hallo iedereen, ik zou graag leren hoe ik de mazoutpomp ietje meer debiet (dieseldruk) kan geven, welke vijs,welke richting uitdraaien ,lokatie enz...,mijn "garagist" heeft eraan gevezen toen mijn wagen was afgekeurd voor roetuitstoot,met als gevolg dat die nu trager is dan een slak (echt niet normaal) ik hoef heus geen scheurijzer,maar toch graag het normale vermogen terug krijgen. Nu heb ik moeite om aan de 120 km te halen.Daar mijn garagist nog een tijdje op verlof is zou ik graag het probleem zelf verhelpen op een deftige manier;
bedankt voor de eventuele uitleg
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Debiet is volume en geen druk.
De druk wordt bepaald door de verstuiver, hier kan je met de pomp niets aan veranderen.
Als het een Bosch pomp is, dan zit de rookstop boven de inspuitleidingen, uitdraaien geeft meer maximum in te spuiten diesel.
Doe het met maximaal 1/4 draai per keer en goed borgen met de moer!
[quote=Beunhaas]Debiet is volume en geen druk.
De druk wordt bepaald door de verstuiver, hier kan je met de pomp niets aan veranderen[/quote]
pompzijde levert 145-Mpa. aan de verstuiverzijde wordt dan door de drukgolf in de leiding maximaal 185-Mpa behaald. deze drukken zijn echter maar zeer kort aanwezig; alleen gedurende een kort moment tijdens de inspuiting.
paul,
jja
een kwart slag per keer??
of hij doet t gelijk niet meer door teveel(of te weinig diesel)
of rookt als een gek en is rijp voor t leger om een rook gordijn te leggen
als je dit goed wilt hebben zal je (minimaal)een roetmeter hebben en afregelen op de max waarde (k) van de fabriek
zal ie niet echt zuinig lopen
anders pomp er af en laten afregelen door een diesel specialist
bedankt iedereen voor de hulp,ik heb het nu opgelost door inderdaad aan die ene vijs te draaien (1/4)slag) en inderdaad nu rijd die weer als vanouds gewoon goed dus,nogmaals bedankt voor de raad
17 jaar
[quote=Beunhaas][quote=czcarbon]bedankt iedereen voor de hulp,ik heb het nu opgelost door inderdaad aan die ene vijs te draaien (1/4)slag) en inderdaad nu rijd die weer als vanouds gewoon goed dus,nogmaals bedankt voor de raad[/quote]
Iedereen?
Ik ben de ENIGE die hier gewoon het goede antwoord gaf......[/quote]
en komt ie dan ook door de roetmeting??
aan proffesional,ik bedank iedereen omdat ze allen de tijd genomen hebben om een reply te sturen,maar ik heb inderdaad jou raad opgevolgd,nogmaals bedankt
en wat die roetuitstoot betreft,de eerste maal werd die gekeurd met een lege catalyzator,de garage wist niet dat ik er zelf al terug een volle ondergestoken had en heeft aan de hand van mijn rooie kaart de probleempjes opgelost ook het terugdraaien van de mazoutpomp,nu staat die eigenlijk gewoon terug op de originele stand,en met een goeie cat. is de roetuitstoot dus ook weer gewoon normaal
mvg
17 jaar
[quote=CARS&MOTORS][quote=Beunhaas][quote=czcarbon]bedankt iedereen voor de hulp,ik heb het nu opgelost door inderdaad aan die ene vijs te draaien (1/4)slag) en inderdaad nu rijd die weer als vanouds gewoon goed dus,nogmaals bedankt voor de raad[/quote]
Iedereen?
Ik ben de ENIGE die hier gewoon het goede antwoord gaf......[/quote]
en komt ie dan ook door de roetmeting??[/quote]
De conditie van het luchtfilter bepaalt hoeveel afstelruimte er is, rookt tie iets dan draai je de rookstop toch weer wat in.
Een beetje garage doet dat gewoon even als service.
Of ga jij de pomp uitbouwen en naar een dieselspecialist brengen?
[quote=Beunhaas][quote=CARS&MOTORS][quote=Beunhaas]
Iedereen?
Ik ben de ENIGE die hier gewoon het goede antwoord gaf......[/quote]
en komt ie dan ook door de roetmeting??[/quote]
De conditie van het luchtfilter bepaalt hoeveel afstelruimte er is, rookt tie iets dan draai je de rookstop toch weer wat in.
Een beetje garage doet dat gewoon even als service.
Of ga jij de pomp uitbouwen en naar een dieselspecialist brengen?[/quote]
ach
een beetje monteur weet dat als ie gaat roeten door slijtage ook t verbruik toeneemt
het inlaat systeem ontregeld
de olie sneller vervuild
de zuiger veren vast gaan koeken
het olie verbruik stijgt
de compressie afneemt
de koude start verslechterd
het roet filter en of katalisator dicht koeken
wat is een goed advies om kosten te sparen
je doet naar mijn mening je naam eer aan
Als je
ontregeld
vervuild
verslechterd
schijfd moed je ook
stijgd
afneemd
doed
schrijven.
Dat karretje is 13 jaar oud.
Wie zegt dat ie moet roken?
Ik zeg alleen maar dat het simpel is af te stellen zelfs door een beunhaas......
Als ik achter een z.g. moderne diesel rij en men geeft gas en ik zie een fraaie roetwolk dan denk ik : dat doe ik dan beter, een door mij afgeleverde auto rookt niet.
Geen moeilijk gedoe.....
en vaak zit het roken dan niet eens in de pomp(afstelling) maar eerder in een of meerdere verstuivers die defect/versleten zijn
bij een benzine auto worden om de 15000 km de bougies a'12 vervangen
als je dan rekent is een verstuiven
r na 250000 km goedkoper
men schrikt dan omdat er een prijs vann 100 wordt geroepen
reken dan eens per km uit
en dan is die verstuiver toch echt vele euri's goedkoer
maar ieder zijn idee erover
en die mooie wolk rook is niet perse roet
anders zit echt je voorruit dicht
en niet van rook
[quote=Beunhaas]Als ik achter een z.g. moderne diesel rij en men geeft gas en ik zie een fraaie roetwolk dan denk ik : dat doe ik dan beter, een door mij afgeleverde auto rookt niet.[/quote]
als ik achter zo'n moderne diesel rij en zie zo'n roetwolk dan denk ik in eerste instantie niet aan de pomp, maar aan een regelklep van de EGR die blijft hangen wat dan ook vaak het geval is...... dat heeft niks met >dat doe ik dan beter te maken<. maar meer in het één van het ander kunnen onderscheiden.....
paul,
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar