close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Polo: koppelingsprobleem polo 96 1.6

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1600

Hallo allemaal,

Ik heb een probleempje,ik zal het proberen uit te leggen
ik krijg de polo niet meer in of uit de versnelling,
er is waarschijnlijk een probleem met de koppelingskabel,met een volledig
ingetrapt pedaal lukt het niet om hem in de versnelling te krijgen,
lukt het wel dan blijft de auto(langzaam)rijden met ingetrapt pedaal.


nu heb ik de auto2jaar geleden gekocht ,en ging de koppeling zwaar,
en zat het koppelen erg diep,en kraakte het pedaal altijd een beetje,
nu is dat zo gebleven tot 2dagen geleden,het pedaal ging met veel geweld/gekraak onderin en
en het ging steeds slechter tot hij dus niks meer deed

het stellen aan de kabel geeft geen beter resultaat.

naar mijn weten is de koppeling goed ,alle versnellingen ging hij ervoor moeiteloos in en zonder bijgeluid
de kmstand is 140.000,
mijn vraag is:kent iemand dit?zou dit de kabel wezen of nog erger??
heeft iemand ervaring ermee gehad?
en is de kabel(voor mij zelf)makkelijk te vervangen?

alvorens bendank Rob

Geplaatst door

robertpolo (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Lijkt mij een probleem dat de koppeling niet vrij komt,als de motor uit is gaat hij waarschijnlijk wel in z'n versnellingen.
Als het koppelingspedaal hetzelfde aanvoeld als normaal,en bij motor uit gaat hij wel in de versnelling,dan zit het probleem in de koppeling.

Ricky

ricky 10
badge

17 jaar

Hallo Ricky,

Bedankt voor je reactie,
De koppeling reageert/voelt het zelfde als de motor uit is
Ook dan krijg ik hem er niet in of uit..

Bedankt Rob

robertpolo 0

17 jaar

[quote=robertpolo]Hallo Ricky,

Bedankt voor je reactie,
De koppeling reageert/voelt het zelfde als de motor uit is
Ook dan krijg ik hem er niet in of uit..

Bedankt Rob[/quote]
Dan blijft alleen nog het schakelmechaniek of de bak zelf over.
Ik zou als eerste maar het schakelmechaniek laten controleren,maar een defect in de bak sluit ik niet uit.

Ricky

ricky 10
badge

17 jaar

Ik heb een nieuwe koppelingskabel gekocht,met het witte hoesje erom,
Hoe gaat ik deze kabel vervangen?,moet ik nog ergens op letten bij het vervangen?
Kan iemand een tip geven hoe het het best verloop,of waar ik moet beginnen?


Bedankt Rob

robertpolo 0

17 jaar

De bevestiging bij de pedalen is heel slecht te zien,zorg dat hij goed in het koppelingspedaal klikt,beste is met z'n tweeen,de ene houdt het pedaal vast (ingetrapt)en de andere trekt aan de binnenkabel (hard trekken).
pas wanneer de kabel helemaal goed gemonteerd zit,dan pas het hoesje eraf trekken,en dan stelt hij zich vanzelf.

ricky 10
badge

17 jaar

I heb hetzelfde probleem gehad met mijn polo (1995/1600cc), eerst de zelfstellende kabel vervangen door een instelbare kabel.
Daarna bleef de koppeling te zwaar gaan, en even later deed deze het helmaal niet meer.
De volgende dag een afspraak gemaakt bij de garage, maar eerst nog even zelf wat proberen; de koppelarm welke uit de versnellingsbak komt heb ik een tikje gegeven met de hamer omdat ik dacht dat deze een beetje omhoog was gekomen.
Daarna wilde ik de auto gaan slepen naar de garage en op dat moment bleek dat de koppeling weer soepeltjes werkte.
Bij de garage aangekomen toch maar voor de zekerheid mn koppeling laten vervangen (a 350 euro).

De kabel vervangen gaat als volgt;

- Kabel loshaken bij de versnellingsbak
- Dashbordkastje verwijderen + kickboard
- Zekeringenkast losclippen en eruit wippen
- Plastic plaat tussen zekeringenkast en pedaalfundatie omhoog schuiven en eruit manouvreren
- Kabeleind uit het pedaal wippen (soort klik constructie)
- In het motorruim het koelreservior loshalen en naast het luchtfilter kantelen
- De doorvoertule loshaalen bij het schutbord
- De kabel voorzichtig naar je toe halen in de motorruimte

Let op: bij het plaatsen van een nieuwe kabel moet de nieuwe goed in het rubberen blok tussen schutbord en pedaalfundatie zitten!!

Suc6

MartijnD 0

17 jaar

hallo,

Nou bedankt voor de uitleg,
ik ga het hem nu vervangen.

Rob

robertpolo 0

17 jaar

Beste mensen,

Allereerst bedankt voor jullie reacties.
Het probleem is inmiddels verholpen,
Het probleem lag bij het koppelingspedaal
Er zit achter het pedaal een plaat die de kabel op spanning
Houd ,die was bijna afgescheurd,dus telkens als ik het pedaal
In trapte dan boog de plaat(ben de benaming even kwijt)mee.
Zodoende werkte het pedaal niet meer en de hele koppeling niet meer
Het gekraak lag hem in het schutboord,omdat de kabel scheef werd getrokken
Was de bekleding van de kabel gescheurd en schuurde de veer langs het schutboordÂ…
Ik heb de plaat opnieuw gelast en verstevigd en het werkt allemaal weer als nieuw!

Groeten Rob

robertpolo 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.