Beste allemaal,
Ik heb vorige week de schokbrekers aan de achterzijde op onze VW Polo sedan uit 1997 vervangen. Gelijktijdig heb ik toen ook de stofhoezen, aanslagrubbers en veerpootlagers vernieuwd.
De veerpootlagers hier zijn 2 rubbers welke op een metalen bus over de zuigerstang van de schokbreker zijn gemonteerd waarvan 1 rubber aan de wielkastzijde van de schokbrekertoren en 1 rubber aan de binnenzijde van de auto op de schokbrekertoren zijn ingeklemd.
Nu kraken de veerpootlagers sinds montage.
Kan dit komen doordat ik eerst de rubbers heb vastgezet toen de auto nog opgekrikt stond zonder wiel erop en dat na montage van het wiel en de auto weer op zijn wielen laten zakken dat hierdoor het rubber onder spanning is komen te staan wat nu dit kraken veroorzaakt?
En moet er nog vet tussen de 2 rubbers?
Losse schroefveren om de schokbreker ingeklemd tussen 2 veerschotels. Komplaatjes zitten er ook op inderdaad op het bovenste rubber aan bovenkant en onderkant.
3 weken
Kraken de rubbers of kraakt de schroefveer , er zit plastic/rubber om de uiteinden van de schroefveer , schroefveer zit goed in de schotel op de aanslag.
Tussen de bovenste veerschotel en de schroefveer zit een rubber. Dit noem je denk ik de aanslag. Tussen de onderste veerschotel en de veer zit niets. Origineel ook niet. Er zit ook geen plastic om de uiteinden van de schroefveer. Was origineel ook niet zo en vóór vervanging van de schokbreker was er ook geen gekraak. Het kraken hoor je overigens vooral binnen de auto, vandaar dat ik de veerpootlagers bovenop de veerpoot verdenk. Het klinkt ook echt als wringend rubber.
3 weken
Niet te los of te strak , spuit er eens iets wd40 op weet je zeker of het daar vandaan komt.
Dat kan ook nog dat ze te strak zijn aangedraaid. Morgen maar even losdraaien met wielen op de vrond en dan opnieuw vastzetten. Is er een aanhaalmoment bekend voor deze moertjes?
3 weken
Zoals geschreven rubbers ongeveer gelijk met de rand van de komplaatjes.
Het is nog niet opgelost. Montage gedaan zoals op onderstaande uitsnede. Het klopt toch dat bij de 2 komplaatjes de onderste de kleinste van de 2 is die met de bolle zijde naar boven wordt gemonteerd en de bovenste is de grootste die met de bolle zijde naar beneden wordt gemonteerd?
2 weken
De beide bolle plaatjes vallen om de beide rubbers waartussen de carrosserie geklemd zit.
Wijzen met de holle kant naar de rubbers.
Ten opzichte van het bovenste rubber? Dus.. bovenste rubber heeft kleine bolle plaatje aan de onderzijde van het rubber, deze valt dan met de bolle zijde in de onderkant van het rubber. Het grotere plaatje valt dan met de bolle zijde in de bovenkant van hetzelfde rubber en dan een moer erop? Zo maak ik het ook op uit het plaatje.
2 weken
Nee nu maakt het metaal van het onderste plaatje contact met de carrosserie dit geeft lawaai.
Op de carrosserie zit al een kom waar het rubber in valt.
Onderste komplaatje is kleiner in diameter dan de opening in de carosserie. Deze maakt dus geen contact met de koets. De holling in het onderste komplaatje steunt dan op de onderliggende metalen bus en bovenliggende moer op de zuigerstang. De bolling van dit komplaatje valt dat in de onderzijde van het bovenste rubber. Dat staat volgens mij ook zo in de hierboven aangegeven afbeelding?
2 weken
Afbeelding is onduidelijk
Maak eens een foto van hoe het zit.
De foto verkleinen en dan plaatsen.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.
Is toch een schokbreker zonder schroefveer er omheen .
Altijd vast zetten als deze op de wielen staat.
Er zit onder en boven het rubber een komplaat deze zit met de holle kant naar de rubbers.
Aandraaien zover dat het rubber gelijk zit met het plaatje.
Geen vet.
3 weken