Volkswagen Lupo: koelvloeistof bij de motorolie.

Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.0

Heb deze lupo nu ongeveer een jaar en sinds het begin had ik last van koelvloeistof verlies. Ben toen 3 keer na de garage terug geweest en toen bleek er ook al koelvloeistof bij de olie te zitten. Ze hebben toen de koppakking en waterpomp vervangen. Gelukkig viel dat nog net binnen de garantie.Dat was 7 maanden geleden. Maar ik heb in de tussen tijd steeds beetjes koelvloeistof moeten bij vullen. Heb daar ook een vraag over gesteld op dit forum, maar dat bleek normaal te zijn naar een koppakkings wisseling, er zou nog lucht ergens in kunnen zitten. Nu heb ik weer meer als 1 liter moeten bijvullen de afgelopen 2 weken. Heb net mijn oliepeil getjekt en de olie drupte van mijn peilstok in de sneeuw, dat is toch niet normaal?? Tevens lijkt het er op dat het peil hoger staat als zou moeten. Ook heb ik de laatste 3 maanden van die smurrie bij mijn olievuldop. Zal de koppakking er weer uit liggen of zijn er nog andere mogelijkheden?? Er liggen geen plasjes onder de lupo. Heb mijn laatste spaargeld gebruikt voor de aanschaf van deze auto, en een dure reparatie kan ik eigenlijk niet permiteren.
Grzz Marion

cube

Geplaatst door cube (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Lupo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

30 Reacties

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Marion

Heb je ook olie bij de koelvloeistof, als deze een warmtewisselaar heeft, kan die ook kapot zijn, vandaar de koelvloeistof bij de olie..

De smurrie die je ziet, Sludge komt meestal van korte stukken rijden, maar kan ook komen door de kvs bij de olie!

Ook het stijgende oliepeil kan verklaren dat er kvs bij zit.

Na de koppakking wissel kun je misschien erna nog 1 keer wat koelvloeistof hoeven bijvullen, maar vaker ook niet, dan klopt er gewoon iets niet.

Zie je onder de motorkap verder geen lekkage ? Rij er anders eens mee naar de garage en laat het systeem onder druk zetten, laat ze met een CO snuffelaar controleren of er geen uitlaatgassen in het koelsysteem zitten, misschien kan een cilinderlektest ook uitkomst bieden.

Maar een andere vraag, waarom ben je binnen die 7 maanden niet even terug gegaan naar de garage omdat je nog telkens moest bijvullen ?

Het probleem was dus de eerste keer niet de koppakking ?? Omdat de lekkage vrolijk verder ging ?

Gr Stefan

E.T.Wiersum (0), 14 jaar geleden

Als na de nieuwe koppakking niet goed ontlucht is, kan het peil idd iets zakken, maar als je steeds weer hebt moeten bijvullen, dan is er iets anders aan de hand en had je terug moeten gaan.

cube (0), 14 jaar geleden

Ik had misschien terug moeten gaan, maar de garantie was toen al verlopen en veel vertrouwen heb ik ook eigenlijk niet meer in die garage[zie mijn andere post]. Ik ga er van uit dat de koppakking en waterpomp zijn vervangen en dat die na 7 maanden niet kapot kunnen zijn. Wat kan het dan zijn? Heb net de plastic afdek plaat er af gehaald om de boel wat beter te bekijken. Heb de dop van het koelvloeistofreservoir gedraaid en de auto gestart, koelvloeistof loopt lekker door, geen luchtbellen ofzo. Wel lijkt er een beetje schuim in het reservoir te hebben gezeten. Ook gaat de wijzer van de temperatuur meter haast niet meer omhoog als ik nu rij. Maar als ik de kachel uitzet en de auto staat stil gaat ie netjes weer naar het midden. Hoe kom ik er achter of er een warmtewisselaar in zit??
Waar zit ergens de waterpomp bij deze auto??
Grz Marion

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Marion

Het probleem van het niet meer op temperatuur komen, komt door een defecte thermostaat!

De waterpomp zie je zo niet zitten, deze loopt over de distributieriem, motorcode AHT heeft een ketting ipv een riem

Gr Stefan

cube (0), 14 jaar geleden

Heb net een nieuwe thermostaat gekocht, moet daar nog een pakking tussen want die zat er niet bij??

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Wel zo makkelijk als je even de O-Ring vernieuwt...Nr 5

In de meeste gevallen zit de afdichting bij de thermostaat.

