Volkswagen Golf: Levensduur/combinatie VW Variant TDI 100 AUTOMAAT

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 TDI 100 pk Aut5

Hallo,
Sta op het punt een VW Golf Variant tdi 100 pk te kopen van 2004 met 160.000 km. maar twijfel, daarom de volgende vragen:
Hoe lang gaat een automaat normalerwijs mee?
Hoe is de combinatie automaat versus motor tdi 100 pk?
Andere opmerkingen of items waar rekening mee gehouden dient te worden.

Alvast bedankt.

M.vr.gr.

Twan

twan11690

Geplaatst door twan11690 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

Nico8119 (0), 17 jaar geleden

Maak eerst een goede proefrit. Ik heb zelf regelmatig met een Passat variant gereden uit 2003 (met de 1.8l turbomotor; goed voor 115kW) en dat beviel me voor geen meter. De automaat schakelt tever door waardoor je bij iedere inhaalmanouvre moet wachten tot de automaat heeft teruggeschakelt zodat je weer vermogen hebt. Erg irritant want ondanks het grote motorvermogen is vlot doorrijden er op die manier niet bij.

éikeboom (0), 17 jaar geleden

Ik heb geen ervaring met de genoemde combinatie en weet ook niet hoe de levensduur is van een automaat. Ik rijd zelf met een passat 1999 AFN motor 110 pk 4 bak automaat en wil eigenlijk nooit meer wat anders. Geef menige schakelauto het nakijken. Zie trouwens zo langzamerhand het nut van het roeren in een versnellingsbak met een handpook onder gelijktijdig gebruik van je linkervoet niet meer zo zitten maar ieder zijn smaak natuurlijk. Vooral bij file rijden is een automaat een uitkomst maar ook andersinds rijdt het heel prettig.

Wicher

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=Nico8119]Maak eerst een goede proefrit. Ik heb zelf regelmatig met een Passat variant gereden uit 2003 (met de 1.8l turbomotor; goed voor 115kW) en dat beviel me voor geen meter. De automaat schakelt tever door waardoor je bij iedere inhaalmanouvre moet wachten tot de automaat heeft teruggeschakelt zodat je weer vermogen hebt. Erg irritant want ondanks het grote motorvermogen is vlot doorrijden er op die manier niet bij.[/quote]
nico,

vandaar ook de kickdown, deze zul je moeten aanspreken bij een evt inhaalmanouvre.

paul,

Nico8119 (0), 17 jaar geleden

Paul,
En dan nog duurt het gewoon te lang voordat er weer power is (de kick-down is overigens gewoon een plastic klik dingetje voor het gevoel; de computer regelt alles aan de hand van de stand van het gaspedaal). Je kunt wel vol gas geven, maar bij lage toerentallen doet een motor (of het nu benzine of diesel is) verdomd weinig. De bak schakelt gewoon te ver door (milieu?). Ik ben overigens niet de enige die de betreffende auto onprettig vind rijden vanwege het schakelgedrag van de automaat.

Santa (0), 17 jaar geleden

Geloof me, ook een Quattro met DSG-bak heeft dat.
Is nu eenmaal inherent aan een automaat. Indien de bak NIET opschakelt, verbruikt hij alleen nog maar meer brandstof en maakt veel toeren en herrie.

Probeer eens wat meer te anticiperen bij het inhalen. Mensen die inhalen op hun vermogen zijn veelal personen die eerst dicht op de kont van hun voorligger kruipen, tijdje wachten (omdat ze weinig zien) en gaan er dan met het gas op de plank omheen.....

Tja, waarom zou men in de autosport dan toch zo NIET rijden...?

Santa (0), 17 jaar geleden

De een kan nu eenmaal met een automaat rijden, de ander niet en gaat voor een schakelbak.
Ieder zijn meug.
Een automaat is nu eenmaal ALTIJD een tikkie trager. Een schakelbak-auto reageert direct op het gas, een automaat niet altijd.

Santa (0), 17 jaar geleden

Indien je van Barneveld eens laat speerwerpen, zul je zien dat ook HIJ een mening over die speren en een voorkeur voor darts heeft....

éikeboom (0), 17 jaar geleden

Santa
Kan het helaas niet met je uitspraak eens zijn dat een automaat altijd trager is , het is maar net onder welke omstandigheden je zit te vergelijken. Vanuit stilstand wegtrekken is een automaat beslist niet trager dan een schakelbak en dan druk ik mij nog voorzichtig uit.

Wicher

Santa (0), 17 jaar geleden

Wicher, ik was al bang voor zo'n reactie........
Ik bedoel dus NIET dat de acceleratie tijd o.i.d. lager is.
Ik bedoel dat een automaat altijd net ff wat later reageert bij gebruik van de kick-down dan een schakelbak.
M.a.w.: gas geven bij een schakelbak heeft DIRECT een versnelling tot gevolg, gas geven met kickdown bij een automaat geeft NIET direct een versnelling.

Hendrik4290 (0) PRO, 17 jaar geleden

Als de automaat een tiptronic is van de eerste jaren dan kan ik je vertellen dat ik van een revisiebedrijf vernomen heb dat die bakken vanaf +/- 100000 km problemen beginnen krijgen door een of ander onderdeel dat het begeeft.
Revisie kost ongeveer 1900 euro.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.