close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen golf: knipperende verlichting koplampen/cockpit

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9tdi

Beste autoliefhebbers,

Sinds een half jaar zit ik met knipperende koplampen/cockpitverlichting (bij gebruik van o.a. remmen, knipperlichten, achteruitverwarming). Soms gaan ook de controlelampjes van de remmen/ABS aan. Het gebeurt niet altijd maar in ongeveer de helft van de gevallen dat ik met de auto rijd (en ik rijd dagelijks).Het volgende is al geprobeerd/gecontroleerd:

massapunten gecontroleerd (2x)
massakabel vervangen
dynamo gereviseerd
contactblokje vervangen (op mijn verzoek, kan geen kwaad lijkt me gezien de berichten of dit forum)
de remmen

Als ik de auto uitzet en opnieuw start lijkt het tijdelijk weg. Als de lampen en de cockpitverlichting knipperen en ik druk een keer of twee de schakelaar van de achteruitverwarming in, gaan de controlelampjes van de remmen/ABS aan. Als ik de radio aan heb (tijdens geknipper van de lampen/cockpitverlichting) en ik zet de auto uit, dan gaat de radio voor ongeveer twee seconden uit en vervolgens weer aan. De binnenverlichting (als ik die ter controle heb ingeschakeld) gaat dan flauw branden. De binnenverlichting knippert trouwens vrolijk met de koplampen en de cockpit mee.

Het is ook voorgekomen, dat de controlelampjes van remmen/ABS juist toevallig (?) in een bocht aan gingen, de radio viel dan tegelijkertijd voor een seconde of twee uit. De allereerste keer dat er "iets geks" aan de hand leek, ging ik met normale snelheid over een verkeersdrempel en gingen de controlelampjes van de remmen/ABS branden. Met de remmen was echter niets aan de hand, het niveau van de remvloeistof was ook goed.

Wie heeft er nog ideeën/suggesties?

Geplaatst door

Piet321 (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Of een dynamo die nu en dan hapert maar meer en grote stroom die plots loopt, bijvoorbeeld een doorgesleten kabel die via de massa sluiting maakt en zo de spanning naar beneden trekt waardoor allerlei verbruikers verkeerde signalen krijgen en geven.

Waarom dat laatste? omdat je over een verkeersheuvel ging en toen de storing merkte.
Bij een beweging beweegt de kabel en maakt (deels) sluiting.

Cor1822 0
badge

16 jaar

de auto is uitgelezen? zoja wat voor foutcode;s kwamen er uit? kan soms verhelderend werken de foutcode;s hier te vermelden..

arie549 0
badge

16 jaar

Controleer de aansluitingen van de zekeringen die boven op de accu zitten eens. Deze oxyderen graag, dan krijg je ook foutmelding zoals abs pomp enz.

Audidriver73 75
badge

16 jaar

Bedankt voor de reacties tot nu toe. Het heeft even geduurd voordat ik hier weer een bericht kon plaatsen omdat ik in de tussentijd papa geworden ben van een wolk van een dochter.

De auto is wederom uitgelezen: geen foutcodes! Ondertussen heb ik wel weer nieuwe dingen meegemaakt: bij het op contact zetten een snel relais-achtig getik met snel knipperende controlelampjes (die normaal constant branden bij het op contact zetten). Ik kan er wel om starten.
De storing heeft het bovendien twee keer gepresteerd om de klok en de dagteller geheel automatisch te resetten. Voor de rest dezelfde verschijnselen als in mijn eerste bericht.

"Ergens" zit dus vermoedelijk een los contactje of iets dat sluiting maakt, maar waar??? Tot nu toe is het onvindbaar gebleken. Het gekke is, dat als ik de motor uitzet en opnieuw start de storing (tijdelijk) weg is.

Zou het zinvol (of te doen) zijn om gehele kabelboom + zekeringenkast te laten vervangen?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Piet321 0

16 jaar

een echt spook autootje zo te horen..

mijn gedachte zou ook zijn zoeken bij de massakabels op slecht kontakt...maar goed is al gebeurdt..
het resetten van de klok en dagteller heb ik trouwens bij mijn bora ook 2 maal gehad..en dat schijnt ook vaker voor te komen bij v.a.g auto;s.

arie549 0
badge

16 jaar

Hier nog maar weer eens een update, het volgende is intussen ook geprobeerd:

nieuwe stekkerdoos trekhaak
controle radioaansluiting
controle accupolen/zekeringenkast (nog maar eens)
de dynamo is gemeten terwijl de auto met draaiende motor in de storing zat, dynamo is goed bevonden
(de monteur gaf aan dat de dynamo het niet kan zijn omdat de storing nog optreedt als de motor is uitgezet en de dynamo dan geen werking meer heeft)


Er is een "systeemrelais" vervangen wat in ieder geval het snelle getik en gelijktijdig geknipper van de controlelampjes bij het op contact zetten heeft opgelost. De ABS en remlicht controlelampjes gaan nu minder vaak branden als de auto in de storing schiet. Het blijft toch raar dat ik, als ik de automotor -als die in de storing zit - afzet, de binnenverlichting zwak(ker) blijft branden dan normaal en nog reageert op bijvoorbeeld de remmen (elke keer als ik op het rempedaal trap, knippert dan de binnenverlichting mee) of de verlichting (als ik die inschakel, knippert de binnenverlichting ook). Als ik de auto vervolgens start, lijkt het probleem opgelost maar kan zo weer opnieuw optreden

Iemand nog suggesties?

Piet321 0

16 jaar

Hoe hoog of laag is de spanning op de accuklemmen op het moment dat de startmotor bediend wordt?

Audidriver73 75
badge

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.