Volkswagen Lupo: druk op koelsysteem

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.0

Wij hebben 2 weken geleden de koppakking vernieuwd van deze lupo omdat klant koelvloeistof verloor (ongeveer 3/4 liter per week) en er geen lekkage te vinden was. De koppakking was duidelijk kapot, stalen ring gescheurd, maar voor de zekerheid hebben we toch de cilinderkop af laten persen en laten vlakken.
Toen we de motor lieten lopen kwam er zoveel druk op het koelsysteem dat ik dacht dat er iets fout was gegaan en heb de cilinderkop er weer afgehaald voor controle maar er was niks te vinden. Een medewerker van het revisiebedrijf is bij ons geweest om te controleren of mss de cilinderbussen te laag zaten of gescheurd waren maar ook hier was niks te ontdekken. Kop gemonteerd en auto meegegeven aan klant. Nu heeft klant voor het eerst een flinke rit gemaakt en onderweg ging het lampje voor koelvloeistofnivo weer aan. Toen klant bij ging vullen viel het op dat hij langs de overstort gelekt had en toen ze daarnet langs kwam stond er naar mijn idee weer vrij veel druk op het systeem. Heeft iemand dit ooit meegemaakt of een logische verklaring hiervoor?

autobedrijf schijf

Geplaatst door autobedrijf schijf (0) PRO , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Lupo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

31 Reacties

Hans4040 (300) PRO, 14 jaar geleden

zomaar een idee: zit de goede koppakking erin? Geen waterkanaal afgesloten? Pakking verkeerdom?

mvg,
Hans.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Als er veel koelvloeistof verloren is bij warme motor kan er ook meer druk dan normaal opstaan, maar wat is veel druk ? Heb je ook al eens naar de dop van het koelvloeistof reservoir gekeken ?

Als deze te vroeg zou openen, kan dit ook ontstaan,

Anders nog eens met een CO snuffelaar controleren of er uitlaatgassen in het koelsysteem zitten, zo zou je het e.e.a. kunnen uitsluiten, of een cilinderlek test doen als je er niet zeker van bent.

Gr Stefan

autobedrijf schijf (0) PRO, 14 jaar geleden

Sorry voor de late reactie maar het is hier wel erg druk geweest met dit weer.
@ hans; de goede koppakking zit ertussen, hij kon niet verkeerd om en na grondige controle kan ik met hand op mijn hart zeggen dat er geen kanalen afgesloten zijn.
@ stefan; het probleem is niet dat er druk op komt omdat de temperatuur te hoog word door te weinig koelmiddel, maar alles is in orde.
systeem afgevuld, thermostaat werkt naar behoren, koelfan slaat mooi op tijd in en kachel wordt lekker warm dus ik twijfel ook niet aan de waterpomp (die overgens onlangs vernieuwd is). En om te antwoorden op jouw vraag; wat is veel druk, zoveel druk dat ik bang ben dat er slangen af zullen klappen. Je krijgt bijna geen deuk in de koelwaterslangen geknepen!

paulmichiel (0) PRO, 14 jaar geleden

CO test is nog het enige wat uitsluitsel kan geven. dmv snuffelaar.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Sjef

Ik ben toch bang dat je de boel weer aan het los halen komt, een beetje druk op het systeem is wel normaal zoals je weet..Maar als ze keihard worden klopt er ergens iets niet..Het lijkt wel of hij een gedeelte van de compressie druk het koelsysteem indrukt, met dit als gevolg!

Gr Stefa

danny1929 (0) PRO, 14 jaar geleden

Ik zou toch even de waterpomp controleren, heb al vaker gehad dat het asje los zat op het moment dat hij warm was.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Danny de waterpomp is nieuw zoals je kan lezen..

danny1929 (0) PRO, 14 jaar geleden

Onlangs vernieuwd, dan neem ik aan dat hij voor het ontstaan van het probleem v.v. is.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Zoals je kan lezen werkt verder alles naar behoren, alleen de druk die op het koelsysteem komt dus..

