close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Passat: Hikkende/schokkende motor

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 APT motor

Ik zit met het volgende probleem: Vrijdag gaan we op vakantie (1400KM heen en zelfde end weer terug) en uiteraard juist nu doet de auto raar. De motor hikt en schokt bij bijna alle snelheden. Begon met enkele "schok" en nu continue.

Wat is er al gedaan:

Met vakantie in zicht meteen naar garage gereden. Auto uit laten lezen, maar géén storing gevonden. LMM is goed, Lambdasonde is goed, geen gekke waardes CO ed. Alle vacuumslangentjes (inmiddels diverse keren) gecontroleerd: geen lekken. (Zélfs onderkant rembekrachtiger gecontroleerd op lekkage)

Advies met deze klachten: bougies, daarna kabels en in uiterste geval bobine vervangen, omdat dit 100% een ontstekingsprobleem lijkt te zijn.

Nieuwe bougies erin gedraaid en die hebben één dag prima werk gedaan, maar die hoera-stemming was alweer snel weg.

Bougiekabels vervangen. Dit heeft een hoop goed gedaan, maar nog steeds niet lekker lopen.

Erachter gekomen dat de variabele inlaatklep van het inlaatspruitstuk niet mee werd genomen. Gerepareerd. (filmpjes op Youtube te vinden [yt]http://www.youtube.com/watch?v=f2ejM6MGX...[/yt]
Dit leek de boosdoener te zijn, maar ook dit was slechts voor korte duur. Auto trekt wel een stuk beter, maar na een dag problemen weer terug.

Toch maar de bobine vervangen (origineel Bosch met de bijbehorende "bougie hulzen"). Kost een paar centen, maar dan weten we het maar. Niets dus... Erger nog: dit gaf niet eens valse hoop voor een dag... (voor de liefhebber dus prima bobine in aanbieding)

Symptomen op een rijtje:

-Hikken bij alle snelheden, maar hoe harder ik rij, hoe minder "voelbaar" het is.
-Uitlaat is gasdicht (met oliebeurt nog aandachtig bekeken) maar af en toe lijkt deze wel een geluid te geven of hij lek is.
-Temperatuur buitenlucht maakt niets uit (14 graden of 32 graden zelfde probleem).
-Inschakelen airco maakt niet veel uit, maar zonder airco doet hij het een beetje beter.
-Bij optrekken geen problemen of inhouden.
-Bij constante snelheid of langzaam afremmen op motor/uitrollen snelweg hikken en schokken het ergst.
-Bij koude en warme motor (koelsysteem werkt prima, motor wordt niet te warm - zelfs niet met 32C graden)
-Motor lijkt wat meer te brommen/geluid te maken.
-Tank op 98 ultimate gereden: geen verschil met euro 95.
-Start prima.
-Geen achterstallig onderhoud.

Enige wat ik zelf nog kan bedenken is dat de ontstekings timing niet helemaal lekker staat, maar kan dat? Kan het zitten in een kapotte of afwijkende BDP sensor? En valt dat te controleren? Heeft het zin om de auto "rijdend uit te lezen"? Heb geen probleem met geld uitgeven, maar liever niet voor niets. Bobine was ook niet echt goedkoop en terug kan het electrische spul niet.

Nu gaan we vrijdag op vakantie, maar gaat het nog op tijd goed komen... Meedenken daarom van harte welkom!! Morgenochtend ga ik naar garage in de hoop dat ze mij nog op tijd kunnen helpen. Ik zit letterlijk met pijn in mijn maag met zicht op vakantie met een auto die niet de oude vertrouwde is...

Alvast bedankt!

Geplaatst door

Edgarpassatfan (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Als er geen storingscodes uitkomen kun je ook de "live data" uit laten lezen tijdens het rijden / stationairloop.
Hier is vaak ook een hoop aan af te lezen.

Tip: Controleer alle massakabeltjes die aan het blok/bak zitten.
Een rotte BDP sensor hoeft trouwens niet verplicht als foutcode naar voren te komen!

Sloopkogel 0
badge

14 jaar

Ik zou toch nog maar eens een keer de uitlaat controleren. Je zegt het zelf al: meer geluid, af en toe klinkt die als lek.
Dat kan het signaal van de lambdasonde aardig verstieren.
Of als je die nog weet alle gegevens van de 4-gas test plaatsen, dus CO, CO2, HC, O2 en lambda-waarde.

Hoe weet je dat de lmm goed is? En de lambdasonde?
Wat zijn de leerwaardes voor de lambdasonde (rijdend uitlezen)?

oldford 0
badge

14 jaar

De waardes van LMM en lambdasonde waren bij uitlezen goed, maar dat is stationair draaiend gebeurd (bij officiële VW dealer). Of dit zoals Sloopkogel zegt de "live data" zijn geweest durf ik niet te zeggen. Er waren wel waardes op te lezen die schommelde, maar die gaven geen vreemd beeld volgens de monteur.