[url=http://img341.imageshack.us/i/26792262.p...][img]http://img341.imageshack.us/img341/1144/...[/img][/url]

cube (0), 14 jaar geleden

Er zit een nieuwe o-ring bij, maar moet tussen het thermostaathuis en het motorblok niet een pakking? Nu zit er volgens mij vloeibarepakking tussen.

E.T.Wiersum (0), 14 jaar geleden

O-ring nr. 5 op de tekening IS de pakking Cube.

cube (0), 14 jaar geleden

Ik heb deze thermostaat compleet gekocht dus die delen op de tekening zaten al aan elkaar. Ik bedoel als je dit ding aan het blok moet bevestigen of daar ook een pakking tussen moet. Je kunt dit niet op deze tekening zien want dat is percies de andere kant. Nu zit er daar bij mij vloeibare pakking tussen

Moet hier nog een pakking tussen of kan ik dit zo op het blok schroeven??
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-JAZKRYFI-D....[/img]

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Kijk nu zelf eens goed...De pakking zit er toch al tussen, of wat zou die O-Ring anders voor functie hebben ???

cube (0), 14 jaar geleden

Ik vroeg het alleen omdat daar nu vloeibarepakking tussen zit, zo'n witte substansie, of zou dat de lekkage kunnen zijn die ik nergens kan vinden??
Grz marion

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Marion

Meestal zie je wel of het pakkingresten zijn of dat het aanslag van gelekte koelvloeistof was, dat is ook meestal wit ( roze ) en brokkelt snel af, en word een soort poedervorm..Pakkingresten hebben meer iets weg van kit of stopverf..

Het kan ook zijn, dat hij daar eerst gelekt heeft en ze het huis erna eraf gehaald hebben, en voor de zekerheid wat vloeibare aangebracht hebben..

Maar de ring die je ziet moet het gewoon afdichten, even zorgen dat de vlakken goed schoon zijn, dan moet het goed zijn, vertrouw je het niet, kun je ook wat vloeibare pakking rond de ring smeren, kan geen kwaad hoor.

Gr Stefan

cube (0), 14 jaar geleden

Hallo Stefan, bedankt voor de tips, ga aankomend weekend aan de slag. Heb je toevallig ook een tekening van de bevestiging van de deurvanger?? Mijn vriend heeft de deur uit zijn handen laten schieten en nu werkt ie niet meer. Hij zit los, ik weet niet of hij is afgebroken of los is geschoten.
Bvd Marion

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Marion,

Bedoel je een tekening van het deurslot ? Dus het gedeelte in de deur zelf ?

Wat is er precies aan de hand met de deur ? Sluit hij niet meer / valt niet meer in slot of krijg je hem niet meer open o.i.d. ?

Gr Stefan

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Zie hier :

[url=http://img190.imageshack.us/i/87382725.p...][img]http://img190.imageshack.us/img190/6727/...[/img][/url]

1 - portier
* uit- en inbouwen → Subhoofdstuk
* afstellen: → Subhoofdstuk
2 - portiergreep met onderlegplaatje
* uit- en inbouwen → Subhoofdstuk
3 - slotcilinderhuis
* uitbouwen → Subhoofdstuk
4 - afdekkap
5 - bout
* 2 stuks
* 20 Nm
6 - grendelknop
* uit- en inbouwen → Subhoofdstuk
7 - grendelstang
8 - bout
* 2 stuks
* 20 Nm
9 - slotvanger
10 - portierslot
* uit- en inbouwen → Subhoofdstuk
11 - bowdenkabel
12 - slotgreep
13 - poly-inbusbout
* 2 stuks
* 20 Nm
14 - afdichting
15 - haak
16 - portiervanger
* uit- en inbouwen → Subhoofdstuk
17 - afdekking
18 - zeskantmoer
* 2 stuks
* 9 Nm
19 - bout
* aantrekmoment: 7,2 Nm
20 - beschermfolie
* (Lupo 3L, FSI; Lupo GTI > 6E-5-002066)
* contactcorrosie → Subhoofdstuk
21 - bout
* 20 Nm + 1/4 omw. (90°) verder draaien
* bouten na het losdraaien altijd vervangen
22 - afdekkap
23 - stiftbout
* 23 Nm
* voor het uitbouwen van het portier alleen deze bout uit het scharnier draaien
24 - portierscharnier
25 - poly-inbusbout
* M8×28
* vanaf de binnenzijde van de wagen ingebouwd
* om de bout los te maken of te bevestigen het dashboard uit- en inbouwen → Rep.-groep70
* 20 Nm + 1/4 omw. (90°) verder draaien
* bouten na het losdraaien altijd vervangen
26 - poly-inbusbout
* M8×28
* 20 Nm + 1/4 omw. (90°) verder draaien
* bouten na het losdraaien altijd vervangen

cube (0), 14 jaar geleden

Hallo Stefan, de portiervanger is los of kapot denk ik. Normaal blijft de deur halverwege hangen als je hem open doet. Nu kun je de deur zonder weerstand openen en dicht doen. De deur kraakte ook eerst behoorlijk bij het openen maar nu hoor je niets meer.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Dan ligt je probleem aan Nr 16 Marion..Dan hangt deze los of is kapot..

Zit de thermostaat er al op ?? :-)

Gr Stefan

cube (0), 14 jaar geleden

Hallo Stefan, thermostaat zit er op, ben net klaar. Viel helemaal niet tegen. Temperatuur meter gaat en blijft weer netjes op de 90 graden.
De deur vanger stel ik ff uit,veel te koud om lang buiten te moeten sleutelen. Bedankt voor je aanwijzingen.
Grzzz Marion

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Marion,

Geen dank hoor!

Toch mooi om te horen dat het gelukt is,

Laat even weten als de slotvanger ook gelukt is.

Gr Stefan

cube (0), 14 jaar geleden

Thermostaat zit er nu 2 weken op, had de koelvloeistof netjes bijgevuld, kachel aan en laten draaien tot dat de fan aan sloeg. Laten afkoelen en weer tot het max streepje bij gevuld. Vanmorgen tjek ik mijn koelvloeisof peil en moest meer als een liter bij vullen. Heb toch het idee dat het binnen lekt naar de olie. Heb een aansteker bij mijn peilstok gehouden maar knetterde niet maar begon te branden naar een seconde of 10. Het lijkt of mijn oliepeil stijgt maar is moeilijk te zien met deze dunne olie. Dacht dat het koelvloeistof probleem misschien opgelost zou zijn maar helaas, thermostaat werkt trouwens pefect. De lupo is afgelopen week ook goed door de apk gekomen maar begin een beetje moedeloos te worden van die ........koelvloeistof.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 14 jaar geleden

pers het koelsysteem eens af, zie je dan lekkage? Is de vooruit toevallig vettig/beslagen bij gebruik kachel ?

cube (0), 14 jaar geleden

Weet het nu zeker, de koelvloeistof die ik verlies komt bij de motorolie terecht. Ik moest weer bijna 1 liter bijvullen en mijn motorolie peil was gestegen. Het komt er dus op neer dat hij eigenlijk niet gemaakt is toen ik hem in de garantieperiode heb terug gebracht. Of het probleem moet iets anders zijn dan de koppakking en waterpomp want die hebben ze vervangen. Iemand een idee of het iets anders kan zijn?? Kan ik evt nog terug vallen op de garantie?? Het probleem was toen ook koelvloeistof lekken naar de motor olie.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Gewoon er mee terug gaan, het is dus niet opgelost en niet gemaakt!

Weet je zeker dat er een nieuwe koppakking tussen zit ? Ze zeggen veel op vandaag..

cube (0), 14 jaar geleden

Hoi Stefan, dat zal toch wel, de garage is aangesloten bij de BOVAG, maar zekers weet ik het niet. Ik denk dat ik toch maar eens terug ga. Maar heb niet echt vertrouwen meer in dat bedrijf. Toen ik in april 2009 mijn auto ging ophalen bij dit bedrijf waren ze een paar dingen vergeten. Ik werd na een paar dagen gebeld dat ze vergeten waren om de plastic motor afdekking terug te zetten, op dat ding zat ook de vuldop van de motorolie, en na een week of wat vond ik ook nog een schroevendraaier in de motor ruimte. Maar moet wel terug want kan zo'n dure reparatie niet betalen.
Grz Marion

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Ik ben toch benieuwt Marion,

Hou ons even op de hoogte..

Gr Stefan

cube (0), 14 jaar geleden

Hallo Stefan, doe ik, maar carnaval begint hier dus zal ff duren.
Grz marion

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Haha carnaval, dan woon je ergens hier in de buurt ? Wij als gekke ( limburgse ) carnavalsvierders..

Gr Stefan

cube (0), 14 jaar geleden

In Brabant, niet zo erg als in Limburg maar toch,,
Grzz

sjn030 (0), 14 jaar geleden

probleem al opgelost?

Hans4040 (315) PRO, 14 jaar geleden

nee, het is nog carnaval....

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Lupo of stel zelf een nieuwe vraag.