Als ik stationair de gas intrap, dan komt hij netjes boven de 4000 toeren.
In de 4de versnelling kom je ook boven de 3000 toeren. Schakel ik hem in zijn vijfde, dan blijft het toerental steken rond de 2800 toeren. De auto gaat niet sneller dan 135 km. In normale omstandigheden ligt zijn topsnelheid boven de 190 km.
Weet iemand wat het kan zijn en hoe ik het kan oplossen??
Alvast bedankt!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
laat ff je luchtmassameter nakijken.zeer waarschijnlijk is die kapot.of haal ff de stekker er af en kijk dan of het beter wordt.dan weet je het zeker.anders ff naar de dealer heen.
zou je kat niet dicht slaan??
je kan hem er altijd uitslaan om te proberen
21 jaar
Wij rijden een Passat TDI van 2000 en wij hebben precies dezelfde problemen gehad.
Wij zijn met onze auto laatst naar Frankrijk geweest en daar merkten we ook, dat we niet meer boven de 150 km/h kwamen.
We hebben daar de LMM (luchtmassameter) laten vervangen en hup, daar haden we onze oude TDI weer terug. Ik zeg je wel, dat dit een vrij dure reparatie is, wij betaalden E. 325,-. Dit kost het in Nederland ongeveer ook. Wel is het zo, dat er tot 3 jaar en onder de 100.000 km een coulance geldt van 70%. Dit moet je maar even aan een dealer vragen. Misschien nog een kleine hint, houdt goed het luchtfilter in de gaten. Deze zorgt nogwel eens voor de problemen, omdat deze niet tijdig wordt vervangen of schhoongemaakt. 30.000 km voordat er vervangen moet worden, is behoorlijk laat. Succes
21 jaar
Het is waarschijnlijk de Luchtmassameter. Ik heb de auto gisteren laten uitlezen. Mijn vraag nu is of ik beide meters moet vervangen of alleen de meter die direct verbonden is met het luchtfilter?
21 jaar
Het is maar één meter. Als je de beschermplaat boven het luchtfilter weghaald, dan zie een sensor zitten en een apparaat met een stekker, die naar je computer loopt. Het apparaat waar de stekker aan vast zit, is je LMM. aan de ene kant, aan de kant van je luchtfilter zit het vast met twee boutjes en aan de andere kant met een slangenklem. Het onderdeel is meestal van Bosch. Het onderdeelnummer is 028906461. Als je het onderdeel eerst haalt, dan wijst het de weg vanzelf, het kan niet missen. Succes en mocht je nog vragen hebben dan hoor ik graag.
21 jaar
Ik heb van een vriend een LMM meter geleend die ook een Golf TDI 110 PK heeft. Deze erop gezet, maar jammer genoeg dezelfde symptomen.
Ik ben daarna naar een bevriende collega gegaan. Daar hebben we wederom de auto laten uitlezen. Ook deze computer geeft aan dat het de LMM moet zijn. Ik heb een nieuwe LMM gemonteerd en ik heb weer een proefrit gereden. Probleem niet opgelost.
We gaan nu de turbokleppen vervangen. Jammer genoeg hadden we er 1 liggen van een nieuwere 115 pk Golf. Deze past niet op mijn Golf. Ik ben nu aan het wachten totdat er 1 binnenkomt!
21 jaar
Als ik je probleem zo lees dan lijkt mij dat de EGR klep de boosdoender is.De EGR klep wordt gesloten door de ECU boven de 3000 tpm.Doormiddel van de luchtmassameter kan de ECU bepalen of de EGR klep open staat,er wordt minder lucht aangezogen door de luchtfilter.Hij vertaalt dit door een lagere aangezogen waarde aan te geven naar de ECU.Het vermogen zal hierdoor ook omlaag gaan.Misschien hierdoor de foutcode.Ik moet zeggen dat ik nog nooit een foutmelding heb gehad van een luchtmassameter bij een diesel.
Je kan de EGR uitsluiten doormiddel van een DICHTE pakking te maken,je kan dit simpel maken van een cola blikje.Je sluit hierdoor het EGR systeem uit.Dus niet alleen door de vacuümslang los te koppelen.
Je kan hem ook door een seat/skoda/volkswagen daeler laten uitlezen.Een goeie monteur kan binnen één proefrit een redelijk tot goede diagnose stellen of het probleem in de turbo zit of in de luchtmassameter gedeelte.Vooral kleinere dealers zoals seat/skoda willen er soms even snel naar kijken,hiermee verkom je dat onnodige dingen gaat verwisselen of vervangen.
Het EGR systeem kan je zelf uitsluiten,probeer dit eerst maar even.
Ik was misschien niet echt duidelijk met wat ik had geschreven over het verband tussen luchtmassameter en EGR klep.Als ie statonair draait en de EGR klep open staat zuigt de motor minder lucht aan door de luchtfilter,zo +/- 260 mgslag afgelezen op je testkast.met een gesloten EGR klep ligt dit zo rond de +/- 400 mgslag(dit is uit me hoofd).Ik wil hiermee zeggen,indien als de luchtmassameter niet de juiste waarde aan geeft kan het dus aan de EGR klep liggen.Hij geeft hierdoor een lagere waarde aan en zal het vermogen dus ook afnemen.zelfde als je dus een vervuilde luchtmassameter hebt.
De ECU gebruikt deze informatie NIET of de EGR klep wel of niet werkt,ik wou alleen maar aangegeven dat de LMM steeds als boesdoender wordt gegeven,dat je dus ook even het EGR systeem moet nakijken.Echter heb ik nog nooit een foutmelding gehad van een LMM.
Indien je uitleeskast hebt kan je het verhaal over de EGR klep bij stationair bij een beurt voor de gein nakijken,je zal zien dat de ECU naar ongeveer een minuut de EGR klep weer laat sluiten.
Ik weet meestal wel hoe het werkt,alleen om het uit te leggen is wat anders.Ik hoop dat ik nu wat duidelijker ben.
Ik begin het te begrijpen staat de EGR stationair open ?
Ja,de klep staat stationair open voor ongeveer een minuut,daarna sluit ie de klep tot er weer een keer gas wordt gegeven.Als je een testkast hebt moet dit maar eens bekijken in meetblokwaarde 10,veld 1 (luchtmassameter),veld 4 is naar mijn zeggen de duty cycle aansturing op de elek.regelklep van de EGR.Deze moet je ook zien veranderen als de klep sluit of open gaat.
groeten Alexander
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
21 jaar