Volkswagen Passat TDI 90 PK: Koppelingsprobleem

Bouwjaar: 1998

Hallo allemaal,

Afgelopen zaterdag stond ik stil om iemand te laten uitstappen. Toen ik de versnelling in z'n 1 zette om weg te rijden bleef de auto gewoon stil staan. Ik hoorde ook een vreemd ratelend geluid van onder de motor vandaan komen. Ik kan de auto makkelijk in alle versnellingen zetten (incl achteruit) zonder de koppeling in te hoeven drukken. Het koppelingspedaal veert netjes terug bij intrappen. Hij heeft alleen geen functie meer.

Ik heb geprobeerd om in z'n 2de, 3de etc. weg te rijden maar de auto komt niet vooruit. De auto moest weggesleept worden. Iemand enig idee wat er aan de hand is en wat de kosten ongeveer zullen zijn. De man van de ANWB had het over een kapotte homokineet r.v. maar dit is denk ik onzin. Het probleem zit 'm duidelijk in de versnellingsbak. Alles suggesties zijn welkom.

Klompenmaker

Geplaatst door Klompenmaker (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

Hans4037 (0) PRO, 18 jaar geleden

Wat doet de snelheidsmeter,loopt deze op als je probeerd weg te rijden?
Als dat zo is dan is er waarschijnlijk iets mis met een aandrijfas.

Hans

Klompenmaker (0), 18 jaar geleden

Ik heb dat eerlijk gezegd niet bekeken. Ik kan nu niet bij de auto dus ik kan het ook niet gauw bekijken. Is het fenomeen dat ik hierboven beschreven heb (schakelen zonder koppeling in te drukken) dan mogelijk toe te schrijven aan een kapotte aandrijfas?

gr.

Hans4037 (0) PRO, 18 jaar geleden

Zeker wel en dat ratelende geluid maakt het plaatje nog completer.
Wat er ook wel eens gebeurd is dat de aandrijfas los loopt van de flens die uit de versn.bak komt waar deze op zit met 6 boutjes.

Hans

Klompenmaker (0), 18 jaar geleden

Hans,

Bedankt voor je reactie. Maar als het de aandrijfas is, waarom kan ik de versnellingsbak dan schakelen zonder de koppeling in te hoeven drukken? Wat zijn de reparatiekosten ongeveer?

gr.

Hans4037 (0) PRO, 18 jaar geleden

Omdat er geen verbinding is met de aandrijfas,dan kan de bak meteen mee gaan draaien als of de auto met de wielen van de grond staat.
Wat een aandrijfas kost weet ik niet,maar als je geluk hebt en deze alleen los van de flens is ben je goedkoop klaar

Hans

Fredo (0), 18 jaar geleden

Homokineet zelf komt op ongeveer 200¤ dacht ik. Reken daar voor de volledige as nog een beetje bij. Als de as gewoon van de bak is losgelopen, ben je normaal gezien gesteld met een 5-tal euro's (indien alleen de boutjes zoek zijn geraakt en er geen beschadiging aan de as is natuurlijk)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.