Volkswagen 0: Kwaliteit TSi motoren

Bouwjaar: 2012, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 TSi 90kW CAXA

Er gaan nogal wat verhalen rond over VAG TSi-motoren m.b.t. slijtende distributiekettingen en vroegtijdige motorslijtage.
Wat is er waar van? Zijn bepaalde motoren kwetsbaarder dan andere en zijn ze vanagf een bepaald bouwjaar beter?
Ik vraag dit om een klant van ons te adviseren, hij is van plan een Skoda Octavia 1.4 TSi 122pk van begin 2012 te kopen.

Pouwels

Geplaatst door Pouwels (0) PRO , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen 0? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

jan T (20) PRO, 9 jaar geleden

bij een met 2 turbo s is het droevig daar gaan de motoren nog wel eens stuk.
een 1.4 met een turbo gaat wel eens rammelen maar daar heb ik nog geen motoren van stuk gezien; wel dat de ketting vervangen moest worden.
bij de 1,2 heb ik ook alleen de kettingen mee gemaakt.
de nieuwe wagens met een 1,4 heeft het probleem niet meer deze hebben weer een distributieriem dus ik zou als klant zijnde dan liever voor een nieuwe wagen gaan.

groetjes jan.

Pouwels (0) PRO, 9 jaar geleden

Bedankt voor je reactie, weet je toevallig of een 90kW CAXA een motor met een of twee turbo's is?

jan T (20) PRO, 9 jaar geleden

zo uit mijn hoofd is dat er een met een turbo maar als je onder de kap kijkt zie je het gelijk.

groetjes jan.

Siem Bijman (165) PRO, 9 jaar geleden

Rammelende kettingen komt door koolvorming op de zuiger en dan gaan ze als ze gewoon op euro 95 lopen "pingelen".
Als men dan euro 98 tankt is het gepingel over. Advies is een goede brandstof tanken of zo nu en dan een injectiecleaner bijvoegen. Zou niet nodig moeten zijn maar ik ken verhalen van die 1.2 die al met 15.000 km stadsverkeer een rammelende ketting hebben....

ricky (0) PRO, 9 jaar geleden

De Caxa is idd een blok met 1 turbo, daarvan blijft het onderblok heel alleen de wastegate wil nog wel eens stroef lopen of echt vast staan, de as daarvan loopt dan vast of stroef met een laaddruk storing als gevolg. Hiervoor is een revisiesetje beschikbaar (een halve turbo). Verder idd ketting problemen en nokkenasversteller problemen (ratelen met starten koud en warm). Van de nieuwste motoren met weer een distributieriem (zoals Jan al zei) heb ik nu alweer 2x een turbo vervangen ivm olieverbruik maar daar valt eigenlijk nog weinig over te zeggen hoe of wat, wel dat het vervangen van de turbo nog makkelijker is geworden, hij ligt eraf met 15 minuten hahaha. Geen uitlaatspruitstuk meer e.d. die zit nu in de kop zelf.

Die wastegate kan je zo binnen 1 minuut controleren door de slang op de pot eraf te trekken (net naarst luchtfilterslang) en dan met een luchtspuitje voorzichtig op het tuutje blazen en dan vanaf links naar de wastegateversteller kijken, deze moet soepel en zonder geluiden heen en weer bewegen als je er lucht op zet, gaat hij hakkerig of blijft hij hangen op max stand dan weet je hoe laat het is.

Verder wel een lekker rijdende motor opzich en zou dit blok eerder kiezen dan de twincharger versie (cav en bmy)

Pouwels (0) PRO, 9 jaar geleden

Bedankt voor jullie reacties, hier kan ik wat mee.

Uit de woorden van Siem en Ricky is op te maken dat, als voor zo vele, ook voor deze motoren geldt: Goede brandstof gebruiken, goede olie en bijtijds verversen, en vooral niet te veel korte stukjes rijden.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen 0 of stel zelf een nieuwe vraag.