Hallo,
onze Golf variant TDI 66 kW heeft al een paar maanden kuren. De motor valt af en toe spontaan uit tijdens het rijden, meestal is dat per rit maar 1 keer, en binnen de eerste paar kilometer. Ik zie dan eerst het oliedruklampje aangaan. Soms zie ik daarna even het voorgloeilampje oplichten en springt de motor weer aan voordat hij helemaal stilstaat. Meestal moet ik echter stoppen langs de kant en een paar keer proberen te starten. Zolang het voorgloeilampje niet wil branden heeft starten ook geen zin. Soms hoor ik bij de startpogingen een trilgeluid uit het dashboard. Als het voorgloeilampje na een paar keer heen en weer schakelen met de sleutel plotseling wel wil branden springt de motor daarna probleemloos aan en vertoont de rest van de rit geen kuren meer. Maar als de motor even is uitgezet kan hij bij de vervolgrit weer opnieuw uitvallen. Bij een warme motor komt het probleem meestal sneller dan bij een koude motor.
????????????????????????????????
Het elektrische contactblokje en de brandstofafsluitklep zijn al vervangen. Beide contactsleutels geven dezelfde problemen. De computer is bij de garage uitgelezen en geeft geen foutmeldingen. Wat kan er verder nog de oorzaak zijn? Heeft iemand een gouden tip voordat het een keer op een levensgevaarlijke plek gebeurt?
Freek
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
freek
onder de zwartekap bij het voeteneind stuurkant daar vind je een relair (109 staat er op). deze gaan bij bosjes stuk, en is hoogst waarschijnlijk het probleem.
paul,
Klopt helemaal Paul, het bekende relais109. Deze geeft inderdaad geen foutcode aan. De meeste, vooral vw dealers, zouden dit toch moeten weten.
Beste Paul,
bedankt voor je tip. Ben vanochtend meteen op relais-jacht gegaan. Tot dat moment: twee keer stilstaan op drie ritjes. Sindsdien, na een diepteinvestering van welgeteld 13 euro: NUL keer haperen op vier ritjes !! Mischien is het nog te vroeg voor een definitieve hoerastemming, maar het lijkt erop dat je helemaal gelijk had. Bedankt !!
Wat doet overigens een relais 109? Is dat voor de brandstofklep? Begrijp je waarom de motor meestal in halfwarme toestand stilviel? en per rit maar 1 keer? Of zijn Golf's wegen ondoorgrondelijk?
Freek
17 jaar
freek
relair 109 verzorgt de spanning aan de ECU (De computer) op het moment dat het relair warm/heet wordt ontstaat er een slecht contact in de soldering. indien dat gebeurt wordt de ECU niet meer van spanning voorzien, wat betekent dat de motor op ieder moment uitvalt, wat in jou geval dus ook gebeurde.... en zo is het balletje weer rond.
groet
paul,
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar