Volkswagen Golf II : loopt op 2 of 3 poten , hoog verbruik , blauwe rook

Bouwjaar: 1991, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.6 D 40 kw JP

Mijn golf loop als deze koud is op 2 poten, slaat soms ook weer uit.
moet tot grote ergenis van mijn mede straat bewoners het gas er wel even tijdje ophouden.
Dan heb je rook, blauw van kleur, waar je niet doorheen kunt kijken zo dik!
als ik ga rijden, heeft ze helemaal geen kracht, vol gas blijft ze dezelfde snelheid houden.

als ik der een tijdje laat draaien slaat ze over op 3 poten,
soms pakt ze hem even over op 4 poten. amper 1 seconde.
als ik dan wat met de sjook ga spelen blijft ze vaak mooi op alle 4 de cilinder lopen

( dan is de moter al mooi warm, heb ik ontbeten in de auto met koffie en een sigarertje gerookt )

vervolgens ga ik rijden, rijd ik rustig is er weinig aan de hand. maar als ik boven de circa 60 kilometer per uur kom, ist weer mis.
weer op 3 poten, en stottert ze enorm als ik dezelfde snelheid aan wil houden,
als ik vol gas geef, loopt ze wel mooi, maar zonder kracht.
als ik langere rijd vol gas dan rijd. slaat ze uit als ik de koppeling intrap.

als ik even stilsta loopt ze weer mooi,

Onlangs alle pakkingen vervangen.

Zou dit probleem kunnen slaan op de verstuivers ? ik hoor ook van zeggen dat de voorkamers ( ? ) niet goed meer zijn..

Hopend dat ik u voldoende heb geinformeerd, wacht ik af op een reactie.

Geplaatst door

pieterbmwcoupe (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik lees dat je alle pakkingen vervangen hebt,welke allemaal ?

Controleer de timing van de distributie eens,

Haal het luchtfilter eens los en kijk of deze niet verstopt zit,

Komt nog voldoende druk door de uitlaat ? ( kat verstopt ? )

Controleer dan ook het brandstoffilter,als deze dicht zit,zal hij eerder gaan inhouden,haalt geen hoge snelheden meer maar zou dan eigenlijk niet moeten roken..

Je kunt ook de gloeispiralen eens controleren of deze nog werken,zo niet,controleer zekering onder schutbord of relai in zekeringkast..Maar dit zal je probleem waarschijnlijk niet zijn.

Is hij voor de rest standaard of is er ook wat aan de brandstofpomp gedaan ?

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

ik heb inderdaad alle ( denk ik ) pakkingen vervangen, samen met een revisie monteur.

-koppaking
-klepdekselpakking
-inlaatspruitstuk paking
-uitlaatspruitstukpakking

eingenlijk alles wat je tegenkomt bij het vervangen van de kop paking, dus alles wat je los hebt is iets nieuws tussengekomen ( je hebt alles tenslotte tog open liggen )

hoe is de timing van de distributie te controleren ? kan ik dat makkelijk zelf ? of moet er expert aan te pas komen.

er komt veel druk uit de uitlaat.

luchtfilter lijkt me schoon, maar kan hem eens schoonmaken of een nieuwe erin doen.

gloeispiralen lijkt me sterk, omdat hij het ook doet als die warm is, en hij heeft even werk gehad, gaat ze weer op 3 poten lopen..

btw bedankt voor je snelle reactie stefan!

voor zover ik weet is de brandstofpomp standaart

Ja soms draaien ze de roetstop van de pomp naar binnen voor wat meer vermogen,als hij wat teveel krijgt,kan hij ook op 3 poten lopen stationair,en kom je heel even aan het gas,loopt hij weer goed of normaal zonder dat je het bijna aan de toerenteller kan zien.

