close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Passat: Koelingprobleem Help !

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

beste mensen,

ik ben trotse eigenaar van een vw passat 1.6 sedan uit 1997.

2 dagen geleden , gebeurde onderweg hetgene waar ik juist zon hekel aan heb..
het té heet worden van de motor .

navraag gedaan , en als advies kreeg ik : thermostaat vervangen plus sensor .
dit gedaan te hebben is hij goed .. zover ik dacht.
vandaag rijd ik met mijn auto in de stad zoals gister , nix mis mee.
toen ging het over in wat sportiever rijgedrag ( niet scheuren ) maar lekker door rijden .
waarbij de temperatuur niet 90 maar 100 graden werd .. ik zag aan de temperatuur meter dat hij wilde koelen , maar het niet gekoeld kreeg .

daarna reed ik de snelweg op , en hij werd 110 .. vervolgens schommeld hij rond die temperatuur .
zodra ik de snelweg afrijd en ik heb de afrit op gereden en sta bijna stil , staat de temperatuur bijna weer op 90 terug.
wanneer ik de snelweg weer hervat , gaat hij weer naar de 110 graden , daarna weer door de stad , en weer perfect 90

dus nu zit ik te bedenken wat dit kan zijn ..
ik stopte direct bij de temperatuur ( 110 graden ) en deed de motorkap snel open , puur om te kijken of de rotoren draaiden , de grote in het midden wel maar de kleine niet ????
ik heb al buij de garage laten testen die dag , en de kleine rotor die werkt wel maar hij slaat niet in dus ?

ik neem aan dat de kleine bij springt wanneer dit nodig is ?

heeft iemand een idee wat dit kan zijn?

advies / tips / oplossingen VAN HARTE WELKOM !!

Alvast bedankt ,

Groetjes Peter

Geplaatst door

Peterpassat97 (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

controleer of je kachel goed heet wordt,is dit niet het geval dan is hoogstwaarschijnlijk je waterpomp kapot.


gr john

dat is gelukig geen probleem !
dat werkt perfecT !

Peterpassat97 0

14 jaar

Wordt de radiateur wel overal warm, links/rechts, onder/boven? PAS OP, kan heet zijn.

oldford 0
badge

14 jaar

Peter,

Het kunnen inderdaad een aantal oorzaken zijn..

1) Een slecht werkende waterpomp
2) Verstopping in koelsysteem ( Door pil in het verleden bv )
3) Koppakking
4) Ontsteking te vroeg of mengsel te arm

Etc..

Normaal heb je de fan niet echt nodig tijdens het rijden, omdat de rijwind dan voldoende is..

Als hij 110 graden word tijdens het rijden, zet dan de verwarming maar eens op heet en de aanjager een stand hoger, dan zal de temp ook wel terug zakken.

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

beste heren ,

ik heb vandaag door garagebedrijf een nieuw voeler onder in de radiator laten zetten , en voorheen al de thermostaat ( want die was zoiezo kapot kwamen we achter ) en de sensor van de temperatuur meter vervangen ,
voor heen werkte de verarming , nu het gemaakt is werkt de verwarming in de auto niet eens meer .
nu het zelfde probleem als voor heen , hij koelt perfect , tot het moment van de snelweg ( ik kwam hierachter omdat ik het meteen wilden testen of hij goed was , daarna moest ik stukje snelweg terug nemen maar voor ik de snelweg op reed , ging de temp. ineens vlug omhoog waardoor ik hem aan de kant gezet heb , en toen zag ik dat de hele motor ondergesproeid was ,
toen dacht ik .. de kopverpakking !!!!
de anwb gebelt , komen kijken , en die heeft een testje gedaan op de manier zoals hij dat test , water erin gegooit en de dop eraf gelaten , en hij duwt alles gewoon weer naar boven , hij perst alles via de dop eruit ...

waarop hij me vertelde kopverpakking kapot , en de radiateur is nog wel goed want die word overal warm .. dus hij had dit al gecheckt .:(

hij heeft me naar huis gesleept , dus kunnen jullie hoogstwaarschijnlijk wel gokken dat ik een miskoop heb ...
ik ga contact opnemen met dat autobedrijf waar ik hem gekocht heb.

Ik wil jullie hartstikke bedanken voor jullie oplossingen !!
aan jullie heb ik nog es wat !
bedankt

groetjes peter.

Peterpassat97 0

14 jaar

heren , hartstikke bedankt voor jullie hulp ,

het was niet de koppakking , geen verstopte radiateur ..
ik had zoals ik omschreven had een nieuwe thermostaat laten plaatsen omdat die niet goed was ,
de nieuwe scheen achteraf ook niet goed te zijn ,
problemen opgelost ! :D

bedankt bedankt bedankt !!

groetjes peter

Peterpassat97 0

14 jaar

Kijk, mooi om te horen, was het toch nog een kleinigheidje, en ja, heb ook al vaker meegemaakt dat een nieuwe thermostaat 'kapot' was.

Bedankt voor de feedback!

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Hoi,
Ik ben eigenaar van een passat tdi 2001.
Vorige maand werd mijn kw temp ineens 130 graden en daarna zakte hij naar de 90 graden.
Langes de garage en de waterpomp was defect.
Bij mijn tdi is dit een stalen asje waar een kunststof waaier op zit, deze waaier kan wel eens los komen te zitten en dan draaid de
waaier niet mee, hierna kan hij de waaier ineens wel weer meedraaien en dan geen problemen meer.
Het zou kunnen dat jouw passat ook een waterpomp heeft die zo uitgevoerd is.
Misschien heb je wat aan deze info.
Succes,
Peter

peter1966 5

14 jaar

Peter,

Dat gebeurt inderdaad wel vaker met de waterpomp, bij veel type's word de kunstof schoep vervangen door een alu exemplaar en dan komt dat euvel ook niet meer voor.

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.