Volkswagen Transporter: Hevige rook bij koude start

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 td

Hallo,

Het probleem bestaat uit dat de bus bij een koude start erg rookt en onregelmatig loopt
gloeispiralen zijn vernieuwd ,geen gebruik van water of olie en heb reeds 3 maal brandstofreiniging toegevoegd doch resultaat blijft uit.
Als de bus warm is loopt hij perfect ook met starten.
wie herkent dit probleem?

Ron v/d Heuvel

Geplaatst door Ron v/d Heuvel (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Transporter? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

jan T (10) PRO, 17 jaar geleden

lees je storinggeheugen eens uit.
controleer het inspuitbegin met de testkast en kijk dan ook hoe deze in de bassisstand staat.
als deze niet op tijd staat dan rookt hij ook.

groetjes jan.

Ron v/d Heuvel (0), 17 jaar geleden

sorry, voor de late reactie(griep) kan je wel zeggen dat ik reeds; cat vervangen heb, nieuwe filters heb gemonteerd, ERG klep heb afgesloten,gloeispiralen vernieuwd,en het water en oliepeil constant zijn, wat ik wel lees op de site is het punt dat de spie van de krukas poelie uit kan lubberen en daardoor de boel van tijd gaat, klopt ook wel met wat ik telkens beleef; ene keer loopt de bus als een speer, andere keer is ie niet vooruit te branden, alsmede de koude start waarbij ie "rauw" loopt en enorm rookt (diesel, kun je ruiken en zien) en bij warme moter geen last,....wel zie ik een grote overeenkomst met een peugeot j 5 bus ( 2500 diesel) die ik ooit gehad heb; had daarbij brandstof pomp verzet om hem harder te laten rijden ( ging inderdaad ruim 150!) maar vertoonde daar mee wel exact dezelfde koude start als ik nu heb; rauw lopen en roken, en bij warm zijn over...toeval? waag het te betwijfelen, heb het uitlezen nog niet laten doen , maar daar zal wel uitrollen dat het inspuitmoment niet correct is, wat zich waarschijnlijk terug laat vertalen in speling op de distributie lijn, mijn laatste vraag is ( omdat ik steeds hoor dat de 19d met turbo welke overigens goed werkt, een moter is zonder veel problemen) of dat het krukaspoelie probleem ook bij die 1900 blokken voorkomt ( 189000 km gelopen)zou wel veel verklaren...gaarne uw reactie vr.gr. R v/d heuvel..

jan T (10) PRO, 17 jaar geleden

dat dat komt voor als ze de motor achteruitgedraaid hebben met de krukasbout.
mijn advies kijk er snel naar want als de spie uitgeslagen is en door slaat dan is de boel stuk.
kijk als je het los hebt of de krukas vlak is.
zo niet deze vlak maken wij hebben daar een setje voor.
dan een nieuwe bout en tandwiel monteren.
deze bout moet goed vast ik dacht 90nm en dan nog 90 graden verder.
niet vergeet zoveel graden na tetrekken want hij loopt zeker los.

groetjes jan.

jan T (10) PRO, 17 jaar geleden

dat dat komt voor als ze de motor achteruitgedraaid hebben met de krukasbout.
mijn advies kijk er snel naar want als de spie uitgeslagen is en door slaat dan is de boel stuk.
kijk als je het los hebt of de krukas vlak is.
zo niet deze vlak maken wij hebben daar een setje voor.
dan een nieuwe bout en tandwiel monteren.
deze bout moet goed vast ik 90nm en dan nog 90 graden verder.
niet vergeet zoveel graden na tetrekken want hij loopt zeker los.

groetjes jan.

jan T (10) PRO, 17 jaar geleden

dat dat komt voor als ze de motor achteruitgedraaid hebben met de krukasbout.
mijn advies kijk er snel naar want als de spie uitgeslagen is en door slaat dan is de boel stuk.
kijk als je het los hebt of de krukas vlak is.
zo niet deze vlak maken wij hebben daar een setje voor.
dan een nieuwe bout en tandwiel monteren.
deze bout moet goed vast ik 90nm en dan nog 90 graden verder.
niet vergeet zoveel graden na tetrekken want hij loopt zeker los.

groetjes jan.

Ron v/d Heuvel (0), 17 jaar geleden

hoewel de garagist (alwaar ik mijn bus gekocht heb) mij verzekerde dat de distributiesnaar nog zeker 30000 km mee kon, is het tegendeel gebleken, was dag na je mail op weg naar garage voor het probleem doch kwam het dorp niet eens uit; de moter ging zo "lelijk"lopen dat ik enorm vreesde voor het inelkaardraaien hiervan, enorme rook klapperen en stotteren en al dies meer waren mijn deel; heb hem ook gelijk aan de kant gezet, wat achteraf m`n geluk bleek, en heb hem op sleep naar huis gehaald.heb zelf distributie bekeken en wat bleek? snaar kon je ong.centimeter of 4 heen en weer bewegen; stond enorm slap dus, heb onderste krukaspoulie op tijd gezet ( was gemerkt witte stippen) en deze correspondeerde met de nokkenas, maar grote vraag bleef ook nog was de spie op de krukas poulie nog goed? of was enkel de brandstofpomp van tijd? deze was niet gemerkt! omdat ik die gtvrrrse bout met geen mogelijkheid los kreeg toch maar naar garage gesleept, alwaar bleek dat poulie goed was en de snaar vanwege slappigheid over de poulie van de brandstofpomp was geschoten en enorm verkeerd stond; de boel is afgesteld en hij loopt weer als nieuw....volgens mij kan ik wel stellen dat het woord "geluk" hier wel op zijn plaats is, maar goed, eind goed al goed....rest mij nog je dank te zeggen voor je goede raad....want dat heeft me tenslotte toch de goede richting gewezen....vr gr v/d heuvel.

jan T (10) PRO, 17 jaar geleden

mooi dat het je op de goede weg geholpen heeft.

groetjes jan.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.