Gisteren mijn starter gedemonteerd .
Heb hem eens uit elkaar genomen om te reinigen en wat te smeren aangezien een nieuwe toch wel kostelijk is , idem de herstelling .
Hier in belgië vraag men 150 voor een revisiestarter.
Nu plaatste ik de starter terug op zijn plaats .
raak ik toch wel per toeval met de kabel die van de plus van de batterij komt en naar de starter gaat ,de massa zeker.
Pats !!
Na gemonteerd te hebben lijkt alles terug perfect te lopen , buiten één ding.
het lampje van mijn batterij blijft branden in het dashbord .
Heb de batterij al eens terug afgekoppeld en ook de smeltzekeringetjes gecontroleerd , maar er is geen enkel stuk .
Wat zou het kunnen zijn en hoe los ik dit op ?
Groeten .
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Controleer of de dynamo nog wel laadt, vermoedelijk is er een diode overleden en laadt de dynamo niet meer.
Bij draaiende motor en ladende dynamo 13.8 tot 14.4 volt spanning.
Cor
En NIET mee blijven rijden want dan trekt de motor de accu leeg en stopt de motor wanneer het lampje uitgaat....
17 jaar
Dag Cor.
Ik heb er daarstraks +- 10 km met mijn auto gereden 4 keer de auto gestart , daar komt nog eens bij dat ik net merkte dat mijn autoradio nog opstond .
Ik heb net gemeten tussen de min en pluspool van de batterij met draaiende motor ( stationair ) en meet toch nog een 11,9 a 12 volt.
Is de diode dan stuk ?
Waar zit deze diode ergens en is ze te vervangen , of moe ik daarvoor naar een speiale dienst ofzo ?
Thanxx
17 jaar
Bij deze spanning laadt de dynamo dus niet meer.
De diodebrug met meerdere diodes zittin meesrtal in de dynamo, met een gecombineerde spanningsregelaar, een van deze is overleden, en zal als deze diodebrug met spanningsregelaar uit de dynamo vervangen dienen te worden.
Of een ruildynamo...
Wordt het toch nog wat prijzig helaas...
Cor
Hé Cor .
kan het probleem ook niet zitten in de zekeringdoos?
Er zit daar een zwart vierkant blokje met nummer 21 op .
Heb deze eens uitgetrokken en heb toch opgemerkt dat één contactpunt toch wat zwartaangeslagen was .
Indien het dit niet is zit het probleem dus in de alternator , en bij één van de diodes .
17 jaar
les 1 bij dit soort werkzaamheden; haal die massakabel bij de accu los voordat je gaat sleutelen....... Het staat niet voor niets altijd op bladzijde 1 in het boek voor de beginnend monteur/hobbyist
Ik geef je garantie dat je de dynamo hebt laten overlijden.
Klopt Harry, maar die slaat men meestal over omdat de inhoudsopgave op pagina 2 staat.........Maar ook veel profs hebben al eens leergeld moeten betalen.............
Gr.
Ik heb altijd respect voor (beginnend) sleutelaars, mits deze inderdaad een paar richtlijnen in acht nemen, maar we zijn menselijk dus maken we allemaal fouten, ik ook ...
Je leert ervan, in dit geval een dure les, maar sleutelen doe je ook niet alleen om geld te sparen, ik niet tenminste, en raad vragen aan een professional is slim.
Cor
het probleem is opgelost.
Gewoon slecht contact .
Zodus de grote kosten zijn uitgebleven .
toch bedankt , en zeker aan Cor die mij steeds goed verderhelpt .
17 jaar
Mooi. Het zijn ook altijd dezelfde die geluk hebben...........
Gr.
Ja , ben echt content , want ik wilde al nietveel kosten meer doen aan de auto.
Toch bedankt hé gasten .
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar