Ik heb een vraag over de merktekens op het vliegwiel van een Golf 1.8 ADZ (waarschijnlijk gelijk aan ABS blok). Ik heb vorig jaar de distributieriem vervangen, maar begin nu sterk te twijfelen of ik dat wel goed heb gedaan. Ik kon toen maar 1 markering op het vliegwiel vinden (streepje), en heb dat als BDP gebruikt; ging er van uit dat dat goed was, omdat eea voor de vervanging ook zo was afgesteld (vorige riemvervanging door VW garage). Ontsteking heb ik afgesteld door te vervroegen tot het toerental steeg, en toen een tikje terug. Motor loopt goed, maar verbruik is wisselend, en de laatste tijd aan de hoge kant. Nu herinner ik me dat ik na de eerste riemwissel door de VW garage ook na 2 maanden terug ben geweest, wegens hoog verbruik. Ze konden toen niets vinden.
Vandaag heb ik de afstelling van de riem gecontroleerd: nokkenasriemwiel OT markering gelijk met streepje op kunststof kap, rotor wijst naar markering, en vliegwiel staat op het streepje; allemaal nog net zo zoals ik het had gemonteerd. Na wat google-en denk ik dat het streepje niet BDP is, maar de 6gr ontstekingsmarkering; de BDP markering zou een klein putje kunnen zijn. Na heel goed te kijken heb ik inderdaad een putje gevonden, net voor de rechter "tand" (zie rechtse foto).
[url=http://imageshack.us][img]http://img71.imageshack.us/img71/2926/me...[/img][/url]
Kan iemand bevestigen of het streepje (nu moeilijk te zien door de witte verf) de ontstekingkerf is, en het puntje inderdaad het BDP? In dat geval staat de boel 6 graden verkeerd, au...
Bedankt voor de hulp!
Marcel
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
streepje is de juiste methode die riem ligt goed !! je kan wel controleren als je de krukaspoulie(kan er maar op een manier op) erop zet met de distriubite kappen eraf natuurlijk moet je kijken of je in die poulie een kerfje ziet die moet gelijk staan met het hulpastandwiel en dan kijk je aan de bak zijde of die op zen streepje staat dan weet je het toch grt
[quote=ERwin_jah]streepje is de juiste methode die riem ligt goed !! je kan wel controleren als je de krukaspoulie(kan er maar op een manier op) erop zet met de distriubite kappen eraf natuurlijk moet je kijken of je in die poulie een kerfje ziet die moet gelijk staan met het hulpastandwiel en dan kijk je aan de bak zijde of die op zen streepje staat dan weet je het toch grt[/quote]
De methode om markeringen van krukaspoelie en tussenriemwiel (van verdeler) gelijk te houden heb ik ook gedaan, zo staat het ook in mijn vraagbaak. Maar wat is dan het puntje op het vliegwiel, ik kom op internet toch veel stukjes tegen waarin het puntje het BDP wordt genoemd. En als het streepje toch het BDP is, welk punt moet ik dan gebruiken als 6gr voor BDP?
die 6 graden voor BDP hoeft geen merkteken te hebben. Ontstekingsstroboscooplamp terugdraaien naar 6 graden voorontsteking, en je BDP teken is het ontstekingspunt.... (kan met de goedkope typen niet, heb je dus niets aan voor deze wagen!!)
streep is bdp = merktekens distributie in lijn
Jouw probleem is dat de ontsteking niet goed staat, dat red je niet zo ffe met de hand van terugdraaien en dan loopt ie goed methode.
Zou hem zeker laten goedzetten. Daarna pas oordelen of de motor teveel gebruikt. (1:10 is vrij normaal bij deze motoren; 1:12 kan, op lange stukken, niet harder dan 120 en constante snelheid)
[quote=audia4]die 6 graden voor BDP hoeft geen merkteken te hebben. Ontstekingsstroboscooplamp terugdraaien naar 6 graden voorontsteking, en je BDP teken is het ontstekingspunt.... (kan met de goedkope typen niet, heb je dus niets aan voor deze wagen!!)[/quote]
Mijn stroboscoop heeft inderdaad geen vervroegingsinstelling. Wat ik nog zou kunnen doen (maar weet niet of dat nauwkeurig genoeg is): merkteken maken op het nokkenasriemwiel, niet op 6 maar op 3 gr BDP omdat de krukas 2x zo snel rondgaat als de nokkenas.
[quote=audia4]streep is bdp = merktekens distributie in lijn[/quote]
Ok, dan staat de distributie nu goed. Het puntje heeft dus geen betekenis?
[quote=maars]Mijn stroboscoop heeft inderdaad geen vervroegingsinstelling. Wat ik nog zou kunnen doen (maar weet niet of dat nauwkeurig genoeg is): merkteken maken op het nokkenasriemwiel, niet op 6 maar op 3 gr BDP omdat de krukas 2x zo snel rondgaat als de nokkenas.[/quote]
Heb inmiddels de ontsteking afgesteld via het nokkenasriemwiel: afgesteld op 3/4 tandbreedte = 3gr. Motor loopt hoorbaar en voelbaar anders, trekt soepeler op. Ontsteking bleek zo'n beetje op BDP te staan (geen voorontsteking).
Verbruik lijkt echter nog niet beter te zijn geworden. Ik heb ook geen idee meer waar ik nog zou moeten zoeken. Tot nu toe gecontroleerd en uitgesloten:
- geen fouten in computer
- 4 gas test in orde bij laatste APK vorige maand (twijfel wel aan de test, CO was lang 0.5, en liep opeens snel terug naar 0.0; blok was al warm)
- slang rembekrachtiger
- temperatuursensor koelwater
- rubber flens monopoint unit
- aanlopende remmen/wielen
- bestuurder zonder petje ;-)
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar