Volkswagen Golf II : kloppen

Bouwjaar: 1990, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Hallo,
ik heb het volgende probleem;
ik heb een kloppend geluid (geen tik) vooraan aan een golf 2
als ik naar links of rechts stuur wordt het luider
het begint pas vanaf ongeveer 50 km/h
ik kan niet zeggen of het links of rechts is
mijn vermoeden gaat uit naar de cardans, heb al nieuw vet in de hoezen gedaan, maar helpt niet,
maar een collega zegt dat het ook de lagers kunnen zijn, maar dan zou het meer een zagend geluid zijn volgens mij
iemand al zoiets voorgehat?
hij heeft ong 160000km gelopen
mvg en bedankt op voorhand

gilles vb

Geplaatst door gilles vb (0) PRO , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

26 Reacties

JP1 (0), 14 jaar geleden

geen onderscheid links of rechts? En hoor je het ook met de wielen van grond?

gilles vb (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=JP1]geen onderscheid links of rechts? En hoor je het ook met de wielen van grond?[/quote]
nee, ik kan niet zeggen of het links of rechts is,
met de wielen van de grond hoor ik nix abnormaal, het begint pas bij 50 per uur

JP1 (0), 14 jaar geleden

heb je radiale speling op de kardans? Al zou je dat al moeten horen bij het vertrekken

gilles vb (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=JP1]heb je radiale speling op de kardans? Al zou je dat al moeten horen bij het vertrekken[/quote]
zit een heel klein beetje op, maar echt weinig,
je hoort het niet bij vertrekken,
heb vanuit stilstand volledig stuur naar links en tegen 35-40 per uur rondjes staan draaien, geen geluid
hetzelfde naar rechts tegen 35-40, ook nix abnormaal

JP1 (0), 14 jaar geleden

En het geklop kan niet van één van de banden komen(karkas gebroken)..? Anders de wielen es wisselen voor/achter...

gilles vb (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=JP1]En het geklop kan niet van één van de banden komen(karkas gebroken)..? Anders de wielen es wisselen voor/achter...[/quote]
al geprobeert, haalt nix uit

JP1 (0), 14 jaar geleden

ms dan toch één van de binnenkoppen van de kardans, voel je de wagen ook schokken tijdens acceleratie?

gilles vb (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=JP1]ms dan toch één van de binnenkoppen van de kardans, voel je de wagen ook schokken tijdens acceleratie?[/quote]
nee, maar ik voel de vloerplaat soms wel trillen, maar hij versnelt zoals het moet, niet in schokken

JP1 (0), 14 jaar geleden

ja dat wil ik zeggen, dat precies de vloer op en neer gaat, in beperkte mate weliswaar. Volgens mij de binnenkoppen dan...

gilles vb (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=JP1]ja dat wil ik zeggen, dat precies de vloer op en neer gaat, in beperkte mate weliswaar. Volgens mij de binnenkoppen dan...[/quote]
je bedoelt één van de homokineten van de cardans, aan de kant van de versnellingsbak?

JP1 (0), 14 jaar geleden

Yep, mocht je andere kardans beschikbaar hebben, kan je es proberen ma zal er ni ver af zijn.

gilles vb (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=JP1]Yep, mocht je andere kardans beschikbaar hebben, kan je es proberen ma zal er ni ver af zijn.[/quote]
ok, bedankt voor de reacties,
ik laat weten hoe het afloopt
mvg

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Loop de ophanging aan de onderkant eens na,

Meestal als de binnenste homokineten kapot zijn gaat hij trillen met accelereren, en zou je speling moeten voelen op en neer, je moet ze compleet uit elkaar halen om eventuele schade te kunnen ontdekken,

Gr Stefan

gilles vb (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=stefan84]Loop de ophanging aan de onderkant eens na,

Meestal als de binnenste homokineten kapot zijn gaat hij trillen met accelereren, en zou je speling moeten voelen op en neer, je moet ze compleet uit elkaar halen om eventuele schade te kunnen ontdekken,

Gr Stefan[/quote]
heb er andere kardans ingestoken, geen verandering
draagarmen, stuurchappen zijn ok

appie_arnhem (0), 14 jaar geleden

Homokineet is na de knoppen... andere opzetten.
Vaak hoor je dit als je de bocht neemt en je geeft gas dan komt dat klop geluid eruit. En vaak een bocht naar rechts.
Hoe meer die slijt hoe erger t geluid wordt. Je kan hem ook op de snelweg horen maar met zeer mindere maat. Vaak in de bocht.
Probeer maar eens uit.

gilles vb (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=appie_arnhem]Homokineet is na de knoppen... andere opzetten.
Vaak hoor je dit als je de bocht neemt en je geeft gas dan komt dat klop geluid eruit. En vaak een bocht naar rechts.
Hoe meer die slijt hoe erger t geluid wordt. Je kan hem ook op de snelweg horen maar met zeer mindere maat. Vaak in de bocht.
Probeer maar eens uit.[/quote]
welke bedoel je juist?
ik dacht dat er een homokineet van de kardans kapot was, dus heb ik 2 nieuw kardans gestoken,
maar jij bedoelt nog een andere?

appie_arnhem (0), 14 jaar geleden

Homokineet is de flexibele lager wat net centraal achter de schijf zit waar de aandrijfas in de voorpoot wordt gestoken. Dat deel dus waar de aandrijfas in de voorpoot gaat dat is de Homokineet.
Daar zit de stofhoes overheen. remember?? Dat wijst naar jou probleem. Aandrijf as maakt niet zo'n geluid.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

De kardans die je zegt zijn de aandrijfassen, aan de buitenkant, dus wielzijde heb je een homokineet zitten, en ook aan de versnellingsbakzijde,

Normaal als hij 'klakt' alleen tijdens het sturen kan de buitenste dus defect zijn, maar als de auto soet schudden tijdens het optrekken dan kan het ook de binnenste zijn.

