close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Golf 1998: meet inlaatdrukverschil / turbodruk te hoog

Bouwjaar: 1998

systeem is uit gelezen ik werk trouwens met VAG.COM oplabtob .VAG.COM werkt op zich wel goed maar ik moet nog wel een beetje ervaring op doen.Een Nederlandse handleiding zou wel handig zijn.De turbo druk piekt af en toe bij vol doortrekken kan je mooi zien in scoop gedeelte (grafiek).


De labtob geeft aan dat er luchtdruk verschil wordt gemeten in inlaat met als component druksensor op inlaatbuis (zwarte buis die van egr naar intercooler gaat sensor zit rechts voor op buis).Codes weet ik effe niet meer uit mijn hoofd.


Die sensor hebben we een nieuwe op gehad dat helpt niet.


De contr punten hebben we allemaal geprobeerd,probleem blijft.Wat ik nou niet helemaal begrijp is hoe komt ie nou aan drukverschil.Meet bv sensor op inlaatbuis die de labtob als kapot component geeft de bovenste waarde en waar wordt dan die andere waarde van daan gehaald(referentie waarde).Wordt die soms gemeten in de LMM en zou toch stiekem de LMM stuk zijn. Bij normaal rijden (niet boven de 80 kmh en vlot doorschakelen) gaat het vrij lang goed .Maar de fout komt er volgens mij ook in bij gas los laten (drukval / onderdruk ? )


Die LMM gaan we nog proberen maar we moeten nog effe de zelfde auto regelen om te wisselen komt goed.

Geplaatst door

dokter (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Drukverschil ziet ie door het theoretisch druk en de werkelijke druk.Als dit te groot is gaat ie in storing.Ben niet bekend met je uitleestkast(labtop) maar hij kan volgens mij het zelfde als een VAG 1551 (VW uitleeskast).



In meetblokwaarde 11 kan je de theoretische(wat ie dus moet hebben) en de werkelijke druk zien.Als dit verschil te groot is gaat ie dus in storing en gaat dan in een noodloopprogramma draaien.Contact uit en weer aan en hij is weer uit zijn noodloopprogramma.



Kijk dus hier effe naar en bekijk wat ie precies aangeeft,misschien kan je dan verder helpen.




alexander242 0
badge

21 jaar

Ik heb ongeveer hetzelfde probleem. Bij het doortrekken in 4° en 5° voel je dat de motor vanaf 2500tr/min een stuk minder vermogen heeft. Ik reeds 2 maal gehad dat de motor in noodloop ging (1200tr/min en gas geven is niet mogelijk) contact af en aan, en de motor draait weer normaal).

Bij de dealer eens de motor laten uitlezen.

storing 00527 030 voeler spruitstuktemp G72 onderbreking met plus (sporadisch)

storing 00575 017 inlaatspruitstukdruk regelverschil

storing 00777 027 sensor gaspedaalqstand G79 onaannemelijk signaal



Mijn dealer stelt voor om de turbo te reinigen of te vervangen.

LMM werd reeds vervangen.



Geeft mijn dealer gelijk? of zal hij alles vervangen tot het probleem zich niet meer steld? Met vele dure facturen tot



astrid 0

21 jaar





Dit is goeie omschijving Astrid.Dit belangrijk voor het stellen van een diagnose,zeker vanaf de computer heb je zoveel mogelijk informatie nodig als er is.



Ten eerste denk ik niet dat het aan je turbo ligt.Als je geen gas kan geven heeft NIKS te maken met je turbo ,maar puur met de gaspendaalsensor en die gaf ie ook als probleem aan.

Hij gaf meerdere storingen aan zoals ik las.De druksensor met daarin de inlaatluchttemperatuur sensor en gaspendaalsensor hebben als ik goed uit me hoofd zeg hebben deze dezelfde MASSA ( - aansluiting ).Deze massa gaat naar de ECU,misschien maakt hier af en toe geen goede verbinding met de stuurkast of de stuurkast zelf heeft een slechte massa aansluiting.Kan ook nog een interne kwestie zijn.



Volgens mij is de verdamper bij jou auto vervangen is het probleem toen ontstaan of ervoor al.De stuurkast bevind zich namelijk achter het instrumenten paneel en de massa aansluiting van de stuurkast ook als het goed is.(volkswagen sharan).

Als ik monteur was bij die dealer waar jij hem hebt gebracht zal ik dus goed de massa controlen van deze sensoren.



Misschien kan jij en dealer hier iets mee.



groeten Alexander

alexander242 0
badge

21 jaar





Bedankt voor de tip, ik zal het onderzoeken.

Het is inderdaad zo dat de verdamper van mijn Sharan vervangen werd.



Het probleem is, dat ik het probleem niet kan veroorzaken. Telkens als ik het wil simuleren doet hij het niet.

Ikzelf heb de indruk dat ie het vooral doet als ik een poos rustig gereden heb of in de file gestaan heb. (katalysator?)



Mag de katalysator van een Sharan doorgeslagen worden? Of kan dit foute meetwaarden veroorzaken?

astrid 0

21 jaar

Dat het probleem af en toe voorkomt maakt voor een garage/dealer het niet makkelijker op.Spoaradise storingen zoals ze ook wel genoemd zijn de moeilijkste problemen voor een monteur.Vaak wordt er dan op de gok iets vervangen met de hoop dat het probleem wegblijf.



Dat je katalysator verstopt zit geloof ik niet.Je zal continu vermogen problemen moeten hebben en dat is niet het geval,dus kan je dit wel uitsluiten.



Het is denk ik echt een elektronisch probleem.Als je al je gegevens van je auto wil mailen Type/bouwjaar/motorcode(staat in het onderhoudsboekje,denk zelf motorcode AFN).Wil ik wel op schema kijken en aanvinken waar de dealer moet meten.Miscchien stellen ze dat niet zo prijs,maar ik geloof echt dat het hier in zit.



alexander242 0
badge

21 jaar

Had laatst op t werk ook zo'n storing aan een 1.9 tdi van 96.

Gaf ook als foutcode regeldrukverschil.

Na het meten van de turbodruk bleek dat hij constand zakte van 1 bar naar 0.3 bar.

Op dat moment verloor je ook vermogen.

Daarna druk gemeten op de wastegate en bleek dat die aangestuurd werd.

Kon dus nog de computer en het regelventiel zijn.

Na uitwisselen van het regelventiel was de storing opgelost.

Heb t regelventiel natuurlijk doorgemeten en was niks aan te merken.(29 ohmse weerstand)

Ook het aansturen met de testkast werkte naar behoren.

Ding uitmekaar gehaald en leek versleten te zijn.

Met de nieuwe regelklep gereden en was de turbodruk constand +- 0.7 bar.

Misschien dat hier een verband in zit weet namelijk niet hoe het geregeld is op benzine motoren.

Tom Schottman 0
badge

21 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.