waarschijnlijk valt de voeding naar de computer even weg bij het starten.
Jullie horen het weer als ik nieuws heb...
Helaas, ook het electrisch gedeelte was valse hoop. De foutcode blijft terug komen en de motor loopt ook rond de 3000 tpm niet regelmatig. Maar weet iemand misschien het meetwaardeblok waar de gegeverns van de ontsteking in staan, want ik kan ze niet vinden. Althans niet de waarde die hij moet zijn.
Zal morgen ff kijken bij een alhambra ADY motor,denk dat hetzelfde is.
Als ie buiten toleranties aangeeft dan moet je er altijd ervan uitgaan dat iets niet goed is afgestelt,dus nooit zo iets vervangen.
Denk toch echt dat de riem vervangen is of hij staat zo slap dat ie versprongen is (lijkt me sterk,maar kan).Dat ie niet boven de 3000 tmp komt is normaal als ie deze foutcode aangeeft.
groeten
ik dacht dat deze motor ook nog een toerental-sensor heeft.Mischien is deze niet goed in relatie met de hall-signaal.
Hall-sensor signaal kontroleren met een scoop op afwijkingen (massa).
J.E
Sorry.........ben vergeten te kijken waar ie tussen moet staan.
Hat gaat inderdaad erom dat de BDP-sensor ten op zichte van HALL-sensor wordt afgestelt.Dit doe je dus door de stroomverdeler te verdraaien totdat tussen de fabrieksgegevens staat.
Controleer of verdelernummer, het 10-cijferige Bosch-nummer overeenkomt met voertuiggegevens, mogelijk is er een foutief verdelertype gemonteerd, de Hall-gever is tevens BDP-signaalgever.
Tot modeljaar 06/1995 moet verdelernr. 0.237.520.050 en vanaf 06/1995 moet 0.237.520.061 gemonteerd zijn.
Ontstekingstijdstip is vast ingesteld, met het verdraaien van de verdeler doe je niets anders dan de Hall-gever afstellen, bij een Bosch KTS-tester kun je dat doen in de menu-optie basisinstelling/stroomverdelerstand inregelen.
Succes.
Bij een alhambra/sharan ADY motor is de HALL gever alleen voor 1e cil. herkenning en heeft ie nog een BDP sensor.Het kan dus zijn dat bij deze motor dat niet heeft als ik zo je verhaal lees Wim?
Lijkt me wel sterk omdat ie als foutcode buiten tolerantie aangeeft en de computer moet toch een vergelijking hebben en in dit geval tussen dus BDP signaal ten opzichte van de HALL gever.
Daarom heb je ook een vast ontstekingstijdstip en maakt het voor het tijdstip niet uit dat je aan de verdeler gaat draaien omdat je dus een BDP sensor hebt.
Alexander, je hebt idd gelijk, toerental- en BDP-herkenning komt van aparte Hall-sensor, cil. 1-herkenning door Hall-sensor in verdeler. Het inregelen van de stroomverdelerstand heeft m.i. alleen te maken met het begin van de sequentiele inspuiting.
Heb ff gekeken en bij een alhambta ADY motor moet je in meetblokwaarde 7 kijken en dan veld 1(dus de eerste waarde) moet tussen 57 en 60 staan.
en veld 2 eigenlijk hetzelfde maar dan de waarde tussen 5 en 8.
Deze waardes zijn wel met een testkast van de VW groep.Heb dus geen verstand van SUN of dergelijke of allemaal hetzelfde is.
Suc6 in ieder geval.
Hallo allemaal,
Heb net ff gekeken in veld 1 en 2 staan deze 2 waardes bij draaiende motor de hele tijd te fluctueren tussen bijv. 15 en 60. Als ik de verdeler verdraai veranderen bijde waardes maar komen niet binnen de toleranties.
Nu zou ik nog graag willen weten, hoe komt het dat deze waardes de hele tijd kunnen schommelen. Dit is waarschijnlijk de veroorzaker van het probleem.
Wie weet wat de afgegeven spanning van de krukas sensor moet wezen? Heb deze net gemeten met een scoop en die zat tussen de 0 en de 13 Volt. Dit lijkt mij beetje veel, ook zat er een heel onlogisch beeld in. Ik denk dat dit m'n probleem is maar wil het eerst zeker weten voordat ik ém ga vernieuwen.
Alvast bedankt jongens....
De sensor is een inductieve sensor. Deze bestaat uit een magneet met daar omheen een spoel. Als er een magnetisch geleidend metaal in de buurt beweegt wordt er een spanning opgewekt in de sensor. Deze spanningspuls is afhankelijk van het motortoerental en kan 45V bedragen. Hoe hoger het toerental hoe hoger de afgegeven spanning. De spanning die van de sensor af komt is een wisselspanning. De sensor wordt aangesloten op een schakeling die er voor zorgt dat het analoge signaal omgezet wordt in een digitale puls op het BDP-moment. Dit digitale signaal wordt weer doorgestuurd naar de microcontroller
De meting die hier word beschreven kan ook met een launch X431 worden uitgevoerd, heeft bij mij al vaker het probleem opgelost. Procedure is verder gelijk.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar