Volkswagen PASSAT CL VARIANT 85 KW: Motor problemen (verbruikt koelvloeistof)

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld

Beste techneuten,

Ik heb sindskort een passat variant diesel uit 2006 gekocht. Auto mist helaas de volledige historie. Inclusief APK. Gaf twee punten op.
- zweterig motorkop.
- zweterig carterpan.
Ging er van uit dat dit wel normaal is. Is een wat oudere auto en diesel.

Dus ben de nodige dingen aan het vervangen. Wat al gedaan?
- grote beurt inclusief diesel filter.
Wat wil ik nog vervangen?
- tandriem inclusief waterpomp.

Nu sinds ik enige weken ermee rij komen de problemen.

[b]Namelijk dat de auto redelijk veel tot veel koelvloeistof verbruikt[/b].
Dit heb ik gemerkt nadat ik rit van normaal gesproken 1.3uur (150km afstand) over doe, deze keer 4 uur er over deed door de fiele op de weg. [b](En de hele koelvloeistofvat leeg was nadat ik aangekomen was. Was echt verrast.dacht meteen koppakking stuk.)[/b]

De volgende tests uitgevoerd:
- druktest op de expansievat, geen lekkages.(systeem is gesloten)
- dop van de expansievat geopend, en auto laten draaien kijken of het ging borellen. Koelvloeistof ging niet borellen.
**een garsge zegt dat er vochtigheid bij de tandriem gedeelte is. Als dst zo is zou het alleen de waterpomp kunnen zijn.

Wat kan ik nog doen? Er komt geen vage rook vam de auto. Ben bij verschillende garages geweest. Allemaal zeggen ze niet alles het zelfde.

djbosanac

Geplaatst door djbosanac , lid sinds 10 jaar geleden

3 Reacties

kaleido 1 PRO, 2 jaar geleden

Golf alweer verkocht ?
Laat bij een fatsoenlijke universele garage , een juiste diagnose stellen , overal heen hoppen helpt niet , en alles in twijfel trekken ook niet.
Als het bij de waterpomp nat is , is dat zeker een plek waar je rap koelvloeistof kwijt kunt raken , begin daar eens mee , wat werd er verder nog aan gegeven ?

djbosanac, 2 jaar geleden

Golf is nog daar, die is van mijn vrouw, voor me zelf en naar werk rijden heb ik de Passat Variant genomen.

ATU - zegt kan de kop(pakking) zijn. Maar dit zeiden ze over een Peugeot 207 precies het zelfde. En bij de Passat zeiden ze je kan de motor weggooien letterlijk.

Motorbau - zegt kan de waterpomp zijn. Maar ben niet 100% zegt die. Heeft ook geen aantoonbare lekkages kunnen vinden.

Andere garage - heeft druktest gedaan en heeft geen lekkages kunnen vinden (gratis uitgevoerd).

Ik zelf heb de dop eraf gehaald en de auto gestart en gekeken of de koelvat de koelvloeistof ging borrelen. Auto heeft 15-30 minuten gedraaid.

PS: ik ruik wanneer de auto een tijdje draait een stinkende geur. Het is niet iets verbrands maar iets a anders kan de geur niet zo snel opgeven.

Ga dan denk ik inderdaad naar een fatsoenlijke garage (Bosch Autoservice) en laat daar een diagnose stellen.

Beste antwoord, geplaatst door djbosanac, 2 jaar geleden

- Ga de distributieriem vervangen, misschien wanneer de waterpomp pakking vervangen is.
Het verbruik van de koelwater weg is.

En anders toch maar de koppakkin, laten we hopen van niet natuurlijk.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.