Volkswagen 0: Landi LSI G3 stotteren & slecht starten

Mijn golf heeft met 189dk op de teller en LPG inbouw vanaf 101dk heeft problemen met zijn G3 installatie.

Type verdamper: LSE 88
ECU: C101
Injectors weet ik niet.

Het volgende:

*Bij koude start, start de motor zeer slecht (6 tot 10 seconde)
*Wanneer eenmaal aangeslagen start de motor daarna perfect (<1 a 2 secs)
*Bij relatief koude motor (eerste 10 min) draait de motor zonder problemen zowel op gas/benzine
*Bij lang durige belasting houdt de motor steeds vaker in bij constante snelheid (even bokken, niet echt stotteren te noemen, meer even inhouden; even gasgeven en het is weg)
*Acceleren gaat perfect
*Na langdurige belasting draait de motor zeer slecht stationair op benzine; gas uitstekend
*Schakelen van gas naar benzine verzuipt de motor bijna; althans zo lijkt het op mij over te komen: verliest vermogen; gas geven om op toeren te komen, vermogen voelt "soft, sponzig" aan en is weg na paar km op benzine. Desondanks loopt hij daarna niet echt lekker op benzine.
*Ik vind dat de motor erg snel warm is (binnen 1 km) zonder boven de 2800 rpm uit te komen (vroegtijd schakelen)
*De motor blijft wel perfect op temperatuur (precies in het midden van de tempsensor; geen fluctuaties of andere gekke schommelingen)
*Heel soms denk ik gas te ruiken in de verte (kan bijverschijnsel zijn, of mag je never nooit gas ruiken?)
*Het vermogen van de 55kw-er lijkt in orde te zijn

Zelf ondernomen:

*Ik heb inmiddels V-power getankt en zo'n 80km goed doorgereden op benzine (zonder schoonmaak additieven)
*Bougies & kabels bekeken, welke er perfect uitzien (geen roet, kabels vonken op chassis bij doorstarten)
*Nieuwe Lamdba sensor (door vorige eigenaar)
*Verdamper controleren op lekkages (voor zover ik kan zien met het blote oog niets te zien)

Na veel lezen en bestuderen verdenk ik
*een lekkende injector (of de hele rail),
*problemen met verdamper (maar dan zou benzine geen probleem mogen zijn?)
*de magneetklep welke benzine en/of gas afsluit (dat is me nog niet helemaal duidelijk).

*injector versus magneetklep (is er naast de 4 injectors eigenlijk nog wel een magneetklep?):

Lijkt me sterk dat alle injectors lekken, maar als 1 injector lekt (wat natuurlijk wel kan); heeft dit zoveel invloed op starten en inhouden?
Hoe kan ik dit het beste controleren? Heb gelezen over in bakje water houden en op benzine laten draaien etc, maar zijn dit ook echt goede testen?


Hoewel ik natuurlijk naar een G3 specialist kan stappen heb ik op dit moment andere prioriteiten om 200+ euro ex onderdelen uit te geven. Daarnaast heb ik 2 rechterhanden en wil graag leren voor zover mogelijk de auto zelf te onderhouden (sleutel zelf aan een V8 amerikaan tot op elk schroefje), maar heb -nog- geen kaas gegeten van G3 installaties. Ik weet dus niet of ik "zomaar" een injector kan loskoppelen zonder eerst bijbehorende pakkingen te hebben of dat er ergens grote druk op staat.

mede door het slechte starten na 12 uur niet gebruiken denk ik een lekkende injector hoewel ik hoop dat de magneet klep niet in orde is welke ik -zeggen ze- makkelijk zelf kan reviseren.

Mocht ik het probleem gevonden hebben dan heb ik nog een volgende vraag: waar kan ik een dealer/importeur/leverancier vinden die bereid is de onderdelen los te leveren (mits ik deze zelf kan installeren zonder moeilijke calibraties etc).

Tijd en motivatie heb ik zat; geld niet.

