Hee,
Ik heb een lastig probleem met mijn auto..
Laatst reed ik op de snelweg en begon mn lampje van de motor management te branden heel even maar en de auto stotterde even flink..
Nou voor de rest niks aan de hand dacht ik..
Bij de eerst volgende afrit ging t mis, ik remde af en mijn motor sloeg gewoon af..
10/15min wacht geprobeerd te starten en hij liep weer, na een aantal km's precies het zelfde het lampje ging even branden op de snelweg en hij stotterde en bij de volgende keer afremmen viel hij weer uit..
De boordcomputer valt ook neit uit te lezen..
Maar is naar een speciaal bedrijf gestuurd bij Almelo in de buurt, zij hebben kunnen niks vinden..
Nu hoorde ik dat dit aan een toerentalsensor kan liggen op/zonder t blok..
Nu is mijn vraag of hier meer ervaring mee is geweest ?
Gr Corne
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Uitvallen en dan moeten wachten is vaak de kruksas-positie (toerental) sensor.
Maar het kan ook een nokkenassensor, de bobine, de brandstofpomp of zelfs de ecu zijn.
Niet kunnen uitlezen is lastig. Is de bedrading tussen diagnose-stekker en de ecu gecontroleerd?
Zijn andere computers wel uit te lezen? Abs, Airbag, etc., etc.
Zit er een after-market radio in?
In de ECU is zelf niks gevonden..
Uitlezen is geprobeerd met 3 verschillende computers maar dat lukt en is vrij lastig zeiden ze omdat het probleem steeds na 10/15min weg is..
Anders computers heb ik geen idee..
Wat bedoel je met After-market radio ?
Deze heeft t 2 jaar lang goed gedaan en heb sinds kort dit probleem pas
13 jaar
De draad waarover uitgelezen wordt loopt ook naar de radio. Een fabrieksradio is dus uit te lezen.
Maar een after-market radio (ander merk, ander type) zou een raar signaal op die uitleesdraad kunnen zetten en alles blokkeren.
Als dat zo is, dan kun je meestal helemaal niks uitlezen.
Als je het Abs, Airbag, etc. wel uit kunt lezen is het een specifiek probleem van de motor-computer of de draad daar heen.
Alternatieven voor uitlezen: Motor warm rijden en in de garage laten draaien tot deze afslaat.
Toerental- en nokkenas-sensors kun je dan controleren met een scope tijdens starten.
Bobine is dan ook te controleren door te kijken of er wel vonk is.
Brandstofpomp kun je testen door de druk te meten.
Ecu wordt nu lastig omdat je niet kunt uitlezen. Als de motor niet wil starten, gaat dan wel het motorlampje aan?
Voltages zijn op diverse punten te meten. Krijgt de bobine en de injectoren een voeding.
Staat er 5 volt op de koelwater- en inlaat lucht temperatuur sensor (met contact aan). Zo niet, dan werkt de ecu niet goed.
Handig hulpmiddel kan zijn het 1 voor 1 afkoelen van de betrokken onderdelen met perslucht of koud spray.
Koel je het goede onderdeel af, dan slaat de motor weer aan, voor dat het kwartier verstreken is.
Andersom kun je bij koude motor 1 voor 1 de onderdelen verwarmen met een föhn.
Slaat de motor dan eerder af, dan heb je misschien je onderdeel gevonden.
opgelost, was de toerental sensor..
13 jaar
zou toch nog even uitzoeken waarom je de ecu zo moeilijk kan uitlezen...scheelt weer voor de volgende keer.
gr henk
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar