close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Passat: KoelVentilator draait constant op stand 2

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 tdi avf

goeiedag,

Bij deze auto ging spontaan bij het aan zetten van contact ( duurt een paar seconden ) de koelventilator op stand 2 draaien met of zonder draaiende motor...

Met de stekker los van de motor temperatuursensor gebeurd dit echter niet...

Temp sensor vervangen maar geen verschil...

Motor en climatronic hebben geen foutcodes...

Waar zou dit aan kunnen liggen??

Mvrgr J

Geplaatst door

venedijk (0)
badge

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Beetje raar dit verhaal,want voor de motorkoeling heb je een viscofan en voor de airco heb je een electrische fan,dan zou theoretisch de motortemperatuursensor geen invloed hebben op de fan voor de airco.

ricky 10
badge

15 jaar

het kan dat deze passat een naloopregeling op de elektrieke fan heeft. wagen met verzwaarde koeling door b.v. fabriek af trekhaak of warme landen uitvoering.

relais hiervan opsporen, kijken of die het probleem veroorzaakt. (kan bij de motorstuurdoos zitten) heb je het elektrisch schema bij nodig, maar dat zal voor een bedrijf geen probleem zijn.

audia4 0
badge

15 jaar

ok, zal maandag direct om een schema bellen...

Niemant weet toevallig waar dit relais zich bevind???

Mvrgr J

venedijk 0
badge

15 jaar

het komt ook wel eens voor dat de fan zelf kapot is. misschien is dat een idee. deze week ook een touran op kunnen slepen omdat accu telkens leeg was. oorzaak inderdaad ook dat de fans bleven draaien constant. na deze te hebben vervangen was het verholpen.

Heeren Auto 0
badge

15 jaar

NOg steeds niet verder gekomen..

Het zit namelijk zo: Wanneer je de motor start dan gaat na 10 seconden met of zonder ingeschakelde airco de ventilator op stand 2 draaien, dus het relais kan het niet zijn....

Geen foutcodes op airco en motor...

Heeft iemand dit eens meegemaakt???

MVrgr J

venedijk 0
badge

15 jaar

Ben nu zover gekomen:

Temp sensor achter op de cilinderkop vervangen ( wist niet dat er 2 sensoren inzitten ) en nu zijn er geen foutcodes meer... motor loopt weer normaal en geeft op en meter en computer weer normale temperatuur...

Ventilator gaat echter nog steeds op stand 2 draaien na het inschakelen van contact of het starten van de motor....

Wanneer ik de stekker van de sensor in de onderste water slang eraf trek dan stop de ventilator met draaien.
Draait dan echter wel normaal op stand 1 bij ingeschakelde climatronic!!

Ben echter bang dat de ventilator niet gaat draaien wanneer de motor heet wordt ( met vakantie en de caravan ).
Waarvoor wordt de sensor in de onderste slang gebruikt???
Krijg de motor zelf niet heter dan 105 graden en dan slaat de elektrische ventilator nog niet in...

Ik ben zelf bang dat de motor koelingsmodul stuk is ofzo.... Heb helemaal nergens meer foutcodes in.

laat eerst de stekker los in de onderst slang want bij normaal gebruik wordt de motor nooit heter dan 90 graden...

Heeft iemand iedeeen???

venedijk 0
badge

15 jaar

geen oplossingen??

venedijk 0
badge

15 jaar

Het relais J280 schakeld de tweede trap in van de ventilator, en die is massa gestuurd via een 4 polige thermoschakelaar die net boven de onderste radiateurslang op de radiateur zit.
Als er een automatische versnellingsbak in zit loopt er ook een draad naar de ecu van de automatische bak.
Het relais J397 is voor de naloop regeling van de eerste trap van de ventilator en zit alleen op de diesels.
Het relais J280 is voor de eerste trap en wordt ook aangestuurd door de 4 polige thermoschakelaar.

Met jouw gegevens zijn er meerdere uitvoeringen maar ik denk dat het wat dit schema niet veel uit maakt.

Als ik het verhaal zo bekijk, is het misschien een automaat? en wordt het daar vandaan aangestuurd?

turbozh 0
badge

15 jaar

schema"s:

[url=http://img35.imageshack.us/my.php?image=...][img]http://img35.imageshack.us/img35/7991/sc...[/img][/url]

[url=http://img38.imageshack.us/my.php?image=...][img]http://img38.imageshack.us/img38/4262/sc...[/img][/url]


Die regelmodules gaan ook vaak stuk,
zit meestal onder de accu geschroefd, komt voor dat er een scheur in zit en vol met vocht staat.

Ralf_20VT 0
badge

15 jaar

Volgens dat schema zit er alleen bij de V6 uitvoering een moduul, het blijft altijd uitkijken natuurlijk.
Zo zou er op deze wagen ook best een visco-koppeling kunnen zitten lijkt me, als dat zo is is de combinatie van een visco-koppeling en een electronisch geregeld koelventilatorsysteem ook weer nieuw voor mij, en zeker een ding om rekening mee te houden.

turbozh 0
badge

15 jaar

[quote=turbozh]Volgens dat schema zit er alleen bij de V6 uitvoering een moduul, het blijft altijd uitkijken natuurlijk.[/quote]
dat v6 staat er alleen maar als nummering voor de betekenis van de onderdelen.

v6= module

Ralf_20VT 0
badge

15 jaar

[quote=Ralf_20VT][quote=turbozh]Volgens dat schema zit er alleen bij de V6 uitvoering een moduul, het blijft altijd uitkijken natuurlijk.[/quote]
dat v6 staat er alleen maar als nummering voor de betekenis van de onderdelen.

v6= module[/quote]
In het algemeen moet je uitkijken voor je weet of je het juiste schema hebt, het was niet persoonlijk aan jou Ralf maar dat begreep je mischien wel.

Als je op dat schema van jou bekijkt zie je dat dat moduul in een gearceerd gedeelte staat, dat houd in dat het niet bij alle uitvoeringen aanwezig is.

Bij dit schema zijn er dan ook meerdere verschillende systemen door elkaar verwerkt waar bij een optie meestal als gearceerd aangegeven wordt.

Het voordeel van een moduul is dat de ventilator traploos aangestuurd kan worden, ik weet niet of je dan ook automatisch aan kan nemen of een systeem met 2 standen geen moduul heeft.

turbozh 0
badge

15 jaar

He willem,

Het betreft hier een 130 tdi handgeschakeld,

Kan echter nergens de moduul vinden die de twee trappen regelt van de elektrische ventilator....

Weet je misschien waar die bij een passat zit??

Zit niet bij de ventilator en ook niet op de linker kokerbalk... Zit tie bij een passat ookonder de accu?? ( zit onder de parrafaan).

Krijg de auto volgende week weer om verder te zoeken...

MVrgr J

venedijk 0
badge

15 jaar

Als ik het zo lees dan is relais J280 voor de eerste en tweede trap, klop dit??

Waar zit dit relais weten jullie dat ook??

venedijk 0
badge

15 jaar

j280 is voor de tweede trap, j279 voor de eerste.
j397 is voor de naloop
er was een tik foutje in geslopen
ik heb geprobeerd een afbeelding erbij te plaatsen, ik hoop dat hij duidelijk is.

ze zullen waarschijnlijk alle 3 in de zekeringkast in de motorruimte zitten.

[url=http://img30.imageshack.us/my.php?image=...][img]http://img30.imageshack.us/img30/599/not...[/img][/url]

turbozh 0
badge

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.