Volkswagen golf 3: koppeling

Bouwjaar: 1998

(het jaartal weet ik niet)

Hallo, ik heb een vraag aan de doorgewinterde Volkswagen sleutelaars.
Ik ben redelijk tot goed bekend met opel en peugeot techniek, maar volkswagen (nog) niet.
Van de Golf 3 (2.0 8V)moet ik de koppeling vervangen, zijn er speciale dingen waar ik op moet letten?

Moet er (zoals ik heb gelezen) het vliegwiel voor verwijderd worden?
De motorsteun op de bak (?) hoe krijg ik die het gemakkelijkst los. (ik heb ooit eens bij een oud model golf liggen prullen, vandaar de vraag)
De hydraulische koppelingsbediening/cilinder kan ik gewoon loshalen en opzij hangen?
Als ik de accu loshaal, krijg ik dan geen "ruzie"met een motormanagement of iets dergelijks?

Alle tips zijn welkom, zodat ik een beetje weet ewat ik tegen ga of kan komen.

Groeten,John.

John5711

Geplaatst door John5711 (0) PRO , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

audia4 (0) PRO, 18 jaar geleden

Drukgroep ook vervangen, deze is meestal de oorzaak, niet alleen de frixieplaat doen. Tevens letten op lekkage keerringen priseas en krukas.

Vliegwiel schroef je zo los, zit met boutjes vast, over de drukgroep die aan de krukas bevestigd is heen.

De motor moet je eigenlijk ophangen aan een speciale beugel die je tussen de spatschermen zet. Als je op straat werkt gaat van onder af ondersteunen ook prima. (krik met klos hout onder het karterpan zetten)

Zelf haal ik meestal de motor even met bak en al uit de auto vandaan, is eigenlijk niet zo heel veel meerwerk, en je kunt de bak en koppeling makkelijk op de werkbank demonteren, goed uitrichten en netjes monteren. (onder de auto valt het niet mee de bak op de motor te schuiven zonder dat hij met zijn volledige gewicht aan de priseas komt te hangen.)

John5711 (0) PRO, 18 jaar geleden

Bedankt voor je reaktie.

Ik heb zojuist de onderdelen opgehaald, en dat ziet er in ieder geval anders uit dan ik gewend ben. een (voor mij) afwijkende drukgroep, friktieplaat een stalen "veer" en een metalen plaat met in het midden een pinnetje.
Ik zal zaterdag waarschijnlijk vanzelf zien hoe een en ander aan/in elkaar zit.
Volkswagen is toch iets anders dan "normaal".
Groeten, John.

volgwagen (0) PRO, 18 jaar geleden

het ziet er ongeveer zo uit:
http://img226.imageshack.us/img226/4016/..." border="0" alt="Free Image Hosting at www.ImageShack.us" />

http://img215.imageshack.us/img215/7224/..." border="0" alt="Free Image Hosting at www.ImageShack.us" />

Sommige platen kunnen wel heel erg 'op' zijn ;)

http://img215.imageshack.us/img215/2360/..." border="0" alt="Free Image Hosting at www.ImageShack.us" />

http://img215.imageshack.us/img215/7325/..." border="0" alt="Free Image Hosting at www.ImageShack.us" />

let ook even op deze steun (pijl) die gaan bij bosjes
suc6

John5711 (0) PRO, 18 jaar geleden

Bedankt, nu zie ik weer een beetje meer. Jammer dat ze zo klein zijn.

volgwagen (0) PRO, 18 jaar geleden

moet je er op klikken

audia4 (0) PRO, 18 jaar geleden

John, jij vind het afwijkend, ik vind het NORMAAL. Voordeel van dit systeem is dat het druklager achter op de versnellingsbak zit, lekker in de bakolie. Die gaan dus praktisch niet stuk. (waar de koppelingshefboom naar binnen gaat)

Nog een tip, wat veel voorkomt, is het kleine keerringetje voor in de priseas, waar de bedieningspen van de koppeling doorsteekt. Tevens zit hier een bronsenbus achter, die slaan ook wel uit. Remedie is hier een tap in draaien en hem dan met een bout er uittrekken, en de koppelingsbedieningspen 180 graden draaien.....

John5711 (0) PRO, 18 jaar geleden

Bedankt voor de vele tips en aanwijzingen!
Gisteren heb ik de koppeling vervangen, en dat is mij niet tegengevallen. Het enige waarmee ik een tijd heb lopen "prullen"is het terugstellen van de automatische koppelingskabel-steller. Ik kreeg hem dus met geen mogelijkheid ingedrukt, op het moment dat ik besloot om hem er helemaal uit te halen lukte het ineens.
Ik denk wel, dat als ik nog een keer een koppeling van een golf vervang ik de gehele motor er uit haal.
Dat scheelt een hoop gesjouw met het terugplaatsen van de bak. Het is denk ik ook niet veel meerwerk om dat te doen.

De koppeling grijpt nu meteen aan en werkt perfect!

Mijne heren, nogmaals bedankt.
Groeten, John.

audia4 (0) PRO, 18 jaar geleden

Dat van die motor met bak compleet uitbouwen was ik al een tijdje achter. (had het je ook al getipt) Die bak onder de auto terugplaatsen valt tegen, hij is net te zwaar voor 1 man en met z'n 2en sta je elkaar in de weg. Ik begin daar dus niet meer aan en haal bij golf 2 en 3 gewoon de hele handel er ffe uit.

Mooit dat je golfje het nu weer goed doet. Ga je er netjes mee om dan kan ie zeker weer 2 ton mee.

John5711 (0) PRO, 18 jaar geleden

Ja Harry, je had me inderdaad al getipt.
Ik ga het de volgende keer ook gewoon zo doen, dat scheelt een hoop spierpijn achteraf!
Het golfje was niet van mij, maar de jongen waar hij van is die gaat er erg netjes mee om.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.