De timing controleren :

Draai de plastic dop op de bak ( boven aan ) en zorg dat de merktekens overeen komen,het pijltje in schroefdraad en het streepje op vliegwiel,

De kleppendeksel demonteren,de inkeping in de nokkenas,als de motorkap open is en je ervoor staat,aan de rechterkant,moet in 1 lijn lopen met de bovenkant van de kop.

De brandstof pomp kun je borgen met een paspen,of zelf iets maken wat een diameter heeft van 15,7mm

Dan staat de timing goed,het fijnafstellen van de brandstofpomp doe je met een meetklokje, maar ik neem aan dat als de kop eraf is geweest de timing ook goed staat.

Waarom is de koppakking vervangen ? liep hij eers wel mooi ?

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Er wordt gesproken over dikke BLAUWE rook.
Daar heb ik nog geen mogelijke verklaring over gelezen.
Ben benieuwd, toch koppakking? :-)

Gr Ronald

rfbroek 0

14 jaar

Zit er niet te veel olie in ??
succes jan

jan5047 0
badge

14 jaar

[quote=rfbroek]Er wordt gesproken over dikke BLAUWE rook.
Daar heb ik nog geen mogelijke verklaring over gelezen.
Ben benieuwd, toch koppakking? :-)

Gr Ronald[/quote]
dikke blauwe rook is olie.

oorzaken: klephoedjes, klepgeleiders, gebroken zuigerveer of ingezakte zuiger door defecte verstuiver (een van de laatste is waarschijnlijk als hij op 3 pitten loopt, geen compressie dus)
alghele motorslijtage kan ook.

Oftewel, verstuivers er uit, compressie meten. Is het op een van de cilinders veel te laag, blok weggooien. Deze motoren zijn voor een habbekrats gebruikt goed lopend te vinden, eventueel met en verrotte golf er aan vast. (handig, kun je hem testen voordat de donatie plaatsvind)

Overigens, pas even op ze willen wel eens op olie gaan lopen als de boel goed versleten is.... Heel spannend, krijg je hem niet meer stil, en dikke kans dat de zuigers op straat komen te liggen....

audia4 0
badge

14 jaar

Bedankt voor alle reacties!

echter houd ik men olie verbuik nu een tijdje in de gaten, en de olie pijl is in 2000 km niet ver gezakt..
dus weet niet waar die dan de olie vandaan haalt, t word al gekker met die auto.

Ook valt me op dat de rook minder blauw is dan eerst, eerst was het egt blauw ( mooie kleur, ik hou van blauw )
t word nu lichter van kleur, meer naar de witte kant.

Op de agenda staan nu de verstuivers ( kon ik voor bijna niks krijgen, paar nieuwe leidingen was een 30eu kwijt ) is altijd even het proberen waard!

verstuivers die erin komen worden getest, en dan komen ze er in. dus ben erg benieuwd! wel loopt ie nu al beroerder, maar dat komt denk ik dan omdat ie een verbranding van niks heeft. omdat de diesel lekt bij de verstuivers, en er in de retourleidingen ook lucht komt daardoor. ik ben erg benieuwd!

heb ook geen zin de brud weer uit elkaar te halen, als het hierna niet opgelost is, neem ik afscheid en heb ik fspijt dat ik zo graag een oude auto wou ( men vorige was een full option golf 4 tdi 96 kw. automaat )

maarja even afwachten! erg bedankt voor de reactie's ik bericht wel even wat de stand van zaken is na de andere verstuivers..

ohjah, om nog even te reageren op de reacties:

De timing van de distributie heb ik laten chekken en die klopt.
Waarschijnlijk moet de brandstof pomp wel weer even fijn afgesteld worden, dit is zon mooie bosch pomp! ( tot ie wel stuk is )
en hij liep eigenlijk net zo raar voordat de pakking vervangen is, t is eigenlijk niks beter geworden, maar ook niks minder vanaf het moment voor vervangen tot direct erna.

Het word eigenlijk hoe meer je rijd, steeds erger. als die het heel moeilijk heeft, en ik doe em even uit, en na 1 minuut weer aan, dan loopt ie mooi! iets hoog in touren, maar wel mooi gelijk, en op 4 poten.

Hmm

Ga eerst maar eens aan de gang met die verstuivers, ze horen op zijn minst mooi droog te zijn van buiten, als ze al nat zijn of lekken, heb je grote kans dat hier je probleem zit.

Wel even opletten bij die andere verstuivers, die moeten ook van een gewone diesel zijn, een turbo diesel heeft andere die bij een hogere druk openen.

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Klopt, ze zijn er met verschillende BAR druk,

Dus ben er al achter aan of ik dan wel de goede heb nu. anders lost het nog niks op.
Verstuivers moeten nu wel egt vervangen worden, ze lekken en zijn nat van buiten.

Is natuurlijk ook niet egt bevordelijk.

na een vlinke studie heb ik geleerd dat het hele probleem waarschijnlijk wel egt de verstuivers zijn!
ook weet ik nu dat ik er niet te lang mee moet doorrijden... hoop niet dat de huigige kilometers al te veel zijn geweest!

dat setje verstuivers die ik klaar had liggen zijn getest! ook die zijn lek,

vandaar mijn nieuwe vraag, waar is voor niet al te veel geld een goed ( nieuw hoeft niet ) een goede set verstuivers te verkrijgen?
het is niet de bedoeling dat het een vermogen gaat kosten,


B.V.D!

Het ligt eraan wat je een vermogen noemt ?

Op marktplaats en ebay gooien ze je dood met motoren en onderdelen,

Maar de vraag is dan, of deze niet kapot zijn of andere dingen aan mankeren, ik schat dat je tussen de 50 en 100 euro kwijt bent voor een set gebruikte, afhankelijk waar je ze koopt.

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Ik zou bij dit probleem denken aan :
- slechte timing
- slechte verstuivers
- onvoldoende compressie op de betreffende cilinders.

Als je toch de verstuivers wisselt is het misschien handig op die moment de compressie te meten. Als dit namelijk echt niet goed meer is, kan je dan beter stoppen.

Is het probleem plots ontstaan of geleidelijk ?

Harald4118 0

14 jaar

dit probleem is geleidelijk aan ontstaan, dacht eerst dat de lekke koppaking het probleem was, maar deze is reeds vervangen.

Ik had een setje verstuivers liggen, laten testen, ook niet goed! dus heb deze terug gebracht en hou zou nog een oude audi binnenkrijgen, met een zelfde motor. dus even afwachten...

ondertussen begint het wel steeds vervelender te worden :P, maja, komt ook wel goed!

Heb pas geleden nog precies hetzelfde gehad, wel met een TD dan..tijdens koude start het s'morgens starten en na een paar sec loopt hij op 3 cilinders, op dat moment komt ook de blauwe rook uit de uitlaat, al ik hem zo een halve minuut stationair laat lopen verdijnt het vanzelf weer, of als ik wat gas geef is het meteen weg, af en toe komt het even terug ( als hij pas loopt ) en voor de rest geen problemen tijdens het rijden,

Had nog een setje verstuivers liggen, gemonteerd en voila....:)

stefan84 0

14 jaar

helaas, het geheel heeft een andere wending gekregen, een setje verstuivers was onderweg. maar helaas is de auto afgebrand!
tog erg bedankt voor alle reactie's, ik had gehoopt er wat aan gehad te hebben, maar helaas! zover heeft het niet mogen komen..

oplossing is helaas door afbranden van de auto niet bekend. bedankt voor alle reacties!

Dat is jammer Pieter! Was er ergens kortsluiting ontstaan of door vandalisme ?

stefan84 0

14 jaar

vandalisme zowiezo niet.. hij brande terwijl ik reed! mensen hadden nog gezwaaid en geroepen, maar dat had ik met men kop niet door natuulk... ik trapte gewoon door! gas erop, (8) met de vlam in de pijp..

http://www.112marum.nl/bericht.php?id=40...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.