Volkswagen Passat: houd in en trilt bij gas geven (lambdasonde stuk)?

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.8 v6 syncro

maakt niet uit wanneer en hoe ik rij zo plotseling begint de auto te trillen en te stotteren bij gas geven aan de computer gehad en een paar foutcodes kwamen naar boven
01 16538
01 16518
nou zijn de codes, geen activiteit lambdasondes dus cilinderrij 1 en 2 maar zijn die sondes niet gewoon stuk of heel, of heeft het te maken met andere factoren dat de auto soms mankementen heeft hoe werkt zo'n sonde eingelijks heeft het te maken bij bepaalde tempraturen?
mvgr b jonker ps ik hoop dat iemand het weet.

benniejonker

Geplaatst door benniejonker (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Codes geven aan dat er geen activiteit is - of te wel het signaal blijft constant en veranderd niet.
Of de sondes dan kapot zijn? Alle 2 tegelijk met exact dezelfde fout? Is niet waarschijnlijk.
Zekering kapot en de verwarming werkt niet bij de sondes, dat zou kunnen.

Stotteren en trillen wijst op uitvallen van cylinders - misschien als gevolg van defecte bobines, misschien een mengsel probleem.
Door de zuurstof die in de uitlaat komt krijg je ook een verkeerd signaal van de lambdasondes.

Fuel trim uitlezen - als die veel afwijkt van het middenpunt, dan is er een mengsel probleem. Als je dat weet, kun je verder zoeken.
Lambda signaal goed bekijken, eventueel loggen tijdens de rit. Kan ook een hoop informatie geven.
4-gas test wil ook mog wel eens een aanwijzing geven.

benniejonker (0), 12 jaar geleden

ok zekering mischien kapot maar moet er geen lampje gaan branden met deze storingen en waar onder valt die desbentreffende zekering.

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Lamp staat niet bij de beschrijvingen erbij, dus het zou kunnen dat het terecht is dat deze uitblijft.
Dat was niet helemaal ongebruikelijk voor 2001.

Motorlamp werkt verder wel? Gaat aan bij contact aan?
Misschien kun je hem wel aansturen met behulp van een scanner. Dan weet je zeker dat deze werkt.

audia4 (0) PRO, 12 jaar geleden

als ik mij niet vergis heeft deze V6 een kunstof bak tussen de cilinderrijen liggen die verantwoordelijk is voor de verdeling van de inlaatlucht, identiek als bij audi wordt gebruikt. Deze bakken hebben de neiging te vergaan en verdwijnen aan brokjes langzamerhand de motor in. (gaat op een of andere manier lang goed)

meestal ben je er met het inspecteren van dit geval, en als hij beschadigd is deze simpel weg te vervangen. Jouw probleem wordt namelijk meestal door luchtlekkage tussen cilinderkoppen en gasklep veroorzaakt.

een aantal jaar terug zijn er op dit forum zelfs wel foto's geplaatst van dit probleem. misschien kom je ze via de zoekfunctie nog tegen.

benniejonker (0), 12 jaar geleden

zeg audia4 als je deze link in je adresbalk neer zet en daar heen gaat krijg je een foto van mijn blok te zien kun je ook ongeveer zeggen wat jij bedoelde wat dan weg brokkelt afz b jonker

http://www.google.nl/imgres?q=passat+v6&...

audia4 (0) PRO, 12 jaar geleden

dat grijze geval met die 6 buizen van boven is een geheel, zit tussen de cilinderkoppen in geschroefd, gelijk op de inlaatporten.

deze wil wel eens stuk gaan. Plastik wordt hard door de hitte en verkrummelt. Bij twijfel de hele handel demonteren. je zou even kunnen testen door er remmenreiniger overheen te spuiten bij stationair draaiende motor. Veranderd het toerental dan weet je dat je lekkage hebt. Alleen de onderzijde kom jij niet bij.

wat oldford aangaf, via 4 gastest en blokwaardes in de computer controleren of er mengselproblemen zijn.

s6

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.