auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Golf: Moeilijk starten bij warme motor

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel

Onze golf tdi 110 pk met 60000 km bj 1998 start de laatste tijd moeilijk bij warme motor.Hij trekt normaal en start koud of bij vrieskou normaal. Iemand vermoeden of ervaring wat er aan de hand is of hoe ik de diagnose kan stellen.Wagen nieuw gekocht, km stand zeker juist.
Ik heb geen uitleesapparaat, wel universeelmeter.
Alvast bedaankt voor de tips

Geplaatst door

Roland10244 (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Kilometerstand is wel onwerkelijk maar je moet de startmotor vervangen omdat het starttoerental te laag is.
Als je bij de dealer een ruil haalt krijg je de verbeterde uitvoering.
Hier is ook een test voor.
Motor heet en dan koelvloeistoftemperatuurvoeler lostrekken.
Als de motor dan wel direct aanslaat is het de startmotor.
Betreft alleen de eerste golf's 4 , bora en beetle

Benny1078 0
badge

18 jaar

Heb me wellicht niet goed uitgedrukt.
Startmotor trekt de motor zeer goed rond ook bij warme motor , maar motor slaat slechts aan na even doorstarten.
Km stand is zeker correct.
Zelf denk ik aan één of ander fout met motomanagement???? of een sensor???
Lucht in de brandstof lijkt mij onwaarschijnlijk gezien na pakweg 14 dagen stilstand de wagen met koude moto perfect start.
Iemand enig vermoeden?

Roland10244 0

18 jaar

Begrijp je maar al tegoed.
Heb je al geprobeerd met losgatrokken sensor.
Toch eerst even doen.
Hoor graag of het helpt

Benny1078 0
badge

18 jaar

benny

wat heeft de startmotor te maken met het lostrekken van een sensor ????

hij blijft gewoon hetzelfde draaien hoor,alleen ga je de computer hiermee foppen,en als roland een stekker lostrekt dan slaat hij dat ook op als fout..en dan spuit hij bv meer of minder benzine in.

zou hem eens even laten uitlezen,dan is je probleem waarschijnlijk al snel gevonden.

Stefan

stefan84 0

18 jaar

Natuurlijk zou ik hem ook eerst uitlezen want ik werk bij een vw dealer maar uit ervaring denk ik dat roland een bekend probleem heeft en als hij uitprobeerd wat is zei dan heeft hij misschien direct de oorzaak zonder nog maar verder kosten te maken.
Als je de sensor lostrekt boots je koude motor na dus wordt het inspuitbegin ook iets aangepast.
Dan pakt de motor ook beter aan zelfs met een lager starttoerental.
Nieuwe startmotor heeft dus ook een hoger starttoerental.
Hoop dat ik zo een beetje duidelijk ben want we hebben er zo al tig klanten mee geholpen.

Benny1078 0
badge

18 jaar

Deze morgen even geexperimenteerden volgende bevindingen:
-Slaat duidelijk beter aan bij wrme motor en losgenomen koelwatertemperauursensor (nagnoeg even goed als met koude motor)
-Weerstand van de temperatuursensor bij warme motor gemeten tussen pen 1 en 3 bedraagd 600 ohm , is dit correct?
Accu is nog origineel, alle cellen met zuurweger gecontroleerd, staan allemaal op de grens tussen matig en goed.
-Bij starten met warme motor met tweede accu in parallel en sensor niet losgehaald slaat de motor ook vlot aan.
Conclusie, wat verandert er bij warme motor?
-waarde van temp sensor en fuel sensor welke de electronica aansturen en brandstofhoeveelheid en inspuitmoment bepalen.
-Capaciteit van opgewarmde en vers geladen accu neemt eerder toe, zou dus vlotter moeten aanslaan, maar is niet het geval

Vervangen van de accu of misschien ook de startmotor zal een onmiddelijke verbetering geven (twijfel ik niet aan), maar ik heb er het moeilijk mee om aan te nemen dat dit de echte oorzaak is
Weet er iemand toevallig de weerstandswaarden van de temp sensor bij koude en warme motor?
Ben genijgd te denken dat inspuitmoment er iets met het probleem te maken heeft??
Ik heb evenwel niet de minste proffesionele ervaring
Graag reactie

Roland10244 0

18 jaar

Deze namiddag nog even de weerstand van de koelwatertemp sensor gemeten bij ongeveer 20 graden. Tussen pen 1 en 3 weerstand 2200 ohm. Weet iemand of dit juiste waarden zijn?
Is laten uitlezen een dure zaak? Ben nog nooit met mijn wagens naar garage geweest voor onderhoud, maar heb al veel verhalen gehoord over grote rekeningen

Roland10244 0

18 jaar

Hoe raar het ook klikt heeft Benny gelijk betreft starttoerental.Probeer maar eens een startkoffer(als je er aan kan komen) te gebruiken bij een warme motor,als ie dan sneller aanslaat heeft het toch hier mee te maken.

Betreft die weerstandwaarde zit het wel goed.

Pomptimming kijk ik ook altijd ff na en zet soms dan wat vroeger.

alexander242 0
badge

18 jaar

Wat is het verschil tussen de nieuwe starter en de huidige?
Heeft die meer vermogen?
Zit er een tand meer op de bendix?
Ik neem aan dat de bedoeling van de nieuwe starter is dat hij de motor iets sneller rondtrekt

Roland10244 0

18 jaar

Startproblemen bij een diesel heb ik nog nooit opgelost met een andere startmotor,maar vaak een nieuwe accu was genoeg om het op te lossen in combinatie met een pomptimming afstelling.

Maar over die startmotor heb ik al meerdere malen gehoord en lijkt me dan ook geen toeval.

alexander242 0
badge

18 jaar

Als een startmotor snel genoeg draait bij koude motor, dan toch zeker ook bij warme motor??????

Is het probleem al opgelost ????????

Benny1078 0
badge

18 jaar

Batterij vervangen en probleem opgelost. Met de nieuwe accu draait de startmotor niet hoorbaar sneller.
Klemspanning op de accu tijdens het starten bedraagt bij de oude batterij 8V en bij de nieuwe accu 10,2V.
Heb geopteerd voor vervangen van Batterij omdat deze 6 jaar oud was en dus zeker geen jaren meer meekan.

Roland10244 0

18 jaar

Nou gelukkig maar want die goedkoper als een nieuwe starter.
Hopen dat je het daarmee opgelost hebt.

Benny1078 0
badge

18 jaar

Heb ook de batterijspanning gemeten bij starten met koude motor, deze bedroeg 7,5V en dan slaat de motor direct aan.Ik snap het niet, maar het probleem is opgelost met nieuwe batterij.
Er is dus duidelijk een kritische relatie tussen accuspanning, startmotor en de electronica (temp sensor)
Dank aan degenen die hielpen meedenken.

Roland10244 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.