Het zwaardere geluid is niet van de uitlaat, maar is puur de motor die anders/donkerder/brommend klinkt. Dat uitlaat geluid lijkt meer op een koude diesel die je intrap: een soort "tikkend" geluid, maar dan in de uitlaat. Maar ik zal h'm nog eens goed bekijken en luisteren. Kan ik meteen die massakabels nalopen. Stekkers had ik al een keer bekeken met het vacuümsysteem controleren, daar geen gekke dingen te zien.

Ik wilde al bij de garage staan, maar er is even iets tussen gekomen. Over een uurtje hoop ik daar alsnog te staan. Zal inderdaad vragen/aandringen op rijdend uitlezen omdat het probleem zich ook rijdend voordoet.

Morgen kan ik pas bij de garage terecht: vakantie en druk. Wat niet gaat, gaat niet. Morgen gaan ze eerst alles opnieuw uitlezen en daarna rijdend uitlezen.

Ook nog een keer uitlaat gecontroleerd: die is écht dicht. Wel hoor je het "tikken" in de uitlaat als je er met je oor naast staat. Ik ga steeds meer denken aan de BDP-sensor. Nu heb ik prijs opgevraagd en er zijn er kennelijk twee: een op nokkenas en een op vliegwiel. Prijzen van beide zijn niet dusdanig laag dat ik het erop gok om het te proberen. Eerst morgen maar eens afwachten...

Alle massa kabels van blok en bak zitten vast en zien er goed uit.

Meedenken nog steeds welkom!

Groeten,

Edgar

De BDP ( krukaspositie ) sensor is die gene die onder op het blok zit..

Vaak zie je niks tijdens het uitlezen bij deze sensor, als deze hapert o.i.d.

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

[quote=stefan84]De BDP ( krukaspositie ) sensor is die gene die onder op het blok zit..

Vaak zie je niks tijdens het uitlezen bij deze sensor, als deze hapert o.i.d.

Gr Stefan[/quote]
Hoi Stefan,

Het kan dus wel zomaar de BDP sensor zijn die roet in het eten gooit? Kan ik deze uitschakelen zodat deze op "noodloop" gaat en kijken wat dit doet? Of lees ik uit jouw reactie dat dit niet kan. Met andere woorden: als er met het uitlezen niets uitkomt zal ik toch moeten gokken en deze (laten) vervangen om ook deze uit te sluiten als oorzaak...

Edgar

Goed nieuws: Garage belt net! Eerst dachten ze dat de distributie een tand versprongen was omdat het inderdaad een ontsteking probleem is. Nu blijkt na testen de Hall-voeler een rare waarde/storing aan te geven. De tegenhanger van de BDP-sensor dus. Morgen hebben ze h'm in huis en wordt ie gemonteerd...

Ik denk dat ik vannacht al een stuk beter slaap!

De definitieve uitslag laat ik nog weten

Probleem is opgelost. Was inderdaad de Hall-voeler. Ze zijn nog aardig aan het zoeken geweest. Dachten eerst dat de distributie een tandje versprongen was, maar die was goed. Toen alle bedrading gecontroleerd omdat er nog steeds geen duidelijke storing uit kwam. Uiteindelijk bleek na lang testen dat de Hall-voeler afweek. Het brommend lopen van de motor en het "tikken" in de uitlaat waren hier onderandere het gevolg van. En uiteraard het hikken... Nu die Hall-voeler vervangen is loopt de auto weer als een zonnetje en is het hikken weg!

De reparatie van de variabele inlaat klep heeft trouwens ook wonderen gedaan. (filmpje!) Dit schijnt overigens een veel voorkomende kwaal te zijn. De bougie kabels waren ook geen overbodige luxe. Nooit geweten dat die dingen volgens de knappe mannen 6-8 jaar meegaan bij normaal gebruik.

Al met al een vervelende storing die lang zoekwerk heeft gekost. Conclusie: het kost een paar centen, maar zonder de garage kom je er niet zomaar uit.

Evengoed: Ik kan met een gerust hart op vakantie! Iedereen bedankt voor het meedenken!

Edgar

Goed om te horen dat het opgelost is!
Zo zie je maar weer dat "hands-on" werken aan en auto toch nog steeds het beste werkt.
Wij kunnen slechts graven in kennis en een advies brengen (doen we graag) maar LIVE sleutelen werkt nog steeds het beste.

Fijne vakantie

Sloopkogel 0
badge

14 jaar

Waarvan akte!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.