Volkswagen Golf V: Loopt niet mooi rond

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 TDI

De motor loopt niet mooi rond als deze stationair draait. Warm of koud, maakt niet veel uit. Ook als de auto een heuvel afrijdt bij ca. 50km/u en heel weinig gas nodig is om de snelheid erin te houden, voel je 'm een beetje schokken. Je hoort het niet, maar kunt het wel voelen. Alsof af en toe de brandstoftoevoer voor een fractie van een seconde afgeknepen wordt.
Verder geen problemen met starten en rijden. Motormanagement kan ik uitlezen met VAGCOM (rest helaas niet vanwege CAN bus :-( ). Geen foutcodes. Hij doet dit al sinds ik 'm gekocht heb. Ik kan terug naar dealer voor garantie, maar wil eerst zelf snappen hoe dit in elkaar zit.
Wat kan dit zijn? Waar moet ik zoeken?

dutch123

Geplaatst door dutch123 (0) , lid sinds 21 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

fetahaj (0) PRO, 16 jaar geleden

er bestaat wss een update voor deze probleem. Ook helpt het soms om het stationair toerental te verhogen via testkast.
best is even langs de dealer te gaan, zij zullen het even nakijken.


grtz

dutch123 (0), 16 jaar geleden

Toerental verhogen zal niet helpen bij langzaam een heuvel afrijden. De motor draait dan sneller dan stationair toerental.
Voor ik naar de dealer stap, zou ik wat meer willen weten.
Ik zie dat de auto een terugroep heeft gehad: 13C5. Iets met het ontluchtingsventiel van het tweemassa vliegwiel (?)
Iemand meer ideeen waarom de motor onregelmatig kan draaien? Pompverstuivers? Nokkenassensor? ik noem maar wat.

alexander242 (0) PRO, 16 jaar geleden

Een twee massavliegwiel heeft geen ontluchtingsventiel, maar ik denk wel dat ie defect is. Lijkt dan net of ie op 3 cilinders loopt als ie stationair draait. Met de testkast kan je compressietest doen. Niet een echte compressietest, maar hij ziet of één cilinder meer in moet inspuiten dan een andere. Zo kan je bepalen of alle cilinders nog goed mee doen.

Wordt toch ff een afspraak maken met je dealer.

dutch123 (0), 16 jaar geleden

Alexander. Kun je iets meer uitleggen. Een ontluchtingsventiel wat er niet is, maar wel defect is? Dat kan ik niet volgen.
Kan ik zelf ook iets zien met VAGCOM? Ik lees 819 RPM, 6.6mg/omw. en idle stabilization 5.6CF in groep 1.
Groep 4 zegt 819RPM/6.5 BTDC (ontstekingsmoment)/5.6CF idle stabilization/0.0CF idle stabilization.
Groep 13: -0.14mg/R / -0.73mg/R / 0.40mg/R / 0.47mg/R (injection quantity)
Zijn dit normale verschillen?
(motor was overigens koud tijdens deze meting)

dutch123 (0), 15 jaar geleden

We zijn inmiddels een half jaar verder en het slecht lopen werd steeds erger. Na een beetje zoeken vond ik in groep 7 van het motormanagement de brandstof temperatuur sensor (G81) die -31 graden aangaf ipv ongeveer omgevingstemperatuur. Bij warme motor werd het wel iets hoger, maar nog steeds veel te laag.
Ik heb er even een losse NTC van ongeveer de juiste waarde aan gehangen. Het lijkt er inderdaad op dat hiermee het probleem verholpen is.
Beetje gek dat het motormanagement het geen probleem vindt dat de brandstof temperatuur -31 graden is, terwijl alle andere temperatuursensoren rond de 20 graden aangeven bij het starten. Daar moeten de jongens van Bosch nog maar eens een paar extra regels software voor schrijven!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.