Volkswagen Polo 1997: Loop Onregelmatig bij koude start / stottert

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: AEE, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 55

Hallo, ik ben Tijn en ik heb een polo 6n 1.6 uit 97’. Echter heeft deze auto een probleem, namelijk: bij een koude start (niet koud koud, maar eerste start van de dag) loopt de auto heel onregelmatig in de touren, hij schommelt tussen de 800tpm en 1300tpm. de motor valt zelfs soms uit als je de motor belast (met bv stuurbekrachtiging) als de motor op bedrijfstemperatuur is loopt hij bijna goed, alleen af en toe een schokje.

Tijdens het optrekken houdt de motor ook in, hij stottert een beetje. Met een koude motor kan dat op elk moment gebeuren, maar bij een warme motor is dat meestal rond de 3000
touren. Met constante snelheid hapert hij af en toe. Uitrollen in de versnelling doet de auto met een niet constant afnemende snelheid, af en toe lijkt het of hij word tegengehouden en dan weer niet. Ook heeft de auto tijdens het inhouden een ploffend geluid

De gasklep probeerd ook steeds bij te regelen, deze schommelt tijdens stationair en dit voel je ook als je je voet op het gaspedaal rust
Toen ik de bougies heb vervangen zag ik dat de motor inhield op cilinder 2 en 4, vanwege de kleur van de bougies

De volgende onderdelen heb ik al vervangen;

Stroomverdeler
Rotor
Verdelerkap
Bougiekabels en bobinekabel
Bougies
Lambdasonde

Gasklep schoongemaakt
Bobine nat gespoten, geen reactie

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?

Alvast bedankt

Tijnrik

Geplaatst door Tijnrik , lid sinds 3 maanden geleden

2 Reacties

oldford PRO, 3 maanden geleden

Het klinkt als een verkeerd (te arm) mengsel.
Het zou een sensor kunnen zijn die een verkeerde waarde afgeeft (map-sensor, inlaat lucht temp.).
Het kan ook valse lucht zijn in zowel inlaat als uitlaat.

Wat doet je benzineverbruik op dit moment? Is dat hoger, lager, gelijk?
Geen storingslamp die gaat branden bij het rijden? (Maar wel als je het contact aan zet?)

N.B.: Het ploffende geluid is waarschijnlijk het exploderen van onverbrande benzine in de uitlaat.
Dat kan op den duur je katalysator vernielen.

    Bedankt voor je reactie, Weet u hoe ik kan controleren of een sensor defect is? En valse lucht heb in op gecontroleerd, ik kan niks vinden. Mijn brandstofverbruik is gestegen, hij loopt nu ongeveer 1 op 8. Geen controlelampjes branden op het dashboard, en ik heb de auto uitgelezen, hij gaf storing op de lambda en die heb ik vervangen. - Tijnrik, 3 maanden geleden
    De controlelampjes branden niet tijdens het rijden - Tijnrik, 3 maanden geleden

oldford PRO, 3 maanden geleden

Met zo'n brandstofverbruik verwacht ik lekkage van het uitlaatspruitstuk of een defecte lambdasonde.

Met een 4-gas test (zelfde uitlaatgastest als bij de APK) kun je zien of er een lek zit in de uitlaat.
Met uitlezen of meten van het signaal kun je een indruk krijgen van de toestand van de lambdasonde.
Maar gezien de vragen, zou ik zeggen laat het doen door iemand die er voor geleerd heeft.

Wat was het nummer van die oude storing of de exacte fouttekst?
Wat voor sonde heb je er in gedraaid? Nieuw, 2e hands? Origineel of after market?

    De oude storing was: Lambda sonde: signaal te laag. Ik heb een nieuwe lambdasonde van hella er in gedraaid. Ik zal even een 4gas test doen, kijken wat daar uitkomt. - Tijnrik, 3 maanden geleden
    Beste, ik heb geen 4 gastest gedaan maar wel mijn uitlaatspruitstuk visueel gecontroleerd en als conclusie heb ik dat er een haarscheur in zit, zou dit het probleem kunnen zijn? - Tijnrik, 3 maanden geleden
    Ja! Dat kan zeer zeker - oldford PRO, 3 maanden geleden

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.