Pfizter

Geplaatst door Pfizter (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen 0? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

pieterp9094 (0) PRO, 15 jaar geleden

W.b.t. lekkende LPG injector, dit is beste te testen door de auto de laatste kilometers voor het uitzetten op benzine te laten draaien. Voor alle zekerheid zou je de druk op de LPG rail af kunnen laten door de slang even los te halen. Daarna afwachten hoe goed de koude start weer is.

Pfizter (0), 15 jaar geleden

Welke slang kan ik er zomaar afkoppelen? van verdamper naar injector rail? Staat deze niet onder te grote druk; of niet zodanig hoge druk dat ik hem gewoon kan losschroeven/koppelen voor paar sec? Wil graag een goede diagnose stellen (dat ik niet én verdamper én injector én ECU o.i.d. moet vervangen, om erachter te komen dat een rubbertje vervangen moest worden).

Laatste km's rijden op benzine ga ik zeker doen; ben benieuwd. Ontkoppelen ontluchten doe ik dan ook, maar wil wel graag weten welke slang precies.

pieterp9094 (0) PRO, 15 jaar geleden

Als motor uit staat kun je die van verdamper naar rail gewoon los maken, staat 1 of 2 bar gasdruk op, doe het wel effe buiten en een beetje veilig, dat spul wil graag branden.

Pfizter (0), 15 jaar geleden

Daar ben ik weer.

Ik heb het even een weekje aangekeken en ik kan e.e.a. uitsluiten.

Ik heb de injectiekamer (daar waar de luchtintake naar toe gaat, boven bij intake motor) schoongemaakt; kwam niet echt veel zooi uit, wel nog wat benzine resten (vochtigheid). Klep lijkt goed te sluiten (die je via je gaspedaal verdraait).

Slecht starten gebeurt nog steeds wannner de auto op gas is weggezet. Echter het volgende; ik had voor 10 min gesproken IRL met een G3 installateur en die keek er even snel na (zat in tijd gebrek):

Ik heb geen Landi systeem maar een AEB-175 met weliswaar een Landi Renzo verdamper.
Het systeem is niet helemaal volgens specificaties: vanuit de verdamper loopt er 1 slang weg: deze splitst zich over 2 slangen: slang A heeft een kleine stappenmotor, slang B een afsluiter. Deze 2 slangen komen vervolgens weer bij elkaar tot 1 slang waar een elektronische afsluitklep ingebouwd zit. Na deze klep loopt de slang rechtstreeks in de injectie/spuitkamer in.

I.T.T. wat ik dacht heb ik geen seq. injectie van gas, maar monopoint via de injectie/spuit/mengkamer (vergeef mij het gebrek aan de terminologie).

Ook heb ik nog een zgn. cuttoff aangestuurd door een relais. Hij gaf aan dat dit ook niet helemaal gebruikelijk is.

Misschien is het wat onduidelijk maar ik kan komend weekend foto's maken en posten hoe de situatie eruit ziet.

Daaruit blijkt dus dat het geen lekkende injectors kunnen zijn (tis een monopoint injectie).

Last but not least; ik merk vooral dat de auto inhoud bij constante snelheid als ik tussendoor op benzine geschakeld heb. Wanneer ik lang op gas heb gereden en ik schakel nooit naar benzine dan houd hij niet in. Schakel ik een keer naar benzine dan houdt hij soms in bij constant vermogen. Optrekken gaat perfect. Toerental blijft daarnaast ook vaak hoog hangen: meestal rond de 1100, maar 1500 tot 1700 is geen uitzondering.

Overigens; als ik het gasklephuis (volgens mij is dat die injectie/spuit/mengkamer die ik bedoel) schoonmaak; moet ik die nou WEL of NIET opnieuw laten inleren bij de dealer; want ik lees enerzijds dat die bij een Golf 3 uit 1995 zichzelf wel inleert, en anderzijds weer niet na tijdje rond te rijden.

Ik wil graag het gasklephuis schoonmaken, maar moet ik dan de flens en pakking vervangen (die redelijk kostbaar zijn, voor iets wat wellicht onnodig is).

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen 0 of stel zelf een nieuwe vraag.