Hallo Allemaal,
ik heb het volgende probleem met mijn Lupo 3L uit 2001.
Bij een koude start duurt het altijd ongeveer 10sec voordat hij daadwerkelijk start. Ik ben er inmiddels achter gekomen dat dit komt doordat bij het openen van het bestuurders portier de hydr.pomp niet aanspringt om het systeem op druk te brengen. De binnenverlichting gaat ook niet branden. (bij het inschakelen van het contact gaat de pomp wel aan en het duurt dus die 10sec voordat hij alles op druk heeft staan).
Het gaat wel goed als het r.portier open staat (en de binnenverlichting wel brand) en vervolgens het l.portier wordt open gedaan. De pomp start dan wel.
Graag zou ik een elektrisch schema willen van de Lupo 3L zodat ik kan zien hoe deze schakelingen lopen en waar het probleem eventueel kan zitten.
Ik heb ook al gekeken in de rubberen hoes van het portierscharnier maar de bekabeling is ingewikkeld met beschermingsband, hierdoor kan ik dus niet zien of er een kabelbreuk is.
Ik hoop dat iemand mij hier kan helpen, het is een lastig probleem.
Bij voorbaat dank!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Is het niet gewoon de schakelaar zelf die kapot is of slecht contact maakt ?
Gr Stefan
[quote=stefan84]Is het niet gewoon de schakelaar zelf die kapot is of slecht contact maakt ?
Gr Stefan[/quote]
De schakelaar werkt wel want de pomp wordt wel aangestuurd als l.portier open is samen met r.portier. Zouden er 2 schakelaar in het portier zitten? 1 voor het licht en 1 voor de pomp? ik hoor overigens wel iets schakelen bij het openen van het l.portier.
Een mogelijke oplossing (niet zo netjes) zou zijn dat ik de draden naar de schakelaar in het passagiers.portier verbind zodat dat portier als het ware altijd open is. Ik moet de binnenverl dan wel op 0 zetten anders blijft deze altijd aan. Is dit makkelijk te doen? en gaan er veel draden naar die schakelaar? Graag dus een elektrisch schema als dat ergens te vinden is.
Bededankt voor je antwoord!
14 jaar
Voor een schema kun je eventueel eens kijken op : www.volkswagen.msk.ru
Schema's staan voor 80% in het engels..
Het is even zoeken maar er is veel te vinden.
Gr Stefan
14 jaar
[quote=stefan84]Voor een schema kun je eventueel eens kijken op : www.volkswagen.msk.ru
Schema's staan voor 80% in het engels..
Het is even zoeken maar er is veel te vinden.
Gr Stefan[/quote]
Helaas geen elektrisch schema voor de lupo. In ieder geval bedankt voor het advies
14 jaar
Zoek toch nog eens de schakelaar op bij de linkerdeur. Waarschijnlijk staan de schakelaars van links en rechts in serie. Daardoor doet de pomp het wel als ook de rechterdeur open is.
[quote=pieterp9094]Zoek toch nog eens de schakelaar op bij de linkerdeur. Waarschijnlijk staan de schakelaars van links en rechts in serie. Daardoor doet de pomp het wel als ook de rechterdeur open is.[/quote]
Ik begrijp je antwoord niet helemaal. Suggereer je nou dat de linker deur schakelaar kapot is of niet? ik denk zelf van niet omdat de pomp niet aangaat als alleen de rechterportier open is. de pomp moet hoe dan ook vanaf de l.portier schakelaar aangestuurd worden.
14 jaar
Ja.
[quote=lupo3l][quote=pieterp9094]Zoek toch nog eens de schakelaar op bij de linkerdeur. Waarschijnlijk staan de schakelaars van links en rechts in serie. Daardoor doet de pomp het wel als ook de rechterdeur open is.[/quote]
Ik begrijp je antwoord niet helemaal. Suggereer je nou dat de linker deur schakelaar kapot is of niet? ik denk zelf van niet omdat de pomp niet aangaat als alleen de rechterportier open is. de pomp moet hoe dan ook vanaf de l.portier schakelaar aangestuurd worden.[/quote]
Beste met de info die je gaf deur openen en binnen verlichting niet werkt = schakelaar en of bedrading.
Lijkt me niet zo' een moeilijke controle als je een beetje techneut bent.
Anderzijds als de schakelaar in orde is zijn er andere redenen die deze vertraging teweeg brengt....
Maar eerst controleren wat het minste kost
14 jaar
ehh sorry hoor; maar links en rechts in serie staan? Dan gaat de interieurverlichting dus ook pas aan als ze allebei openstaan?
Mensen, heb het probleem opgelost.
Niet zo netjes maar heb de schakelaar in het passagiersportier overbrugt zodat bij het openen van enkel het bestuurders portier de pomp gaat draaien. Moet nu alleen handmatig de binnenverlichting op 0 laten staan. Maar dat is geen probleem voor mij. Ben allang blij dat hij meteen start en niet moet wachten tot het systeem op druk is na inschakelen van het contact.
Bedankt voor het meedenken..
14 jaar
thx voor het plaatsen van je oplossing! Veel plezier ermee
Wat ik nog kan meegeven als het dit niet was en wat soms de kosten duur laat oplopen omwille van het zoekwerk is het volgende.
Bij sommige versnellingsbakken van de Lupo 3L is bus ,die over de primaire as bevestigt is van de versnellingsbak, scheef.
In he begin zal alles werken en overbrugt worden en zeker bij warme motor = warme versnellingsbak.
Na verloop van Kms gaat deze bus schever staan en zelfs of termijn kompleet losscheuren hierdoor blokkeert/vertraaagt deze bus, de optrek beweging van de koppeling.
Je kan dit testen (maar dan moet je toch een diagnosetester en/of multimeter hebben om alles terug in orde te zetten) mechanisch door de koppelingsnemercylinder los te maken aan de versnellingsbak. Eens dat gebeurt is met de hand deze naar voor en achter te bewegen bij weerstand reeds manueel = probleem van de bus
Meerder lupo's hebben dit fenomeen gehad en meermaals werd alles qua hydrauliek componenten vervangen zonder resultaat.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Lupo of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar