auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Lupo: motor vastgelopen

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 AUD

hallo

Ik heb hier een Lupo waarvan vanmorgen de motor is vastgelopen.
De vrouw heeft doorgereden met een brandend olie lampje.
Nu is hij op de 2 en 3 drijfstang lager vast gelopen waar hij zal ongetwijveld meer schade hebben.

Nu is mijn vraag, zijn er bekende klachten bij deze motoren waardoor de oliedruk
weg kan vallen.
geen slutch in het oliefilter of caterontluchting.
aanzuigbuis in het carter is ook schoon.
verder geen gekke dingen te zien. Olie pomp nog niet los gehaald.

Ik hoor t graag
M.V.G Roy

Geplaatst door

hatebo (0)
badge

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Roy,

Als het olielampje brand dan vertelde dat iets over de oliedruk,

Of de druk was te laag, of het oliepeil was zo laag dat er amper nog wat inzat en daardoor de lamp aan ging..

Hoe dan ook, de schade is dus niet misselijk, waarschijnlijk ben je sneller en goedkoper uit met een ruilblok.

Krukas zal ook wel ingevreten zijn, de zuigers zullen ook wel een klap gekregen hebben, en laten we dan nog niet praten over de cilinders zelf en de rest van de delen..

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Hoeveel olie kwam er uit het carter toen je de carterpan eronder weghaalde ?

beste oplossing ruilmotor zoals Stefan ook zegt.

vleeuwen 0
badge

14 jaar

Ik denk wel dat de oorzaak door bevriezing komt van de carteronluchting.
Dan perst de olie olie eruit met dit als gevolg.

Benny Vee 0
badge

14 jaar

[quote=Benny Vee]Ik denk wel dat de oorzaak door bevriezing komt van de carteronluchting.
Dan perst de olie olie eruit met dit als gevolg.[/quote]
Dat denk ik eigenlijk ook,elke winter is het wel weer raak met deze blokken.

ricky 10
badge

14 jaar

heej roy, collega lol het ligt bijna 99% wel aan de bevroren carter ventilatie daar hebben deze 1.4 blokken last van bij extreme kou
vorig jaar 6 van deze motoren vervangen en dit jaar waarschijnlijk 2 stuks

je weet wel onderaan de bult

bij de dealer is dit garantie en krijgt de eigenaar gewoon een nieuwe motor

JPVW 0
badge

14 jaar

[quote=JPVW]heej roy, collega lol het ligt bijna 99% wel aan de bevroren carter ventilatie daar hebben deze 1.4 blokken last van bij extreme kou
vorig jaar 6 van deze motoren vervangen en dit jaar waarschijnlijk 2 stuks

je weet wel onderaan de bult

bij de dealer is dit garantie en krijgt de eigenaar gewoon een nieuwe motor[/quote]
Als het een auto is die geleverd is door pon en dealer onderhouden maak je een goeie kans .

Benny Vee 0
badge

14 jaar

Wij hadden laats een 6N2 polo uit 2001,zelfde motor en oorzaak,was ook 100% garantie.

ricky 10
badge

14 jaar

hallo allemaal

De auto is voor fabrieksgarantie afgewezen helaas!!!
De auto was nooit voor onderhoud bij de dealer geweest, dat was t probleem
bedankt voor het meedenken,

mvg Roy

hatebo 0
badge

14 jaar

Dan word het een duur grapje voor de klant..

Bedankt voor de feedback Roy!

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Hier ook een vastgelopen motor van een Polo 1.4 door een bevroren carteontluchting.

Onderstaande tekst op internet gevonden. Ik ben zelf nog in discussie met Pon over coulance. Ik begrijp niet dat er geen terugroepactie is geweest voor dit probleem.

Motorschade door ijsvorming: Volkswagen zegt uitgebreide hulp toe

AutoRai
29-1-2003

Motorschade door ijsvorming: Volkswagen zegt uitgebreide hulp toe

Per direct biedt Volkswagen alle klanten van wie de auto motorschade heeft opgelopen als gevolg van ijsvorming in het smeersysteem, een 100 procent coulance voor een periode van tien jaar, zonder kilometerbeperking. Bovendien betaalt de onderneming alle als gevolg van dit verschijnsel gemaakte reparatiekosten volledig terug.

De zware vorstperiodes van de laatste weken hebben tot een toenemend aantal motorschades geleid. De schades zijn een gevolg van bevroren condenswater dat de olietoevoer blokkeert. Het gaat hierbij om de 1,0- en 1,4-liter motoren van de modellen Volkswagen Lupo, Polo en Golf, vanaf modeljaar 1997 tot modeljaar 2001, alsmede om enkele modellen van de merken Seat en Skoda.

Dit probleem treedt bij extreem lage temperaturen uitsluitend op bij autos die vooral korte stukjes rijden en daarmee nooit goed op bedrijfstemperatuur komen. Wanneer de motor wel voldoende warm wordt, verdampt het condenswater en is ijsvorming in het smeersysteem uitgesloten.

Met de uitgebreide hulp reageert Volkswagen op de problemen in de afgelopen vorstperiode.

Dankzij permanente verbeteringen in de serieproductie kan dit probleem bij de huidige modellen niet meer optreden. Daarnaast biedt Volkswagen alle getroffen klanten kosteloos een voorzorgsmaatregel aan in de vorm van een verwarmde carterontluchting. Deze verhindert ijsvorming in de motor. Volkswagen zal de betreffende klanten via de bekende kanalen informeren over de beschikbaarheid van deze ombouwset. Klanten kunnen zich echter ook direct wenden tot hun Volkswagen-dealer voor een afspraak.

Polo_rider 0

14 jaar

Ik ben bezig aan een golf 1.4 16v (AHW) welke ineens extreem olie is gaan lekken. Uiteindelijk is het olielampje aangegaan en heeft de klant olie bijgevuld (geen pijlsensor). Kort daarna is het olielampje weer gaan branden en is de auto hier terecht gekomen. Na 1 liter olie bijgevuld te hebben staat het pijl weer tussen max en min, en zolang als we de auto hier hebben geen olielamp aangegaan, tevens geen hoge carterdruk. Nu lees ik hier toevallig het bevroren carterontluchtingsverhaal en ben benieuwd of dit ook geld voor deze motor. De carterontluchtingbak achterop het blok had veel condenswater, en nu we het blok schoongemaakt hebben is er geen olielekkage meer te vinden (motor heeft sinds de auto hier binnen is alleen in de (verwarmde) werkplaats gelopen).

Gr Erik

02erik02 0
badge

14 jaar

Ga er maar vanuit Erik, het condenswater in de carterontluchting zegt wel het een en ander.

paulmichiel 0
badge

14 jaar

Bedankt voor de reactie, auto is gisteren weer weggegaan en het blijkt dat de klant maximaal 7 km achter elkaar rijd, 1x in de ochtend en 1x in de middag, vandaar dat condenswater.

Groeten Erik

02erik02 0
badge

14 jaar

En toch jammer dat hij zijn onderhoud niet heeft laten uitvoeren bij de dealer,want dan had hij nu een compleet nieuwe (strip)motor gekregen.
Van de week weer raak bij ons,een Polo uit 2001 met 230000km gereden! Had bevroren carterpot en heeft geen olie gehad,blok compleet verwoest,zag er niet uit,en krijgt nu een nieuwe motor kosteloos!! Moet zeggen dat ik dat wel heel goed vind van Pon.

ricky 10
badge

14 jaar

Ik wil een ieder bedanken voor hun verhalen over de carterventilatie bij de 1.0 en 1.4 motoren van o.a. de VW Lupo. Ik ben zelf namelijk in het bezit van een Lupo 1.4 die ik bijna 2 weken geleden naar mijn VW dealer had gebracht voor een grote beurt en nog wat andere zaken o.a. adviseerde men mij iets te vervangen voor ongeveer 300 euro, wat later de carterventilatie bleek te zijn. Omdat de kosten totdan circa 700 euro bedroegen, vroeg ik of ik er voorlopig gewoon nog mee door kon rijden. Men zei dat dit wel kon, maar ik moest mijn olie wel regelmatig controleren. Drie dagen later stroomde de olie uit mijn wagen en ik moest meteen aan de carterventilatie denken, zo ook de VW garage waar ik beland was nadat ik de VW service had gebeld en men in de computer van VW had gekeken. Als dit het geval was dan kon ik ook voor de autoambulance betalen, omdat men mij geadviseerd had de carterventilatie te vervangen. Gelukkig bleek dat een slang niet goed gemonteerd was en dat daardoor de olie kon weglopen.
Ik belde volgens mijn eigen garage op en vond dat zij aansprakelijk waren voor mijn schade. Dit werd ook erkend en ze raadden me aan toch de carterventilatie te vervangen. Doordat de persoon aan de lijn vertelde dat hij even precies ging opzoeken wat het ging kosten, maar ook iets liet vallen van coulance, waar ze het in eerste instantie helemaal niet over gehad hebben, ben ik het internet afgestruind. Ik ben vervolgens op problemcar gekomen, waar bleek dat de carterventilatie bij o.a de Lupo 1.4 een probleem kon worden en dat dit volledig gecompenseerd wordt door VW. Ik heb dit vervolgens aan mijn VW dealer voorgelegd en die had het over een coulance voor een periode van 6 jaar, terwijl mijn auto 9 jaar was. Ik heb ze vervolgens naar Problemcar verwezen en toen men daar gekeken heeft was men overtuigd. Ik heb dezelfde avond nog een bos bloemen thuis gekregen en alle kosten werden betaald.

Ik vind het jammer dat mijn VW dealer niet meteen zelf gezegd heeft dat er coulance rust op de carterventilatie, ik denk dat ze dit hadden moeten weten en dan had ik het uiteraaard meteen opdracht gegeven voor vervanging en nu ben ik gaan twijfelen over hun eerlijkheid. Maar ik ben al jaren bij ze en ze hebben zoals gezegd hun excuses voor het ongemak aangeboden, zodat ik ze niet meteen wil laten vallen, ook omdat ik door de jaren heen zeer tevreden met ze ben. Maar goed vertrouwen komt te voet en gaat te paard.

Nochmaals "problemcar"en alle schrijvers aan dit forum bedankt, dit heeft mijn ogen geopend en minstens 350 euro bespaard.

robHermse 0

14 jaar

Bo,

Ook jij mag van geluk spreken, niet alleen dat ze voor de kosten opkomen maar ook omdat de motor in de soep had kunnen lopen, en dat zou zonde geweest zijn..

Helaas gaat het niet altijd even eerlijk eraan toe en met een beetje pech betaald de klant gewoon, maar die verhalen en vele andere kom je overal tegen..

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Geachte allemaal,

De klant rijd nu alweer een tijdje rond met de auto en de met tape geisoleerde nieuwe carterontluchtingspot. Vandaag de auto weer binnengehad voor een kapotte lamp en gelijk weer even naar een eventuele olielekkage gekeken. Motor nog steeds kurkdroog!!
Bedankt voor de reacties.

Groeten Erik.

02erik02 0
badge

14 jaar

ter info voor allen!

Zojuist een brief gekregen van Pon (importeur VW)
Ik krijg coulance op de aanpassing van de carter.
Wat moet je hebben:

1. Facturen van de uitgevoerde groot onderhoud- en olieservices conform fabrieksspecificaties dienen overhandigd te worden; (ALLE facturen dus)
2. Het stellen van de diagnose en het uitvoeren van de reparatie dient door een officiële Volkswagen-dealer uitgevoerd te worden;
3. Er mogen geen herstelwerkzaamheden aan het door de klant opgegeven defect uitgevoerd zijn door een partij welke niet tot de Volkswagen organisatie behoort. (m.a.w. de auto dient in originele staat aangeboden te worden)

Let op! Als hij VW onderhouden is, dan is Pon op de hoogte van alle werkzaamheden. (dat had ik namelijk blijkbaar ook, tot 2007 in iedergeval) :)

Succes!

Gr. Maarten

moartn82 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Lupo of stel zelf een nieuwe vraag.