Beste technici,
Onlangs hebben we een lastig (trillings) probleem met een Golf 4 1.9 TDI AHF motor met AUTOMAATBAK binnen gekregen.
Als de wagen in stilstaande toestand stationair draait in de stand "P", "N" of "D". zit er een lichte trilling (vibratie) door heel de auto.
Maar zet ik de wagen in stand "R" (achteruit) dan is er een ZEER HEVIGE TRILLING door heel de carrosserie te voelen.
Ik heb doormiddel van een band-ijzer alle drie de motorsteunen onder een andere voorspanning gehouden wat resulteerde in een lichte verandering in trilling. Zodoende heb ik besloten om de linker bak-steun te vernieuwen omdat daar de meeste "speling" op zat .
Na deze vernieuwd te hebben en op diverse standen in het sleufgat vast gezet te hebben, bleef de trilling toch nog steeds hetzelfde.
Ook heb ik de uitlaat ophanging in het midden al gecontroleerd (deze is ook in orde).
Wie heeft/had er ook ervaring met dit probleem, of voor wie komt dit bekend voor.
M.v.g
Pedro
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De motor loopt wel op 4 cilinders neem ik aan?
En meet beetje gas (100-200 toeren meer) is het weg?
Staat ook de multieriem te klapperen? Zo ja dan vrijlooppoellie van dynamo stuk.
Kijk ook naar krukaspoellie, kan zijn dat rubber hiervan gescheurd is.
Ook kan de pomptiming niet goed zijn.
de motor loopt over het hele toerengebied keurig netjes op 4 cilinders.
bij meer gas is de trilling nog steeds duidelijk voelbaar.
de dynamo vrijlooppoulie ga ik morgen nog even controleren.
Volgens de klant is de rammel/vibratie er in 1 keer gekomen, dus niet geleidelijk.
Vandaag maar eens een uitgebreide proefrit gemaakt, waarbij me het volgende opviel;
je voelt de vibratie namlijk ook goed als je in z'n drive ("D" stand) tamelijk hard over een drempel rijd. ook hoor je hierbij in het vibratie-geluid het nadeinen van de motor in z'n rubbers.
Nu zou je denken dat moeten de motorsteunen zijn, maar helaas deze zijn echt allemaal nog goed en de linker bak steun zelfs vernieuwd.
In ieder geval hartelijk bedankt voor het meedenken.
Dat met die drempel dan ga je idd aan een motorsteun denken. Haal ze eens 1 voor 1 los (alleen de 2 bouten) en hang de motor op aan een takel oid, kijken of het dan minder wordt, je kan ook de middelste/onderste eens compleet verwijderen. Of misschien raakt er iets van het blok of uitlaat de carosserie.
Het heeft een tijdje geduurd maar het probleem is verholpen. Na het met de hogedrukreiniger uitspuiten van het subframe waar de achterste motorsteun in vast zit. is het probleem helemaal weg. het subframe zat helemaal vol met opgedroogd grond, waardoor de achterste motorsteun continue onder belasting werd gehouden.
iedereen bedankt voor het meedenken.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar