close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Golf III : Motor Golf 3 gooit koelwater uit tankje

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 8v

Hallo,

In mijn zoons Golf is een andere motor gekomen. Omdat er problemen met koeling waren werd aan een lekke koppakking gedacht. Kachel werd niet warm
motor verloor koelvloeistof.
Nu, na het plaatsen van van een andere motor word de kachel nog steeds niet warm, de onderste koelslang blijft koud, de bovenste heet ,geen circulatie en
het expansie tankje stroomt steeds over.
Er is een andere waterpomp geplaatst en de thermostaat verwijderd zodat deze geen belemmering geeft. De radiateur met een waterslang doorgespoeld en ook het motorblok is vanaf het expansietank door gespoeld. Er lijkt geen verstopping in het systeem te zitten. Als de temp meter 95C aangeeft slaat de koelfan
keurig aan.
Wie helpt ons verder.

Geplaatst door

peters.henk (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Het niet of onvoldoende circuleren kan komen door lucht in het koelsysteem.. Ook kan die lucht ervoor zorgen dat het expansie vat gaat overstromen.

Als je er zeker van bent dat het systeem voor 100% ontlucht is geweest?? kun je het voorgaande als kennisgeving aannemen..

Dan zijn er een paar andere mogelijk heden welke de oorzaak van het overstromen zijn.. De overdruk klep in de vuldop lekt, zodat het systeem geen overdruk kan opbouwen en dan gaat de koelvloeistof bij 100 graden koken.. de stoom doet daarna hetzelfde als in het voorgaande verhaal.

(Als je met je mond van binnen naar buiten op de dop blaast mag deze geen lucht doorlaten)

ook kan het zijn dat bv de cilinderkoppakking lekt?? en dat er daardoor cilindergassen in het koelsysteem komen?? met weer het zelfde gevolg...

Dat de kachel nog steeds niet warm wordt komt door verstopping van de kachel radiateur... Deze kun je als volgt controleren en doorspoelen.. Maak de beide slangen van de kachel aan de motorzijde los.. Spuit nu met de tuinslang in de kachelslang. Het water moet volop door de radiateur stromen.. Doe het zelfde ook vanaf de andere kant.. Blijf hiermee bezig tot het water schoon is... De radiateur controleer je als volgt.. Maak beide waterslangen los aan de radiateur kant. Houd met een hand het onderste gat dicht. en vul via het bovenste gat de radiateur met water. Als je je hand los laat moet de radiateur ineens leeglopen (leegvallen) Je mag zeker geen klokgeluid horen.. Door steeds van weerskanten de radiateur met de tuinslang te spoelen raak je hopelijk het vuil voldoende kwijt.

De thermostaat kun je als volgt controleren.. Plaats deze bv in een waterkoker.. vlak voordat het water erin gaat koken moet je de klep van de thermostaat zien bewegen,

Ik ben geen voorstander van het rijden zonder thermostaat (dit lost niets op)

Als de koelvloeistof vies is? (roestig) spoel dan ook het motorblok met water door.. (anders liever geen water erin.)

Zoveel mogelijk water weg laten lopen, slangen monteren en vullen met koelvloeistof (extra laag vriespunt om de restjes water te compenseren.. Ontluchten door de op de hoge plaatsen de lucht er uit te laten en daarna met 2 handen pompende bewegingen maken door de onderste waterslang in te knijpen en steeds weer los te laten...

Beste Cor,
Begrijp ik het goed dat jij tijdens het ontluchten de dop op het expansie tankje hebt? Het water wat uit de motor loopt is schoon van kleur. De rest ga ik morgen proberen.

peters.henk 0

12 jaar

Weet je nog dat we vroeger op school sommetjes moesten maken met een U buis?? Communiserende vaten!!! Echter als je een buis afsloot en dan extra vloeistof in de ander goot kreeg je niveau verschil.. Dan lieten ze ze ons uitrekenen welke druk er op de andere buis stond, of als de druk gegeven was het niveau verschil.

Ook in het koelsysteem heb je te maken met de zelfde natuurkundige wetten. Als de bovenzijde open is heb je communiserende vaten.. en het niveau wil overal gelijk gaan staan. Dus als het expansievat het hoogste punt is kan de zaak meestal vrij eenvoudig ontlucht worden. Echter, soms zie je slangen in een vertikale boog lopen. De lucht boven in die boog wordt enigsinds samengedrukt. maar zal niet verdwijnen. Als die slang naar beneden gebogen wordt zal de lucht er links of rechts uit verdwijnen.. De VW is meestal vrij eenvoudig te ontluchten.. Maar wij kantelelden de complete auto soms een stuk naar rechts en links om de lucht de kans te geven uiteindelijk in het expansie vat te komen. De kachelradiateur ontluchten wij door de auto met zij achterwielen op de brug te zetten en deze dan een stuk omhoog te zetten... Toen later de motor voorin ipv achterin geplaatst werd deden we hetzelfde met de voorwielen.. Door de pompende beweging te maken met de waterslang breng je ook het koelwater in beweging... In het expansievat kon je de luchtbellen goed zien komen... Als er druk op het systeem staat worden de luchtbellen kleiner van volume en zijn ze eenvoudiger te verplaatsen..

Vooral de roest en ketelsteen verzamelt zich onderin.. Daarom moet de onderste slang van de radiateur los gemaakt worden tijdens het reinigen...

Hallo Cor,

Sorry voor mijn late reaktie. Ik heb eerst alles gecontroleerd zoals jij aangaf. Het systeem was vrij van vuil en verstoppingen. Wel zat er een gigantische
luchtbel in de kachel. Toen deze opgelost was , eerst kachel vol laten lopen met koelvloeistof. Slangen gemonteerd en systeem verder gevuld. Auto gestart
en het probleem was verholpen. Kachel wordt nu weer warm en koelvloeistof blijft keurig op pijl.
Bedankt voor je hulp.

Met vriendelijke groet,

Henk Peters

peters.henk 0

12 jaar

Ik heb alle tijd Henk,,,? mijn eerste zinnetje was raak. . Men vergeet vaak dat gas heel eenvudig kan uitzetten.. Lucht is ook gas. Vloeistof zet ook uit maar veeeeeeeeel minder...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.