Ik heb een Lupo 1.4 16v met 49.000km.
Ik heb sinds enkele weken de engine lampje branden. Heb ik uitgelezen met vagcom. Daar kwam die uit op de lambda sensor
17604 Oxygen Lamda sensor Heater Circuit B1 S1 electrical malfunction. Intermittent
Dat ging af en toe weer weg dan weer aan, maar de auto bleef altijd perfect rijden. hooguit af en toe iets moelijker starten.
Nu heb ik de engine check lampje constant branden. Heb ik weer uitgelezen. Nu zijn de volgende 2 meldingen bij gekomen.
16786 EGR System Excessive Flow P0402-35-00
en
17566 Manifold Pressure Sensor (G71)
Implausible signal
P1158-35-10
Wie weet wat ik nu echt moet vervangen?
Oh ja de auto rijdt nog steeds perfect. Enigste wat me opviel bij stationair lopen is als je gas geeft en dan loslaat dat die dan heel even iets moelijker tot zichzelf komt. Maar dat merk je dus alleen als je zo gaat experimenteren. Normaal rijden is perfect.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Gezien de leeftijd en kilometerstand ga ik ervanuit dat er veel korte stukjes mee gereden zijn.
Ik zou het gasklephuis reinigen en opnieuw kalibreren.
Waarschijnlijk dat de egr klep ook vervuild is, net als de lambdasonde.
Wellicht helpt het ons een goed warm te rijden en eens flink door te trekken.
Daarom rijdt ik meestal een half uurtje per maand ff duitse autobahn om alles ff lekker schoon te branden.
[quote=Audidriver73]Gezien de leeftijd en kilometerstand ga ik ervanuit dat er veel korte stukjes mee gereden zijn.
Ik zou het gasklephuis reinigen en opnieuw kalibreren.
Waarschijnlijk dat de egr klep ook vervuild is, net als de lambdasonde.
Wellicht helpt het ons een goed warm te rijden en eens flink door te trekken.
Daarom rijdt ik meestal een half uurtje per maand ff duitse autobahn om alles ff lekker schoon te branden.[/quote]
Door de vorige eigenaar werden veel korte stukjes gereden, maar door mij lange stukken al 20.000km. Ik heb kort geleden al gasklephuis gereinigd.
Ik weet alleen niet wat je met kalibreren bedoeld?
Kan ik egr ook reinigen?
Lambda kan die ook gereinigd worden?
bedankt
17 jaar
Wanneer het gasklephuis gereinigd is zal deze om het helemaal goed te doen ingelezen moeten worden in zijn basisinstelling.
Dit kan bij de dealer of met vagcom.
EGR is volgens mij wel schoon te maken maar kan ook zijn dat deze defect is.
Lambdasonde reinigen? Volgens mij niet, eens goed warmrijden wil wel eens helpen maar als je foutcode wist, even gaat rijden, dan weer uitlezen. Komt dezelfde fout dan weer terug denk ik dat de lambdasonde zelf defect is.
Weet je zo ook hoe ik de gasklephuis in zijn basisstand zet in vagco. Onder module engine dan...
17 jaar
Deze procedure beschrijft hoe u de gasklepstand opnieuw kunt calibreren bij diverse types VW/Audi. Het motortje van de gasklep loopt hierbij door de verschillende stadia. (stationair, gedeeltelijk gas, volgas) om opnieuw de posities in te leren. Mogelijke redenen om een gasklep calibratie uit te voeren zijn:
De accu is los geweest en opnieuw aangesloten.
Het motorregelapparaat is los geweest en opnieuw aangesloten.
Het gasklephuis is schoongemaakt, uitgebouwd geweest en opnieuw geïnstalleerd.
Het gaspedaal is uitgebouwd geweest en opnieuw gemonteerd.
Bij sommige auto's zal de auto niet goed reageren op het gaspedaal wanneer een van de bovenstaande situaties is voorgekomen en er geen calibratie heeft plaatsgevonden. Er kan onderscheid gemaakt worden tussen Drive-By-Wire (DBW of E-gas) en Gas-via-Kabel auto's. Bij beide types kan er gecalibreerd worden, zolang de auto maar geen Stationaire Stabilisatie-klep heeft. Indien het voertuig zo'n klep heeft, is er geen motorbesturing van de gasklep. De meeste VW/Audi's van bouwjaren 1996-1999 hebben gemotoriseerde kabel-gaskleppen. De meeste VW/Audi's van 2000 en nieuwer hebben Drive-By-Wire. Zoals altijd, zijn er uitzonderingen. TDI's hebben uiteraard geen gasklephuis.
