Volkswagen golf V 2007: GTI slaat niet meer aan

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: BWA, Motorinhoud (cc): 1984, Vermogen (kw): 147

Deze GTI is een maand in bezit. +- 143.000km. Auto zou, naar het schijnt, chiptuning hebben.
Een week geleden klacht van minder vermogen. Naar het schijnt was er toen 1 foutcode aanwezig van turbodruk.
Toen ik hem ging uitlezen waren de klachten volgens de eigenaar al verergerd. Ik laat VCDS er op los en zie volgende codes:

7 Faults Found:

005699 - Please check DTC Memory of Electric Load Controller
P1643 - 001 -
Freeze Frame:
Fault Status: 01100001
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 19
Reset counter: 255
Mileage: 143398 km
Time Indication: 0
Date: 2000.00.00
Time: 18:54:14

Freeze Frame:
RPM: 793 /min
Load: 15.3 %
Speed: 0.0 km/h
Temperature: 84.0°C
Temperature: 43.0°C
Absolute Pres.: 1000.0 mbar
Voltage: 13.462 V

000665 - Boost Pressure Regulation
P0299 - 002 - Control Range Not Reached - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00100010
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 5
Reset counter: 255
Mileage: 143399 km
Time Indication: 0
Date: 2000.00.00
Time: 18:56:59

Freeze Frame:
RPM: 5053 /min
Load: 86.6 %
Speed: 207.0 km/h
Temperature: 68.0°C
Temperature: 32.0°C
Absolute Pres.: 990.0 mbar
Voltage: 14.097 V

000135 - Fuel Rail/System Pressure
P0087 - 002 - Too Low - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00100010
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 2
Reset counter: 255
Mileage: 143479 km
Time Indication: 0
Date: 2000.00.00
Time: 23:20:27

Freeze Frame:
RPM: 4067 /min
Load: 97.2 %
Speed: 167.0 km/h
Temperature: 65.0°C
Temperature: 25.0°C
Absolute Pres.: 990.0 mbar
Voltage: 13.970 V

001089 - EVAP Emission Control Sys
P0441 - 002 - Incorrect Flow - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00100010
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 1
Reset counter: 255
Mileage: 143543 km
Time Indication: 0
Date: 2000.00.00
Time: 00:27:56

Freeze Frame:
RPM: 744 /min
Load: 14.1 %
Speed: 0.0 km/h
Temperature: 63.0°C
Temperature: 29.0°C
Absolute Pres.: 990.0 mbar
Voltage: 13.970 V

008597 - Oxygen (Lambda) Sensor B1 S1
P2195 - 008 - Signal too Low (Lean)
Freeze Frame:
Fault Status: 01101000
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 1
Reset counter: 255
Mileage: 143624 km
Time Indication: 0
Date: 2000.00.00
Time: 19:50:54

Freeze Frame:
RPM: 720 /min
Load: 16.1 %
Speed: 0.0 km/h
Temperature: 89.0°C
Temperature: 51.0°C
Absolute Pres.: 1000.0 mbar
Voltage: 13.462 V

000768 - Random/Multiple Cylinder Misfire Detected
P0300 - 001 -
Freeze Frame:
Fault Status: 01100001
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 1
Reset counter: 255
Mileage: 143625 km
Time Indication: 0
Date: 2000.00.00
Time: 20:00:08

Freeze Frame:
RPM: 3822 /min
Load: 97.6 %
Speed: 54.0 km/h
Temperature: 84.0°C
Temperature: 32.0°C
Absolute Pres.: 1000.0 mbar
Voltage: 13.462 V

000770 - Cylinder 2
P0302 - 001 - Misfire Detected
Freeze Frame:
Fault Status: 01100001
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 1
Reset counter: 255
Mileage: 143625 km
Time Indication: 0
Date: 2000.00.00
Time: 20:00:08

Freeze Frame:
RPM: 3822 /min
Load: 97.6 %
Speed: 54.0 km/h
Temperature: 84.0°C
Temperature: 32.0°C
Absolute Pres.: 1000.0 mbar
Voltage: 13.462 V
We doen samen een korte testrit. Motor stottert hevig en bij meer gas geven kon ik heel duidelijk gepingel van de motor horen. Echter geen tijd om verdere diagnose te doen. Eigenaar wil een dag later de auto bij iemand anders binnen brengen maar de GTI sloeg helemaal niet meer aan. Uiteindelijk naar daar getrokken.
Garage vervangt raildruksensor, sensor op hogedrukpomp, hogedrukpomp zelf en nokkenas sensor. Motor slaat nog steeds niet aan. Ze zouden timing van de riem gecontroleerd hebben en goed bevonden.

Auto daar weg gehaald en nu wil ik hem herstellen.
- Volgens VCDS is de lage druk 5.9 bar. Hoge druk met contact aan rond 50 bar en tijdens starten stijgt naar 60 bar.
- Compressie op alle 4 cilinders exact 9,5 bar (weet niet in hoeverre mijn compressiemeter exact is, pas gekocht goedkoop spul en eerste keer gebruikt)
- Ik heb benzine onderaan het ventiel op de hogedrukpomp.
- Bougies worden alle 4 kletsnat en in cilinder 1 en 2 duidelijk een plasje benzine te zien via bougiegat. Cilinders 3 en 4 zien er droger uit.
- Nieuwe hogedrukpomp los gehad. De taster (rond busje eronder) en de driehoek op de nokkenas zien er als nieuw uit.

Er blijft nu na veel startpogingen nu 2 foutcodes waarvan de 1e niet te verwijderen is maar lijkt mij niks te maken te hebben met niet aan slaan...
005699 - Please check DTC Memory of Electric Load Controller
P1643 - 001 -
Freeze Frame:
Fault Status: 01100001
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 16
Reset counter: 255
Mileage: 143643 km
Time Indication: 0
Date: 2000.00.00
Time: 01:07:50

Freeze Frame:
RPM: 0 /min
Load: 0.0 %
Speed: 0.0 km/h
Temperature: 12.0°C
Temperature: 12.0°C
Absolute Pres.: 1000.0 mbar
Voltage: 11.557 V

000566 - Manifold Pressure / Boost Sensor (G31)
P0236 - 004 - Implausible Signal - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00100100
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 1
Reset counter: 255
Mileage: 143643 km
Time Indication: 0
Date: 2000.00.00
Time: 02:19:19

Freeze Frame:
RPM: 186 /min
Load: 70.2 %
Speed: 0.0 km/h
Temperature: 12.0°C
Temperature: 11.0°C
Absolute Pres.: 1000.0 mbar
Voltage: 8.890 V

Buiten dit is er 1 foutcode in andere module ivm deurslot, welke ik link aan de 005699/P1643 - 001
Maar had ergens op Google dezelfde fout tegen gekomen waarbij de link bij een ECU probleem werd gelinkt.
Kan de ECU het probleem zijn, of de chiptuning? Of eerder een injector die open blijft?
Of zou de nokkenas ketting versprongen zijn? Wil ik morgen of zondag gaan nakijken.
Ik zit hier even vast nu...

Jeraevers

Geplaatst door Jeraevers (10) , lid sinds 3 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

0 Reacties

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.