Hoor je ook niks vreemds als je hem opkrikt en dan aan het stuur draait ?

Geluiden zijn altijd lastig te beoordelen, maar ook komt het voor dat het veerpootlager zo'n geluid maakt, deze zit boven op de schokbreker.

Maar je hebt dus nieuwe aandrijfassen gemonteerd, heb je ook nieuwe homokineten of heb je de oude gebruikt ? Indien je de oude weer gemonteerd hebt, heb je deze ook uit elkaar gehaald om de spie-banen te controleren op beschadiging ? ( wat het knakken dus kan veroorzaken )

gilles vb (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=stefan84]De kardans die je zegt zijn de aandrijfassen, aan de buitenkant, dus wielzijde heb je een homokineet zitten, en ook aan de versnellingsbakzijde,

Normaal als hij 'klakt' alleen tijdens het sturen kan de buitenste dus defect zijn, maar als de auto soet schudden tijdens het optrekken dan kan het ook de binnenste zijn.

Hoor je ook niks vreemds als je hem opkrikt en dan aan het stuur draait ?

Geluiden zijn altijd lastig te beoordelen, maar ook komt het voor dat het veerpootlager zo'n geluid maakt, deze zit boven op de schokbreker.

Maar je hebt dus nieuwe aandrijfassen gemonteerd, heb je ook nieuwe homokineten of heb je de oude gebruikt ? Indien je de oude weer gemonteerd hebt, heb je deze ook uit elkaar gehaald om de spie-banen te controleren op beschadiging ? ( wat het knakken dus kan veroorzaken )[/quote]
ik heb alles vv, de homokineten ook

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Door nieuwe of gebruikte ? In het laatste geval weet je dus nog niet of ze in orde zijn..

JP1 (0), 14 jaar geleden

'nee, maar ik voel de vloerplaat soms wel trillen, maar hij versnelt zoals het moet, niet in schokken'

Dit probleem wordt over 't algemeen (VW/Seat) veroorzaakt door defecte binnenkoppen van de kardans, in dat opzicht is het van belang dat je de radiale (op en neer) speling controleert, ms ook mogelijk als het differentieel die speling zou vertonen...?
Gr.

gilles vb (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=JP1]'nee, maar ik voel de vloerplaat soms wel trillen, maar hij versnelt zoals het moet, niet in schokken'

Dit probleem wordt over 't algemeen (VW/Seat) veroorzaakt door defecte binnenkoppen van de kardans, in dat opzicht is het van belang dat je de radiale (op en neer) speling controleert, ms ook mogelijk als het differentieel die speling zou vertonen...?
Gr.[/quote]
ok, ga gewoon 2 nieuwe volledige kardans steken, lijkt me de beste oplossing

appie_arnhem (0), 14 jaar geleden

Je heb het de hele tijd over cardans.
Wees duidelijker.
Bij een VW heeft alleen de Synchro (4WD) een cardanas. Dat is een as die door het midden van de auto naar de diff achteren loopt.
Aandrijfassen zijn de assen die de wielen aandrijven.
Bij een golf zit de aandrijfas vast op de diff met 8 torx bouten. als je deze los haalt zouden ze er zo van af vallen als je de poot los maakt.
Dus de aandrijfas zit niet in de diff geschoven met spiebanen zoals bij een peugeot waar de diff olie er zo uit zal lopen.
Is maar aan 1 kant dat ie spiebanen heeft en dat is de kant van de wiel...
Ik ga er vanuit de Homokineten.

gilles vb (0) PRO, 13 jaar geleden

[quote=appie_arnhem]Je heb het de hele tijd over cardans.
Wees duidelijker.
Bij een VW heeft alleen de Synchro (4WD) een cardanas. Dat is een as die door het midden van de auto naar de diff achteren loopt.
Aandrijfassen zijn de assen die de wielen aandrijven.
Bij een golf zit de aandrijfas vast op de diff met 8 torx bouten. als je deze los haalt zouden ze er zo van af vallen als je de poot los maakt.
Dus de aandrijfas zit niet in de diff geschoven met spiebanen zoals bij een peugeot waar de diff olie er zo uit zal lopen.
Is maar aan 1 kant dat ie spiebanen heeft en dat is de kant van de wiel...
Ik ga er vanuit de Homokineten.[/quote]
bij ons worden de "aandrijfassen", kardans genoemt,
ik heb de aandrijfassen met homokinetische koppelingen vervangen, aan de 2 zijdes
maar dit heeft geen enkel goed effect op het kloppen

JP1 (0), 13 jaar geleden

Pff, ik zou't moeten horen é :-( Hoe zit het met de speling op het differentieel?
En voor alle duidelijkheid, de frequentie van het geklop gaat toch mee omhoog met de snelheid?

gilles vb (0) PRO, 13 jaar geleden

[quote=JP1]Pff, ik zou't moeten horen é :-( Hoe zit het met de speling op het differentieel?
En voor alle duidelijkheid, de frequentie van het geklop gaat toch mee omhoog met de snelheid?[/quote]
speling op diff is normaal,
ja het gaat gelijk met de snelheid omhoog
ik zal gewoon alles vanaf de versnellingsbak uit elkaar gooien, en alles is nazien, dan kom ik er wel uit
bedankt voor jullie snelle hulp

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.