De motor van mijn Golf I Cabrio kreeg enige tijd geleden te kampen met olie in het koelsysteem: helemaal vol met "mayonaise". Kop eraf, aan de koppaking weinig te ontdekken, dus kop gevlakt en met een verse koppaking gemonteerd. Tevens oliekoeler vervangen, want de olie moet toch ergens in het koelwater terecht komen. De oliekoeler schijnt wel eens stuk te kunnen gaan bij dit type motor.
Daarna waren er grote problemen met het vullen van het koelsysteem. Zo goed mogelijk de mayonaise er uit gespoeld en de radiateur en twee koelslangen door ruil-exemplaren vervangen, omdat de mayo daar niet meer uit te krijgen was. Tevens zekerheidshalve meteen een nieuwe thermostaat gemonteerd, die moest er toch uit. Voor zover dat door mij te beoordelen is, is het systeem nu wel helemaal gevuld.
Dan nu het probleem:
Zolang de auto rijdt blijft de wijzer van de koelvloeistof ongeveer in het midden van de schaal staan en loopt de olietemperatuur (meter in de boordcomputer) op naar ca. 90 graden celsius. Komt de auto echter met draaiende motor stil te staan, loopt de koelvloeistoftemperatuur snel op en stijgt de olietemperatuur eveneens. Als ik de motor dan uitzet (dat doe ik voordat de meter in het "rode gebied" loopt), is goed te horen dat de koelvloeistof borrelt en er komt dan ook water naar buiten bij de dop van het expansievat.
Heeft er iemand een idee wat de oorzaak van deze problemen zou kunnen zijn en hoe deze kunnen worden opgelost?
Bij voorbaat dank voor uw reacties!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
kijk eerst eens of je ven van je radiateur wel aanslaat als de motor warm is want ik ga ervan uit dat dat je probleem is.
groetjes jan.
Beste Jan,
Jij reageert snel! De koelvin achter de radiateur slaat wel keurig netjes aan, dat had ik er inderdaad even bij moeten zetten. Dat kan het probleem volgens mij ook niet zijn.
18 jaar
nou voel dan eens aan de radiateur of die overal warm is en als die goed is bij wat voor temperatuur slaat de ven in en hoeveel standen heb je en als het er meer zijn werken die ook alle twee.
groetjes jan.
Systeem schoonmaken..... Kan met speciaal middel, te koop bij automateriaalzaak. Paardenmiddel: los in heet water een zooitje soda op, gooi dit er in, laat hem lekker warm worden, en tap hem af. Daarna uiteraard spoelen met water, en daarna vullen met koelvloeistof.
zou de cilinderkop geen scheurtje hebben opgelopen? of er zit nog ergens lucht in het systeem.
Vergeet niet je kachel helemaal te openen als je de boel gaat bij vullen.
Gr, Roland
18 jaar
De verwarming wordt luchtzijdig geregeld. De doorstroming van de kachelraditeur is altijd maximaal. De instelling van de kachel heeft dus geen enkele invloed op het ontluchten.
gok ook op lucht in je systeem!
als de radiateur normaal overal goed warm word en de vin gaat aan mag het over het algemeen niet al teveel problemen geven..maar loopt hij echt het rood in of iets over 3/4 heen ?
in het laatste geval is er niks aan de hand!bij stilstaand word hij uiteraard warmer en de vin houd dit op peil door aan te slaan..
Stefan
18 jaar
[quote=Audifreak763]De verwarming wordt luchtzijdig geregeld. De doorstroming van de kachelraditeur is altijd maximaal. De instelling van de kachel heeft dus geen enkele invloed op het ontluchten.[/quote]
kachel van golf 1, cabrio1 en caddy1 wordt waterzijdig geregeld..... Van de 1e tot de laatste...
Regelschuif zit onder de motorkap tegen het schutbord aan, in een waterslang, bediend door een kabel.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar