Ik hoop dat iemand mij kan helpen met mijn probleem. De motor van mijn VW Touran loopt soms onregelmatig. De motor trilt dan ook. Bij een koude motor lijkt het net of mijn uitlaat achter lek is. Na een 10-tal seconden gaat er volgens mij een klep dicht en wordt het geluid anders. De motor blijft hierna onregelmatig lopen. Ik kreeg vorige week een storingslampje op het dashbord. Dit was een brandend katalysator lampje. Ik heb de storingscode uitgelezen en dit is P2279 Intake air system leak. We hebben onder de motorkap dingen met de lucht inlaat gecontroleerd. Hier niets kunnen vinden. Wanneer ik de code reset kan ik soms weer een tijdje rijden voor dat de storing weer komt. Ik merk niets aan de motor qua kracht verlies. Soms meteen na een paar minuten. Zou het iets met de lambda sonde kunnen zijn. Er zitten er volgens mij 2 op. Mijn broer heeft een uitlees apparaat, maar kan ik hier de werking van de lambda sonde ook mee bekijken?
Ik hoop dat jullie tips hebben om verder te zoeken.
Gr, maurice
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heb je de oliecarterontluchting ook nagekeken? Het rubber in de behuizing wil wel eens vuil zijn en openstaan. Is een behuizing met een slang vast aan luchtinlaat spruitstuk.
Dirkjan,
Bedankt voor je reactie. Ik zal morgen een samen met mijn broer proberen te kijken. Ik moet eerlijk zeggen dat mijn broer de automonteur is en ik vooral hem meehelp. Ik laat weten hoe de behuizing er uit ziet.
Ik heb vandaag de melding weer gereset en diverse kilometers kunnen rijden zonder melding. Ik vindt wel dat de motor dan ook soms niet mooi loopt. Wanneer ik optrek vanaf een verkeerslicht en gas geef zit er soms dus ook een trilling bij het optrekken. Het lijkt net of de motor zijn kracht dan niet over kan brengen naar de wielen.
[quote=deboerdirkjan]Heb je de oliecarterontluchting ook nagekeken? Het rubber in de behuizing wil wel eens vuil zijn en openstaan. Is een behuizing met een slang vast aan luchtinlaat spruitstuk.[/quote]
10 jaar
Als je bij stationair, de motor een soort van fluittoon hoord maken, dan wil de carterontluchting wel eens openstaan. (draai anders de olievuldop er eens af, en hoor dan of motor anders loopt) Meestal maakt ie dan ook een hoge toon, als olievuldop eraf is, en weet je dat ontluchting lekt. Ook de oliepeilstok moet goed erin zitten....
Daarnaast kan deze PCV (carter ventilatie)-klep wel eens niet goed functioneren, deze voerd gassen uit carter terug naar inlaatspruitstuk. Deze regelt druk in carter en het vacuum in de luchtinlaat. Even rubber uit de behuizing halen, en schoonmaken , kan je broer wel , niet al te moeilijk ha.
10 jaar
Volgens mij is het probleem opgelost. We hebben zaterdag eind van de middag de motor nog eens goed bekeken en beluisterd. Er kwam een lichte fluittoon bij de motor vandaan. Deze hadden we eerder niet gehoord (waarschijnlijk omdat de radio in de garage aan stond). We konden deze fluittoon niet thuis brengen. Tevens de olievuldop los gedraaid. Hier hadden we geen onderdruk en de motor begon niet anders te lopen. Afgesproken om de maandag avond het carter gedeelte los te maken en te controleren. Bij het demonteren viel mij ineens een slangetje op wat ik niet los had getrokken maar er wel hing. Na eens goed controleren bleek het slangetje van de carterontluchting te zijn. Op het plaatje nr4. Deze zat niet aangesloten op het spruitstukje. Je kan het ook bijna niet zien. Alles weer teruggebouwd de storingen er uit gehaald en de motor gestart. En wat denk je. De motor loopt netjes rond de 700 toeren. Een eind rond gereden, ff gestopt maar toeren vallen netjes terug. De motor loopt veel rustiger. Volgens mij zijn de waarden van de beide lambda sondes ook veel rustiger. Bij het onregelmatige toerental bleven ze regelen.
Dirkjan, bedankt voor je reacties. Ze hebben me de goede richting heen geduwd. Super. Probleem opgelost.
10 jaar
Ik heb dit nl. ook eens meegemaakt, dat carterontluchting lekte.... Toen dacht ik eerst, dat oliefilter wel eens verstopt kon zijn! Zo'n rare toon er uit de motor kwam, toen ik olievuldop losmaakte (die toon is echt zoiets als een trein die maakt als ie toetert, maar dan minder luid, haha, schrik je van en draai je snel oliedop er weer op, haha) .
Toen heb ik oliecarterontluchting gereinigd, en was het over, gelukkig wel... Nou, eindgoed algoed, prachtig dat je het lek gevonden hebt. Maar goed dat ik langskwam hiermee, haa. Was het slangetje bij nr.4, moet je ook maar net even ontdekken, maar is je gelukt.
Nog goede ritten toegewenst!
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Touran of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar