Volkswagen Polo: lambda sonde of gasklephuis of....? polo 6N1 '99 AEE

Bouwjaar: 1999, Brandstof: LPG, Motorcode: aee 1.6

Kan een lambdasonde-fout worden veroorzaakt door een slecht werkend gasklephuis?
De sonde is net nieuw (paar dagen).

Ik zal even kompleet zijn met info;
ik heb net een 6N1 gekocht met lpg en die schakelde binnen 30 seconde terug van gas naar benzine. Lambdasonde gemeten en die was kapot; nieuwe erin en probleem opgelost. Twee dagen goed gereden.
Nu heb ik net mn einddemper verloren en ongeveer tegelijkertijd geeft de computer een lambdasonde aanduiding maar schakeld niet terug naar benzine gelukkig. Nieuwe einddemper erop maar probleem niet weg. Obd tool geeft aan "throttleposition sensor closed switch" en "O2 sensor". Ook zakt het toerental af en toe weg met stationair.
Kan een foutief gasklephuis ook zorgen voor een lambda-fout?
Iemand suggesties??
Alvast bedankt!

aaron

Geplaatst door aaron (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Polo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

24 Reacties

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Heb je ook nummers bij de foutcodes?

aaron (0), 13 jaar geleden

Ik had een tool geleend en die heeft denk ik zn eigen codes
beschrijving van de codes;
"throttleposition sensor closed switch" en
"O2 sensor"
weet dus niet zo snel nummers

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Anders even uitlezen met Vagcom of VCDS en code(s) hier plaatsen voor de juiste diagnose..

aaron (0), 13 jaar geleden

ik heb niets eens een laptop... :-(
maar ik zal er aan werken, misschien kan ik wat lenen...

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Anders even laten doen, is goedkoper dan een laptop + software aan te schaffen :)

aaron (0), 13 jaar geleden

ik heb de codes uitgelezen en 525 is een relevante code.
de waarde van de lambda komt niet boven de 40-50mV uit, veel te laag dus
Wordt echt nooit hoger! Koud, warm maakt niets uit...
Is de sonde dan binnen een paar dagen weer kapot of is er iets helemaal anders aan de hand?
Ik heb alle verbindingen doorgemeten en ook de lambda sonde nagemeten met een digitale multimeter.

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Is dit op gas of op benzine gemeten? Indien op gas, ook eens op benzine meten. Inclusief koude start.
Waarde van lambdasonde is laag, erg laag. Verkeerde sonde, bedradingsfout, lpg mengsel veel te arm, uitlaat lek, het kan allemaal.

aaron (0), 13 jaar geleden

op benzine en lpg
ik heb er een Hella sonde in. Ik heb nog nagekeken of de correcte sonde erin gekomen is. Volgens hella wel maar er zit wel een verkeerde stekker aan!! Dus doorgesoldeerd (gecortroleerd!)
Kan ik wat testen om wat uit te sluiten?
Ik heb nu een laptop met vagcom

aaron (0), 13 jaar geleden

Kan ik de sonde controleren op defect?
Kan het ook een foutief gasklephuis zijn?

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Als de stekker van de sonde al verkeerd is, heb ik er geen vertrouwen in.
Meet eens het volgende (of uitlezen is ook goed): neem stekker van de lambdasonde los en zet kontakt aan.
Wat is de spanning in de ecu of in de stekker aan de ecu kant?

aaron (0), 13 jaar geleden

ga ik meteen proberen, ben je zo nog online?

steef11065 (0), 13 jaar geleden

Ik had ook eens een polo 1.6 op gas
staat me iets van bij dat de lambda sonde op gas niet mee deed ( vandaar andere stekker)
gasklephuis moest ik wel eens in de 2 jaar reinigen en in de basis stand laten zetten

Succes grtn steef

aaron (0), 13 jaar geleden

0,05v

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Heel vaak is het voltage met losgenomen stekker rond de 0,45 volt. Dit voltage wordt er door de ecu opgezet.
Daardoor kan de ecu zien of de sensor nog koud is.
Geen komma verkeerd gezet? Je hebt wel de signaaldraad en niet de aarde of verwarming gemeten?

aaron (0), 13 jaar geleden

tis g3 dus lambda moet wel meedoen

aaron (0), 13 jaar geleden

ik zit nu in de auto met draadloos internet; lambda stekker is eraf de auto staat op benzine
en ik meet 0,05V in groep1

aaron (0), 13 jaar geleden

ik meet via vagcom
moet ik ook aan de ecu kant meten met een multimeter?

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Zonder merk, type en rugnummer (labelfile naam) weet ik niet of groep 1 de goede is.

aaron (0), 13 jaar geleden

vw polo 99 aee motor marelli ontsteking

aaron (0), 13 jaar geleden

00525 oxygen sensor g39
07-10 signal to low intermittent

aaron (0), 13 jaar geleden

hij geeft trouwens ook an 1249 1250 1251 1252 fuel injector open or short to ground (bij alle 4)

aaron (0), 13 jaar geleden

maar dat is misschien van de gascomputer, die schakeld tenslotte de injectoren uit dus dat is logisch, heeft hij gewoon nog in het geheugen

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Normaal moet je toch een 0,45 / 0,50 Volt meten met los getrokken stekker,

Buiten dat ben ik ook niet echt een fan van die universele lambda's, deze werken vaak niet goed of helemaal niet..Een originele kost dan wel een stuk meer, maar dan heb je ook wat..De universele kun je nu niet meer ruilen.

Die fout van de throttleposition sensor closed switch, staat die er nog in, en zo ja, wat was dat nr ?

Je kunt ook even een print-screen maken van de lambda groep die je dacht de juiste te zijn voor het voltage en upload hem via http://imageshack.us, even de link hier plakken en we kunnen het ook zien.

aaron (0), 13 jaar geleden

een 6PA 009 165-161
en ik zie nu ook dat daar een andere stekker op staat aangegeven
Maar dat mag toch niet dit verschil veroorzaken??

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.