Voordat u aan een gasklep calibratie begint, dient de auto aan de volgende voorwaarden te voldoen:
Er mogen geen foutcodes in het regelapparaat van de motor opgeslagen zijn.
De accuspanning moet tenminste 11.5 V bedragen
Gaspedaal moet in stationaire stand staan (houd uw voet van het gaspedaal)
Gasklephuis moet schoon zijn (geen koolresten, olie of andere verontreinigingen).
Koelvloeistoftemperatuur moet tussen 5 en 95C liggen.
________________________________________
Procedure calibreren gasklep bij Gas-via-Kabel auto's:
Dit zijn auto's met een kabel tussen gaspedaal en gasklep, maar ZONDER Stationair-stabilisatie klep.
Zet het contact aan maar start de auto niet.
[Kies]
[01 - Motor]
[Meetwaardeblokken - 08]
Groep 098 (NB: kies Groep 001 bij motorcode ADY )
[Ga!]
[Ga naar to Basisinstellingen]
Wanneer u dit heeft uitgevoerd, ziet u rechtboven in beeld: ADP RUN. De gasklep calibratie begint direct wanneer u naar Basisinstellingen gaat. U ziet de waardes veranderen en hoort de eerste paar seconden dat de cyclus wordt uitgevoerd. Dit stopt na een paar seconden. Laat de auto minimaal 30 seconden in de Basisinstelling staan. Klik vervolgens op:
[Naar Meetwaardeblokken] en u bent klaar.
Wees er zeker van dat u het gaspedaal NIET aanraakt tijdens deze procedure en dat de motor NIET loopt!
________________________________________
Procedure calibreren gasklep bij Drive-by-Wire auto's die communiceren via KWP-1281:
(Om te bepalen of de auto communiceert via KWP-1281, kijk linksboven in het Open Regelapparaat scherm
Voorbeelden van KWP-1281 Motor-regelapparaten: 2000+ Golf/GTI/Jetta/New Beetle/Audit TT 1.8T)
Zet het contact aan maar start de auto niet.
[Kies]
[01 - Motor]
[Meetwaardeblokken - 08]
Groep 060
[Ga!]
[Ga naar to Basisinstellingen]
Wanneer u dit heeft uitgevoerd, ziet u rechtboven in beeld: ADP RUN. De gasklep calibratie begint direct wanneer u naar Basisinstellingen gaat. U ziet de waardes veranderen en hoort de eerste paar seconden dat de cyclus wordt uitgevoerd. Dit stopt na een paar seconden. Laat de auto minimaal 30 seconden in de Basisinstelling staan. Klik vervolgens op:
[Naar Meetwaardeblokken] en u bent klaar.
Wees er zeker van dat u het gaspedaal NIET aanraakt tijdens deze procedure en dat de motor NIET loopt!
________________________________________
Procedure calibreren gasklep bij Drive-by-Wire auto's die communiceren via KWP-2000:
(Om te bepalen of de auto communiceert via KWP-2000, kijk linksboven in het Open Regelapparaat scherm
Voorbeelden van KWP-2000 Motor-regelapparaten: 2002+ Audi A4, 2002+ VW Passat, en Touareg)
Zet het contact aan maar start de auto niet.
[Kies]
[01 - Motor]
[Basisinstelling - 04]
Groep 060
[Ga!]
Er staat "Basisinstelling: UIT" aan de bovenkant van uw scherm.
Klik op [AANN/UIT/Volgende] om naar de Basisinstelling te gaan.
Er moet nu staan "Basisinstelling: AAN" aan de bovenkant van uw scherm.
Wanneer u dit heeft uitgevoerd, ziet u rechtboven in beeld: ADP RUN. De gasklep calibratie begint direct wanneer u naar Basisinstellingen gaat. U ziet de waardes veranderen en hoort de eerste paar seconden dat de cyclus wordt uitgevoerd. Dit stopt na een paar seconden. Laat de auto minimaal 30 seconden in de Basisinstelling staan. Klik vervolgens op:
[AAN/UIT/Volgend] om de Basisinstelling te verlaten.
IEr moet nu staan "Basisinstelling: UIT" aan de bovenkant van uw scherm
Klik op [Klaar, Ga terug] en u bent klaar.
Wees er zeker van dat u het gaspedaal NIET aanraakt tijdens deze procedure en dat de motor NIET loopt!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Lupo of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar