auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Golf: Koelvloeistof verdwijnt

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Diesel, Motorcode: 66KW 1.9 TDI

Vanaf april gaat na een rit van langer dan 20 min. maar kan ook na 1.30uur snelweg het lampje van de koelvloeistofnivometer van het expansievat knipperen als de auto stilstaat met draaiende motor bv voor een stoplicht. De temperatuurmeter van de KVS blijft dan mooi op 90 graden staan. Bij korte ritjes van 10 min. gaat het lampje niet knipperen.
Het nivo is inderdaad gezakt in het expansievat en moet bijgevuld. Tegenwoordig kan ik er bijna 2 liter water (KVS werd te duur) bijgooien.
Deze temperatuurmeter is vanaf april maar 2x opgelopen naar 110graden, typisch was dat als je dan de verwarming aanzette hij heel snel terug naar de 90 graden liep.

Al diverse dingen gedaan: thermocontact vervangen, Fan rechstreeks doorverbonden zonder thermocontact, 2x thermostaat vervangen, Expansievat-dop vervangen, later ook het expansievat.
Radiator is gelijkmatig warm bij warme motor. In overloopje bij expansievat stroomt KVS dus pomp zou goed zijn.
De schoepjes van de pomp zijn gecontroleerd via de opening van de thermostaat tijdens het vervangen van de thermostaat omdat deze achter de distributieriem zit. Als het de pomp zou zijn zegt de garage dan zou de temperatuur op moeten lopen.
Inmiddels is er al een druktest gedaan: er verscheen geen knipperend lampje bij de garage. Het nivo-sensorlampje ging pas knipperen nadat de drukmeter verwijderd was van het expansievat en de gewone expansievatdop erop was gedraaid.

De garage denkt niet aan een lekke koppakking omdat de temperatuur dan op zou moeten lopen maar eerder aan een scheurtje in het blok.
Zij zijn nu op zoek naar een ander blok, waar niet makkelijk aan te komen is met een lage km-stand en garantie.
Kortom de auto zou afgevoerd kunnen worden naar de sloop........als het zo blijft.
Zelf ben ik er nog steeds niet van overtuigd dat het een scheurtje in het blok is. KAn het toch niet iets anders zijn: de pomp of de dop van de radiator of??

Heeft iemand ideeen voor een oplossing of over de oorzaak?
Alvast bedankt!

Geplaatst door

Elly (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

kachel radiateur lek
gooi er een stopleaak in en wacht af
je zal zien dat t weg is
tot je vd winter dekachel weer gaat gebruiken

CARS&MOTORS 0
badge

17 jaar

Dan zou je in de auto toch de specifieke zoet koelvloeistofgeur moeten ruiken als de kachelradiator lek is?
Bovendien gooit hij de koelvloeistof eruit bij het expansievat.

Elly 0

17 jaar

Heb net nog wat testjes gedaan met een infraroodthermometer:
temp. bovenslang en onderslang radiator zijn gelijk wisselt van 83 tot 87 graden. De temp. van de slang voor en na de thermostaat en pomp zijn
ook ong. gelijk. na de pomp iets warmer. varierend van 83 tot 90 graden.
De Fan sloeg net aan en snel weer uit. De auto stond stil stationair te draaien, was warm.
Wat ik wel opvallend vind is dat na verloop van tijd het nivo van de keolvloeistof in het expasienvat toeneemt. Bij de koude motor stond het nivo exact in het midden van het vat en toen de motor warm was liep hij steeds verder op tot de inkeping van de overstort. Hoger heb ik hem niet zien gaan. Toen ik daarna de motor afzette zakte het nivo binnen 10 seconden naar de middenstand, misschien tot 4 mm hoger dan bij de koude motor. Is dit normaal, dat de koelvloeistof stijgt in het expasievat? Zo nee, wat zou de oorzaak hiervan zijn?

Elly 0

17 jaar

Lijkt toch het meest op een lekke koppakking. Zou daar dus als eerste naar kijken. groet a3

a3/a6 0

17 jaar

Bedankt voor de info!
Je had gelijk: toch het risico genomen en koppakking laten checken.
Inderdaad een lek naar de cylinder.
Het probleem is nu 4 weken verholpen.
Er is nu een nieuwe probleem: hij verbruikt veel olie. Ong. max. toelaatbare.
Dit is 1 liter op 1000 km. In het begin dacht ik dat het af zou nemen maar dat blijkt niet het geval te zijn.
Terug naar de garage geweest en zij zeggen dat het normaal is nadat de koppakking vervangen is.
HEt zou iets af moeten nemen anders moet ik terugkomen en wordt er een additief bij de olie gegooid om te kijken
of het minder wordt. Dit zou evt. lekjes op rubbers e.d. moeten dichten.
Is dit normaal?
Groet, Elly

Elly 0

17 jaar

Nee

a3/a6 0

17 jaar

Inmiddels reed deze auto op een gegeven moment schokkend. Diagnose van de garage: hij rijdt op 3 poten.
En elk moment dus kans op een vastloper.
De uiteindelijke diagnose van de garage was dat er toch een scheurtje in het blok zou zitten.
Revisie van de koppakking heeft niks opgeleverd. Auto is opgekocht door een opkoper voor 200Euro....

Elly 0

16 jaar

In oktober schreef je dat het koelwaterprobleem opgelost was, dus een scheurtje in het blok was het niet. Een hoog olieverbruik door een nieuwe koppakking is ook onzin. Als ik jou was zou ik voor je volgende auto een andere garage kiezen.
groet
a3

a3/a6 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.