auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Transporter: mechanische oliedruk meten.

Bouwjaar: 1985

wie kan mij vertellen wat de olie drukken moeten zijn
minimaal en maximaal
ik heb minimaal warm 0.5bar en maximaal 2 bar verhoogt.
het lager werk van hoofd en drijstanglagers zijn als nieuw.
de oliepomp tandspelling is 0.15mm max dus volgens mij goed.
de drukken heb ik gemeten op het filterhuis.
het is een turbo diesel 1.6 liter
de reden van meten is dat de turbo vernieuwd is geweest enm na
4000km de turbo de lagers er kompleet uit gelopen zijn.
dus ik zoek een reden waarom dat gebeurd is.
de drukken lijken me aan de lage kant.

Geplaatst door

dupl-u-16848-5dd1499463646+lanser (0)
badge

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

olieleiding van turbo nazien en op hoge toeren mag de oliedruk oplopen tot 4 bar

Volgende gegevens volgens VW:

2 bar bij 80 graden olietemperatuur (minstens 15 km gereden), bij 2000 rpm

spelingen pomp:

Tandflankspeling nieuw = 0.05 mm, slijtgrens 0.2 mm
Axiale speling = max 0.15 mm

Is de nieuwe turbo wel vooraf met olie gevuld voordat deze gemonteerd is. Ikzelf start altijd eerst minstens 20 seconden terwijl de steker van de stopklep losgenomen is, om er maar zeker van te zijn dat hij de eerste keer smering heeft voordat de turbo draait.

Nog iets, haal de regelzuiger eens uit de oliepomp, check de boring op vervuiling of bramen waardoor deze vast kan zitten. (oliedruk kan hierdoor incidenteel te laag zijn)

Tevens externe leiding tussen turbo en oliefiltersteun doorblazen. (kan verstoppen vlak bij de turbo door koolresten)

audia4 0
badge

19 jaar

ik heb de turbo uit gebouwd en de leidingen afgestopt vervolgens
de olie drukken gemeten op bedrijfs themperatuur.
de drukken had ik al weer gegeven in de vraag, dus te laag.
ik kan geen breuk in de aanzuigbuis vinden en de pomp montage pas vlakken waren mooi schoon(zonder een pakking????)
tandvlank speling is 0.15mm dus goed en axial 0.05 dus ook goed.
de aanzuig zeef was vervuild voor zo,n 40% met vloeibaar vast pakkings materiaal.
ik kan me alleen niet voor stellen dat dat de flo dusdanig kan beinvloeden om de olie druk zo laag te houden.
uiteraard zal ik de leiding controleren op verstopping maar het
lijkt me een goede mogelijkheid om de flo te beinvloeden naar de blower om die vroeg tijdig te laten slijten.
al vast bedamkt voor de reactie maar hebben jullie nog meer ideeen......

Druk moet je met turbo meten, nu heb je een kanaal waar zeer veel olie door gaat afgesloten..... Geeft dus een verkeerd beeld. Tevens checken of er uberhaupt wel olie uit de leiding naar de turbo komt, geef je dikke kans dat ie ergens verstopt zit, met diezelfde vloeibare pakkingrommel die helemaal niet in dit blok thuis hoort. VW heeft bij deze blokken immers overal normale pakkingen zitten......

Tevens het verhaal van de regezuiger nazien, kan vastzitten op die vloeibare pakkingrommel. Beste is hele pomp en filtersteun demonteren, alle kanalen reinigen met perslucht en de pomp en regelzuiger ook. Na het oliefilter zou het dan goed moetten zijn.

audia4 0
badge

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.