Volkswagen Polo: Motor (Diesel) slaat niet aan

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 D 47KW type AEF

Soms slaat de auto niet aan. Op contact, voorgloeilampje gaat branden, na gloeiperiode moet dit uitgaan maar blijft het knipperen. Dit probleem doet zich soms voor. bv 50 keer geen probleem, dan doet het probleem zich voor en kan ik veel pogingen doen maar auto slaat niet aan. Ga je het de volgende dag proberen dan is de kans groot dat de auto start. Ook heb ik 2x meegemaakt dat de auto normaal start en aanslaat maar dat de toerenteller niet werkt, en het lampje van de koelvloeistoftemp blijft knipperen. Ik heb een sterk vermoeden dat het een probleem is van een relais wat soms blijft hangen of dat het gloeirelais het probleem veroorzaakt. Helaas ben ik niet in het bezit van een schema zodat ik ook geen metingen en/of controle's kan uitvoeren.

emakker

Geplaatst door emakker (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Polo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

cor van jaarsveld (0) PRO, 11 jaar geleden

Ik heb het sterke vermoeden dat alles niet dezelfde oorzaak heeft.. Of de stekkerverbinding van de kabelboom naar de motor moet gebrekkig zijn....

Het knipperen duidt op een storing, lees het instructie boekje er eens op door.

Als je niets aan de bedrading kunt vinden?? Ook niet een plaats waar deze door langdurig schuren is doorgesleten en er daardoor soms interferentie is , Kun je om te beginnen een draad met een klein lampje eraan aan 1 kant aansluiten op een gloeibougie en de ander op de massa. Laat het lampje aan de achterkant uit ge motorkap steken, iedere keer als je gloeit gaat het lampje branden.. en als de motor niet aanslaat????? ook nog of niet..

emakker (0), 11 jaar geleden

Inderdaad denk ik dat het 2 afzonderlijke klachten betreft. Maar mijn grootste probleem is op dit moment het aanslaan. Denk dat ik maar een extern controlelampje aansluit op de gloeibougíe's wat in de auto zichtbaar is. Graag heb ik wat info mbt electrisch schema en de plaats van het gloeirelais met eventueel het aansturingsrelais (indien aanwezig?)

cor van jaarsveld (0) PRO, 11 jaar geleden

Ik heb geen schema, maar wel wat algemene info... Het is een tijdrelais.. de tijd wordt deels bepaald door de buitentemperatuur. tijdens het starten wordt de tijdschakelaar overbrugd en werkt de relais rechtstreeks.. Soms is het een dubbelrelais.

De dikke aansluitingen zijn + voor de gloeibougies en voeding gloeibougies, De andere zijn + na contact, startmotor, massa (was vroeger rechtstreeks via de bevestiging ervan) Tegenwoordig zal de relais wel met de ECU verbonden zijn. De regeling vind dan daarin plaats..

Ik heb ook meegemaakt dat er meerdere relais geplaatst zijn. Dus een aparte voor de grote stroom.

Vergeet niet de klepspeling!!!!

maarten4874 (0) PRO, 11 jaar geleden

zekering F3 (50amp) is voor gloeiers. Relais wordt geschakeld door instrumentenregelmodule. zekering F10 (15amp)geeft ook voeding aan relais.
relais zit achter dashbord nr 13. Helemaal links bovenin,daarboven nog zekering F25 voor gloeiers.

bart1976 (0), 11 jaar geleden

Hallo,
Ik heb eenzelfde auto. iets andere motorcode, maar dat moet niet veel uitmaken.
Om te beginnen is het handig om de auto eens uit te lezen met een VAG-interface. Misschien dat je iemand kent die zoiets heeft. Anders naar de garage. Geen idee wat dat kost. Eventueel kun je kontakt opnemen met mij.
Ik weet niet hoe je dat kunt doen hier. Ik wil je auto wel uitlezen. Ik woon in Venlo.
Na het uitlezen krijg je mogelijk een aantal foutcodes die aaangeven waar de fout ongeveer zit.

Echter:
Ik heb zelf meegemaakt dat een kortsluiting in een kabelboom die af en toe vonkte de boordcomputer in de war bracht. Deze kortsluiting op het remlicht notabene resulteerde in foutcodes die betrekking hadden op de brandstofpomp en andere motor-sensors. Let dus op met vlugge conclusies trekken aan de hand van de codes die je uitleest.

Verder:
Ik heb ook een keer relais 109 defect gehad. Internet staat er vol mee. Dit relais is blijkbaar erg zwaar belast, en een slecht relais wordt echt heet, resulteert in aflsaan van de motor en de gekste dingen onderweg.
Zit dat ding er al meer dan 6 jaar in--> gewoon vervangen.

Verder:
Aan de bestuurderszijde onder de motorkap bij de ruitenwisser zit de boordcompunter ingebouwd.
Het water dat over de vooruit loopt bij regen valt recht op de stekkers van de boordcomputer.
Een werkelijk K** design. De stekkers zijn wel waterdicht, maar als je goed zoekt op internet vind je een van de grootste redenen van een defecte boordcomputer water is dat in de unit is gekomen.
Als dat gebeurt..... Boordcomputer kost ongeveer 800-1000 euro.
Tip: boordcomputer een keer uitbouwen. Dit is een klus met de grote K....
De stekkers moeten op een speciale manier worden losgenomen, en de drijfstang van de ruitenwisser zit gruwelijk in de weg. Tip2: deze drijfstang bevat een koppeling met een bal in een kom. Trek deze niet los!!.....
Probeer de stekkers los te nemen en de motor management unit uit de slee te trekken.
Hierna deze unit een dag op een hete vervarming leggen om eventueel vocht eruit te stoken.
Maak het compartiment waar deze unit zat goed schoon, en haal bladerresten ed weg. Blader-resten worden zuur, en zorgen voor roest (en kabelrot..).
Na afloop unit weer inbouwen, en een plastic zak over de unit plakken, zodanig dat er geen water meer op deze unit kan lopen.

Verder heb je nog de achterklep van de auto.
Deze bevat 2 rubbers waarin zich kabels bevinden.
Deze kabels gaan door ouderdom en beweging doorbreken, en dan krijg je allerlei sluitingen.
Hierdoor vliegen er afe toe zekeringen uit. Deze sluitingen zijn af en toe, en zorgen ook voor "vreemde" foutcodes indien je de auto uitleest.
Ik zou deze rubbers een keer loshalen, en de kabels inspecteren. Dit is een gruwelijk karwei als je het goed wilt doen. Je krijgt de kabels er wel uit, maar het terugplaatsen van de kabels is weer K. Verder loopt je interieur de nodige beschadiging op omdat je kappen los moet trekken. Er breekt veel af, en het wordt nooit meer zo mooi als het was.

Kort samengevat:
1]
relais 109 vervangen (lees internet)
2]
Motor management unit droogstoken (als je hem niet los durf te nemen dan gewoon een fohn bij de MMU leggen, en een uur of 6 laten stoken , vergeet ook de plastic zak niet).
3]
auto uitlezen met pc en VAG programma.

Succes.

emakker (0), 11 jaar geleden

Probleem is inmiddels verholpen.

Na veel zoekwerk, testen, en info bij diverse specialisten lijkt het probleem opgelost te zijn.

-Als eerste heb ik een tijdelijk test/controlelampje rechtstreeks vanaf de gloeibougie's naar de binnenkant van de auto gebracht om zeker te zijn of de gloeibougie's wel of geen stroom kregen.

-In eerdere berichten had ik sterke twijfel of het gloeirelais wel goed functioneerde. (in mijn geval ging het om relais 104 rechtsonder op zekeringkast/relaishouder)
Nadat de auto was voorgegloeit en het testlampje bleeft branden heb ik na ca 2 minuten het relais verwijderd.
Aangezien de leveranciers op dat moment geen relais op voorraad hadden ben ik naar het autodemontagebedrijf (sloop) gereden en heb daar een 2e hand relais gekocht. Tijdens deze rit begon het voorgloeilampje te branden terwijl het relais NIET geplaatst was, wat voor mij dus duidelijk een aanwijzing was dat het relais 104 NIET de boosdoener kon zijn. Ik heb toch het andere 2e hands relais geplaatst.

-Na verder speurwerk blijkt dat het gloeirelais 104 aangestuurd wordt door de ECU die via verschillende sensoren wordt aangestuurd. Inmiddels heb ik via kennissen begrepen dat de temperatuursensor ook van invloed kan zijn, en dat dit wel vaker voorkomt. Na het plaatsen van een nieuwe temperatuursensor (met 4 aansluitingen) aan zijkant/boven in de radiateur is dit waarschijnlijk de oorzaak geweest.

-De auto heeft inmiddels 3 weken probleemloos gereden waardoor het probleem (naar verwachting) verholpen is.

Bedankt voor de gegeven tips.
[url=http://postimage.org/image/aldb06vv3/][img]http://s11.postimage.org/aldb06vv3/IMG_4...[/img][/url]

samsam2001 (0), 10 jaar geleden

Bedankt mooi verhaal met veel details.
grrr.sander

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.