Denk niet dat je het in het in de waterpomp zoeken moet..

bkr (0) PRO, 14 jaar geleden

het kan maar zo dat dit door de waterpomp komt {de schoep zit dan los op de as} dit komt veel voor bij vw komt het alleen voor als hij warm is of koud ook ,dit zegt ook wel meer over dit probleem.
kijk eens terug is het probleem ontstaan na de waterpomp wissel?

stefan84 (0), 14 jaar geleden

[quote=bkr]bij vw komt het alleen voor als hij warm is of koud ook[/quote]
Bij andere type's en merken ook hoor..

Renaultmonteurtje (0) PRO, 14 jaar geleden

Meschien simpel, maar toen de kop opnieuw gelicht werdt is toen er ook een nieuwe koppakking gemonteert?

autobedrijf schijf (0) PRO, 14 jaar geleden

Beste fordmonteurtje, heb de pakking hergebruikt omdat deze maar een paar uur ertussen had gezeten en ik wilde de auto die avond klaar hebben.
Toen ik echter merkte dat het probleem niet over was heb ik er de kop weer afgehaald en toen wel een nieuwe pakking gemonteerd.
Dus ik heb hem er 3 keer afgehad!
Ik ga voorlopig denk ik toch voor de waterpomp omdat ik denk dat het probleem voordien alleen was dat hij vloeistof verloor, we weten nml niet of er toen ook te veel druk op het systeem stond. Klant heeft nieuwe afspraak staan op 5 januari dus ik hou jullie op de hoogte. Alvast erg bedankt voor het meedenken.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Brrrrr niet de koppakking 2x gebruiken...

Ben toch benieuwt wat nu de oorzaak ervan was.

Mocht je de waterpomp weer los halen als je de auto weer hebt, kun je gelijk de schoepen controleren of deze niet los over het asje draaien, maar bij een nieuwe pomp kan ik me dat haast niet voorstellen, alhoewel ook nieuwe onderdelen wel een stuk zijn.

hbr (0) PRO, 14 jaar geleden

Hallo, heb ooit zo'n geintje gehad met een toyota diesel, nwe db riem en waterpomp gemonteerd. Later druk in het systeem dus kop eraf en natuurlijk niks aan te vinden. Bleek achteraf natuurlijk de waterpomp te zijn, immitatie op gezet bleek dat deze schoepen kleiner waren dan de orginele. Orginele erop en probleem over.
Misschien heb je er wat aan.

autobedrijf schijf (0) PRO, 14 jaar geleden

Auto is weer binnen; nieuwe waterpomp lekte weer koelvloeistof dus deze heb ik weer vernieuwd (nu een ander merk gekozen voor de zekerheid) en het schoepenwiel vergeleken maar hier geen verschillen in gevonden en hij zat niet los.
Omdat ik twijfelde aan de dop van het reservoir deze gewisseld met een auto die geen problemen had.
Koelsysteem onder een druk van 0,9 bar gezet en na 3 dagen!! stond mijn metertje nog steeds op 0,9. So far, so good.
Nu net een proefrit gemaakt van een kleine 10 km en na terugkomst kan ik zien dat hij tijdens de rit via de overstort koelvloeistof eruit heeft gegooid en ik kan bijna geen deuk in mijn slangen knijpen, zoveel druk staat er op het systeem.
Morgen probeer ik nog de koude start om te kijken of er koelvloeistof in een cilinder zit.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Ik vrees dat je de boel weer aan het los trekken komt..

Het probleem zit hem in elk geval in de kop of de koppakking.

reihe (0) PRO, 14 jaar geleden

Inderdaad wat Stefan zegt. Een heel klein haarscheurtje hoeft met afpersen niet altijd naar voren te komen. Door het uitzetten van materialen kan het pas bij hogere temperaturen problemen geven. Ik neem aan dat je de juiste koelvloeistof gebruikt. Koelsysteem is goed ontlucht?

autobedrijf schijf (0) PRO, 14 jaar geleden

Weer een hele stap verder; vanmorgen voor de koude start bougies eruitgedraaid en in 1e cilinder staat koelvloeistof!
Ik vraag me nu alleen nog af komt dit langs de kop of langs cilinderbus? Motor heeft nml losse cilinderbussen.
Zodra ik weer tijd heb schroef ik hem weer uit elkaar en laat jullie het resultaat nog weten, tot hier alvast bedankt voor het meedenken.

wovr100582 (0) PRO, 14 jaar geleden

Ik zou eerder zeggen langs de kop, want anders zou je ook water bij de olie moeten krijgen! Als de bus niet gescheurd is boven piston want ik haastonmogelijk acht

autobedrijf schijf (0) PRO, 14 jaar geleden

Waarom acht jij het haast onmogelijk dat bus boven de zuiger gescheurd is?

wovr100582 (0) PRO, 14 jaar geleden

Omdat een bus niet voor niks scheurt dan zou je al ei'kes op de motor hebben moeten kunnen bakken,en dan zou je ook al wat gezien moeten hebben bij afnemen culasse bv blauwe plekken in cilinder En met de motors van tegenwoordig geloof het niet alles kan natuurlijk maar zou de mannen hierboven maar geloven. Culasse afdrukken geeft geen 100% garantie afdrukken gebeurd namelijk onder 80graden en de berdrijfstemperatuur van een bezinemotor ligt hoger. grtz

turbozh (0) PRO, 14 jaar geleden

Je kunt ook met een endoscoop kijken waar hij lekt, hoef je niet speciaal de boel voor te demonteren.
In gemonteerde toestand ken je hem zelf eerst warmdraaien zodat hij druk opbouwd.

Gr. Willem

autobedrijf schijf (0) PRO, 14 jaar geleden

Cilinderkop ligt er al weer af en cilinderbus eruit. Zijn beide in warm bad (90 gr.) afgeperst en tot nu toe nog niks gevonden.
Als ze bij revisiebedrijf niks kunnen vinden probeer ik ze bij een ander specialistischer bedrijf te laten controleren.

turbozh (0) PRO, 14 jaar geleden

Kan het niet zijn dat de bus te ver naar binnen ligt waardoor een pakking van een ander merk als origineel niet goed afdicht?

hbr (0) PRO, 14 jaar geleden

Zou ik inderdaad eens meten of de bus niet te diep ligt.

autobedrijf schijf (0) PRO, 14 jaar geleden

Bedankt voor het meedenken maar de vorige keer hebben we alle cilinderbussen al gecontroleerd op diepte en ze waren allemaal prima van hoogte.
Ook hebben we het pasvlak van de bussen wat tegen de pakking rust gecontr. en deze waren ook mooi vlak.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Vreemd, die druk moet toch ergens vandaan komen, ik gok toch de kop of de koppakking die het veroorzaakt..

wovr100582 (0) PRO, 14 jaar geleden

Ken de motor niet vanbuiten hij hij een watergekoeld egr systeem? Zo ja controleer als deze niet stuk is.Zo nee toch op de kop gokken.grtz

autobedrijf schijf (0) PRO, 14 jaar geleden

Probleem opgelost. Cilinderbus en cilinderkop door verschillende mensen laten controleren en niemand kon er iets aan vinden, toen eens nagevraagd hoe hoog cilinderbussen precies moeten zitten. Nu blijkt dat een erg nauwkeurige meting te zijn; moeten tussen de 0.07 en 0.12 mm boven het motorblok uitsteken en ze mogen onderling niet meer dan 0.04 mm verschillen. Dat is dus met een stalen rij niet te zien! Heb ze met een meetklokje allemaal afgesteld dmv nieuwe vulringen ( in 3 verschillende diktes te verkrijgen ) onder de bussen te leggen en daarna alles gewoon weer gemonteerd met nieuwe pakkingen. Hij bouwt geen druk meer op en start weer mooi op 4 cilinders. Allemaal bedankt voor het meedenken en ik hoop dat jullie hier ook wat van leren.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Het heeft even geduurd maar gelukkig ben je er wel achtergekomen, al was het vervelend om de boel een paar keer los te trekken.

Bedankt voor de feedback!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Lupo of stel zelf een nieuwe vraag.