Van mijn Golf IV (180.000km) is de katalysator kapot. Ik vermoed door een verkeerd afgestelde gasinstallatie. Deze is inmiddels goed afgesteld en de auto loopt nu goed, op gas en benzine. Vandaag wordt de kat vervangen.
Nu geeft de auto 2 foutmeldingen bij uitlezen, beide sporadisch:
- O2 sensor2 too slow
- system too lean
Het storingslampje brandt overigens niet....
Een paar vraagjes:
- Moet de lambdasonde vervangen worden, of kan schoonmaken ook al helpen? (misschien is ie vervuild door kapotte katalysator?)
- Kan het zijn dat de katalysator kapot is gegaan door een niet goed werkende lambda sonde?
- Hoe vervang ik de lambdasonde: gewoon uitdraaien en nieuwe (of de schoongemaakte sonde) plaatsen of komen er nog lastige dingen bij kijken? (computer inleren of zo???)
- O2 sensor 2 = de lambdasonde achter de kat, toch?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
O2 sensor 2 is inderdaad ACHTER de kat.
Schoonmaken gaat denk ik niet veel helpen, zo vervuild kan deze niet zijn.
Te Langzaam signaal is meestal veroudering, maar kan een gevolg van de kapotte kat zijn.
De melding systeem te arm is waarschijnlijk een gevolg van de verkeerd afgestelde gas-installatie.
Eerst wissen en misschien hoeft de 2e lambdasonde niet eens vervangen te worden.
Als je vervangt dan gewoon uitdraaien (pas op dat je de schroefdraad niet molt) en nieuwe erin. Hoeft niet ingeleerd te worden.
De katalysator gaat meestal kapot van onverbrande brandstof die in de kat ontbrandt waardoor deze te heet wordt.
Dat kan zijn als gevolg van een te rijk mengsel (dat had je niet) of een te arm mengsel dat niet meer wil ontbranden.
Dat zou in theorie kunnen door een niet goed werkende lambdasonde, maar dan zou de motor slecht lopen op beide brandstoffen en dan hebben we het wel over de voorste (1ste) lambdasonde, en niet de tweede.
Foutmeldingen waren gewist en zijn daarna terug gekomen (met kapotte kat)
Het beste is dus om eerst de kat te vervangen, foutmeldingen wissen en vervolgens kijken of ze terug komen?
Mochten ze terug komen is het dan aan te raden de lambdasonde te vervangen?
14 jaar
Als de foutmelding systeem te arm nog steeds terug komt dan zou ik dat eerst oplossen voordat je nieuwe kat ook weer een tik krijgt.
Heb je die melding alleen op gas of ook op benzine?
Is er al eens naar de fuel trims gekeken? (Uitgelezen)
Toen de gasinstallatie niet goed stond afgesteld kreeg ik op de installatie de foutmelding dat het mengsel langdurig te rijk was.
Daardoor is de kat dus waarschijnlijk kapot gegaan.
Ik zal bovenstaande vragen proberen te antwoorden zodra de nieuwe kat eronder zit...
14 jaar
Kleine update: Gisteren is de auto gekeurd en vervanging van de katalysator was niet nodig, ook al functioneert ie niet 100%.
Vandaag 2x 35km gereden op benzine en ik krijg 1 nieuwe foutmelding over de katalysator (mogelijk geen melding hiervan op gas maar op benzine wel?). De andere 2 meldingen zijn niet terug gekomen.
Morgen zal ik 2x 35km rijden op gas. Eens kijken of de meldingen dan wel terug komen.
14 jaar
Vandaag weer op gas gereden en ik kreeg weer een andere fout:
Sporadic fault : 17988
Throttle Actuator (B1) Fault
Ik heb gisteren de accu los gehad. Klopt het dat dit hierdoor veroorzaakt kan worden?
Lijkt er in ieder geval wel op dat de fouten van de lamdasonde niet vaak voorkomen...
14 jaar
Late update: electrode afstand van de bougies kleiner gezet en loopt ie perfect!
Kat is nog steeds kapot maar hij kwam door de keuring dus geen probleem
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar