Mijn Golf III heeft 238.000 km gereden. Het koelvloeistof nivo is in een paar weken tijd ineens tot iets onder het minimum gezakt. Om weer op nivo te komen moest ik 0,5 l bijvullen (G11). Waar lekt dat weg ?
Tegen de linkerkant van het blok zit het (kunstof ?) thermostaathuis (th) geschroefd. Aan het th zitten ca. 5 slangen en het thermostaat. Op het th zit veel witte aanslag. Als je net gereden hebt en je laat de motor nog draaien en kijkt goed naar de oppervlakte van het th lijkt of er uit de oppervlakte van het th koelvloeistoif lekt. Kan het zijn dat het huis van kunstof is en dat daar haarscheurtjes in komen ?
A / Is het vervangen een kwestie van demonteren van alle slangen, de bout aan de bovenkant en de temperatuursensor en er dan een nieuw th op schroeven of moet je nog aan andere dingen denken ?
B / Hoeveel haast moet ik maken, ik moet nog enkele grote ritten maken (1/2 liter mee voor resereve). Volgende week heb ik tijd om daar aan te gaan sleutelen ?
C / Bestaat het risico dat het th uit elkaar barst zodat je onderweg stil komt te staan ?
Plaatje: [url=http://img156.imageshack.us/my.php?image...][img=http://img156.imageshack.us/img156/8005/...][/url]
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
a ja dat gaat op die manier.
b je hoefd het niet op stel en sprong tedoen maar je moet wel het nivo in de gaten houden.
c nee daar hoef je niet bang voor te zijn.
groetjes jan.
A:zou ook de bout onder het (th) loshalen anders krijg je hem er niet af, nieuw huis, thermostaat en alle afsluitringen vervangen
B+C: idem als Jan
Controleer je kop waar je (th) tegenaan zit op kratervorming, eventueel speciaal montagekit gebruiken.
Suc6 Thijs
Jan, Matthijs, bedankt.
Kratervorming snap ik niet helemaal, het th zit met een afdichtring tegen de flens op de kop van het motorblok, zie tekening [img=http://img156.imageshack.us/img156/8005/...].
Bedoel je met kratervorming infreten in het metaal ? Wat voor kit moet je dan gebruiken mocht het staal ingefreten zijn ?
Het koelsysteen is nog nooit (1994 - 2007) met iets anders gevuld dan met G11, wat dat aan gaat zou er weinig oxidatie moeten zijn denk ik. Ik heb de wagen vanaf 14.000 km (1995), 2 x een nieuw thermostaat in gekomen en 1 x alle koelvloeistof vervangen. Waterpomp en radiator nooit vervangen, water pomp heeft ca. 120.000 km geleden een keer 10 minuten zitten janken daarna nooit meer.
Afsluitringen vervangen; kan je dan beter ook niet alle slangen vervangen ? De stalen veerklemmen zullen toch minder te lijden hebben van de tijd dan de rubberslangen ?
wmuller
17 jaar
Invreten/kratervorming kan voorkomen door diverse invloeden. Contact verschillende materialen koper/aluminium montagevetten, niet voldoende verversen. Montagekit b.v. zwarte sileconekit is afdoende voor het opvangen van kleine kraters. Het vervangen van de afsluitringen is om te voorkomen dat als je het (th) loshaal de sensors e.n.z. gaan lekken. Je beweegt ze altijd wel met demontage. groet thijs
Dank je wel mattijs1 voor de uitleg.
Ik begrijp dat de klemmen (dus afdichting) meer te lijden kan hebben van het (de)monteren dan de oude slangen zelf. Die slangen zijn wel inmiddels 13 jaar oud maar lekken nog nergens.
Groet,
wmuller
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar