Mijn Passat (115pk PD, bouwjaar 2000, origineel) had vandaag ineens veel minder vermogen. Met moeite kwam de auto op snelheid en de top lag op 140 km/h (noodloop?). Na een korte stop en een herstart leken de klachten grotendeels verdwenen.
Echter rond de 2000 toeren mist de motor nog steeds wat vermogen. De bekende duw van de turbo bij dat toerental lijkt verdwenen en de auto bouwt veel geleidelijker en langzamer vermogen op. Maar komt de motor boven de 3000 toeren dan is er geen merkbaar verschil meer met voorheen.
Ik heb met behulp van een VAG Com kabel de foutcodes uitgelezen en de enige code die ik tegenkwam was "17964 - Charge Pressure Control: Negative Deviation" (P1556 - 35-00 - -). Omdat ik de auto niet eerder had uitgelezen weet ik niet of deze code er al langer in stond.
Heeft iemand een idee in welke richting ik moet zoeken? Lekkage van een slang wellicht? Of toch iets met de LMM.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik zit ook te denken aan een lekke slang ergens tussen turbo en inlaatspruitstuk. Ook kan je MAP stuk zijn (manifold air pressure sensor, in het nederlands turbo druk sensor denk ik)
Een ander veel voorkomend probleem is de variabele geometrie turbo. De schoepen om de geometrie bij te stellen willen nog wel vast zitten door vervuiling.
Als je vermoedt dat je een oude foutcode hebt, kun je'm gewoon wissen en weer gaan rijden. Hij komt dan vanzelf wel of niet terug.
De problemen bleken te worden veroorzaakt door een kapotte magneetklep. De omvormer is vervangen. Bovendien waren enkele vacuumslangen niet meer goed. Problemen zijn volledig verdwenen.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar